Sisene

 

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: ELEKTRIAUTO MÕTTEKUS JA ELMO

18:37 21.02.2018
röövelööbik (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ära targuta arnis, said väga hästi aru, mida öeldi! Küsi parem Ruudi käest, kuidas tal preagu tööle ja tagasi õnnestub saada, kui juba sügisel kurtis, et maanteel 60km läbimiseks pidi kõik liigsed el.tarbijad kinni keerama ja kiiruse 70-80km/h vähendama.
18:53 21.02.2018
röövelööbik (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Eelmine minu postitus oli pandud mälu järgi. Otsisin selle ruudi kommentaari ka üles:
"Muidugi olen testinud ka kaugemale sõitmist sest kus sa ikka saad teada millal päriselt aku tühjaks saab. Täna sai proovitud +8 kraadi mina + 2 inimest vaja oli sõita 61km, aku kiirlaadijas laetud 80% peale, küte oli esimeses astmes, kiirus tagasihoidlik 70-80km/h (pime ja palju loomi teel). Sihtkohta jõudes näitas 2km jääki. Ei ole just kõige parem."
21:57 21.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Paremini kui rolleriomanik. Ära ise ka targuta. Misjaoks vaja niisama kutsusid mängida?

Tead väga hästi (loodan et tead), kui ostad 1.0l Yarise, siis ei sobi see kuidagi haagisega küttepuude vedamiseks maalt mudaaugust.
Ruudi teab väga hästi, mis ta ostis ja mille jaoks.
Mul sõidab 100km ära praeguse ilmaga. Tean täpselt mida ostsin ja mille jaoks. Küttepuude jaoks on mul teine sõiduk. Selline, mida ei karda kriimustada ja millega Männikul saab torusid puhastada.
23:18 21.02.2018
Td (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
No ise annab igasugu mõtteid lauseid külge pookida,see selleks. Lihtsalt kuna olen kaudselt nende valla Mitsubishi masinatega lähemalt kursis,siis lihtsalt mainisin,et kõik ilusti puhkavad. Mitte ei öelnud,et ei käivitu ega sõida. Ja sõitmiseks seda nimetada ei saaks,rääkimata,et kogu talv nagunii peab läki-läki peas sõitma. Kuna nüüd ka vallad oluliselt suurenenud ja sõitmist rohkem,tõsine probleem.
00:05 22.02.2018
röövelööbik (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Arnis, hakkab jälle pihta või? 1,0l yaris maksab 12000€. Kui ma ostan Leafi asemel selle siis mul jääb 22000€ üle, mille eest ma saan endale 22 aastat bensiini osta. Ja ära hakka targutama, mis kõik leafil on ja kui tore ta on ja mis yarisel kõik puudu on. Mul on vaja autot, mis viib mind tööle ja tagasi ja yaris teeb seda.
06:57 22.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Osta parem vana Lada, jääb 33900 üle! See väike mitsu punn on samapalju elektriauto kui Mosse bensukas. Keegi sisuliselt pole seda Eestis kunagi raha eest ostnud. Samamoodi pole peaaegu keegi toetuseta Leafi ostnud. Jah, uued elektrikad täna veel kallid, aga juba head autod. Esimesed elektrikad olid kallid ja kehvad.
12:49 22.02.2018
Ruudi05
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Tänan muret tundmast! Mina jõudsin tööle kenasti. Ja veel koju ja linnas sai tiir tehtud. Pean tunnistama, et see pole enam see auto sai bensiinil töötav soojendi paigaldatud. Webasto thermo top evo 4. Jube hea asi, võrreldes vanemate mudelitega- väike ja nii kiirelt hakkab sooja andma, et ei jõua ära imestada. Osadel kes sellise asja i-MiEVile on paigaldanud on küttesüsteem keema läinud sest seal on vaid ligi 2liitrit seda vedelikku aga selle webasto evo soojendiga ei ole see veel õnnestunud. Olen nüüd mõelnud kust saada kütust mis oleks öko ja sobilik sellele autole. Bensiin on lihtsam ja odavaim aga see on ju fossiilkütus. Tõsi küll ega ma üle 50liitri seda ilmselt talvega ära põletada ei jõua aga siiski, mis oleks alternatiivid. Olen proovinud biokaminatesse mõeldud bioetanooli - töötab kuid see ei anna nii head "teravat" sooja kui bensiin. Proovisin ka denatureeritud piiritust - kui ma õigesti aru saan siis see on sisuliselt sama asi. Need etanoolil põhinevad vedelikud maksavad kuskil 3€/liiter. Bensiin on vist 1,3€/liiter. Tuleb vist leida kompromiss.
Sõitmisest maanteel: tegin ühe pikema otsa, külma oli -10...-15 vist, või seal kandis, sõitsin maanteel, soojendi töötas, mina +0,5 reisijat, sest ühe otsa sõitsin üksi. Hoidsin kiirust, kus lubatud oli, 85km/h sõita sain 70km koju jõudes oli jääk 7km. Päris hea või mis? Nüüd tahan teha rekordkatse ja sõita 100km ühe laadimisega talvel. See peaks olema võimalik sest 14kWh saab akust energiat kasutada ja selle väikse kerge ja ökonoomse autoga pole eriline probleem sõita energiakuluga 140Wh/km kohta.

Muudetud 22.2.18 12:53

14:56 22.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ruudi, tegelikult pead bensusoojenduse ju taha lükkama vaid siis kui muidu välja ei veaks? Seega siis ainult "pikemad" sõidud.
17:09 22.02.2018
63amg (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
eks ta on.igaleühele oma.minu jaoks on see ikkagi punnitamine,selle elekrtikaga mängimine.eriti talvel. pidid ju olema kõik mugavused selle elektrikal.nüüd topite ikkagi mingeid lisasoojendeid külge.kas lõpuks tunnistate,et hakkas külm,või punnite ikka vastu.keegi ju siin ennem väitis,et täiesti piisab,kui koos laadimisega salong soojaks eelnevalt kütta.kõik need lisavidinad ju maksavad,lisaks bensiin.milleks kõik see potjomkinlus kasulik on
22:43 22.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
"pidid ju olema kõik mugavused selle elektrikal." - ei kindlasti kõige odavam elektrikas ei ole kõikide mugavustega.
On ikka vahe, kui ühel on 16kWh akut, teisel 30kWh, kolmandal 60kWh ja neljandal 90kWh. Mitsu, Leaf, Opel, Tesla.
06:26 23.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lisaks veel, et ka paljudel bensukatel ja diislitel on lisasoojendus, osadel isegi standardis. Tilluke autogaasil töötav soojendi oleks ehk päris efektiivne ja põleb ka päris puhtalt.
09:04 23.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Võiks siis juba panna el.generaatori, teisisõnu teha elektrikast järjestikhübriid. See oleks universaalsem lahendus - saab vajadusel ka pikemaid sõite teha. Nõuab muidugi rohkem teadmisi ja suuremat pusimist, kui Webasto paigaldamine.
09:17 23.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Eelmise kommi jätkuks:
Vaatasin vilksamisi, et sobiv teisaldatav pensuga töötav gene maksab 1000EUR ja kaalub 80kg. Pikema sõidu puhul tõstad autosse, linnasõitude puhul võib kuuri alla jätta. Kui enamus sõitudest on linnas, maale harva asja (kuid mõnikord siiski), tasuks ehk ära.
Võimalik probla: kas el.autode tarkus võimaldab samal ajal sõita ja laadida?
09:29 23.02.2018
ts (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
99,9% kindlusega ei ole võimalik liikudes elektriautot laadida.

peamine asi, mis seda takistab on turvasüsteem tagamaks, et keegi saba seinas ajama ei pane.

Kui see osa laadimisprotokollist ära killida, siis muud takistust olla ei tohiks (kui just liikumisel kiirlaadimist ei katseta- see küpsetab arvatavasti osa elektroonikast ära.)

Küll aga üks selline natuke absurdne mõte, et ... ehk oleks loogilisem osta elektriauto ja geneka asemel korraga plug in hübriid (mis on nagu enamvähem täpselt sama asi ilma ühegi ümberehituseta :P )
09:45 23.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Sellise geneka võimsus 3-4 kW ja Leaf talvel tarbib pigem sinna 20 kW kanti, eks siis lihtne arvutada palju see juurde annaks. i3 puhul REX isegi jääb hätta mäestikus, mis siis veel genekast rääkida.
10:31 23.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Õige. Selline mikrojunn on täiesti kasutu. BMW i3 peal on otseses mõttes lisavarustuses genekas. Vot see on kõige kõige väiksem, mida võib kaaluda. See on väga pisikese elektriautole piisav, et sõita 80-100km/h. Lagi.

Märksa lihtsam on võtta fossiilauto. Kasvõi rentida 25euriku eest.
18:44 23.02.2018
Ruudi05
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
BMW i3 REX kohta arvavad mõned kes on proovida saanud, et see motikamootor ei sobi üldse sellele autole, pidavat kõva lärmi hakkama muidu vaikses ja mõnusas autos. Kas keegi kes Eestis on saanud seda proovida on päri selle väitega?
i-MiEV ja muude sarnastele tegelt saaks ka taha geneka panna, tagastange ära võtta ja sinna teha kena kast mida saaks ka eemaldada, võibolla väga hullult ei häiriks kui see õues oleks. Salongi kindlasti ei saa ega tohi mingit sisepõlemismootoriga asja panna. Kuskil foorumis oli ühel kohalikul võrri entusiastil plaan 2 taktilisega see lisageneraator lahendada. Aga kust saada 20kW otsepritsega 2 taktilist mootorit? Kust saada 20kW generaatorit mis annaks välja 88*4,1=360V alalisvoolu?
Seda ideed on juba ka meie kandis elektrirattal teostatud
https://www.youtube.com/watch?v=xVFp2-BWdqo

Muudetud 24.2.18 11:46

22:18 23.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ruudi, sa tubli ja ettevõtlik, aga sellega kipud rappa minema. Osta parem ebayst üks või mitu Tesla aku moodulit ja areta need pagasnikusse. Üks moodul 5,3 kW ja ca 1200 EUR. Need päris väiksed.
10:26 24.02.2018
.......... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
12:03 24.02.2018
Ruudi05
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ärge saage valesti aru mina ei panegi mingit ~20% kasuteguriga sisepõlemismootoriga generaatorit elektriautole peale. Minuarust pole seda vaja lihtsalt mõned inimesed on sellise idee välja käinud. Eestis on väga tihe kiirlaadijate võrgustik ja kui on kaugemale vaja minna siis ikka leiab laadija teepeal.
Kuid Mitsubishi elektriautoga linnast välja minnes peab peatuma iga kiirlaadija juures, vähemalt talvel küll.
Teised kasutajad Eestis ütlevad, et neil näitab ka talvel üle 100km sõiduulatust. Mul on töölesõidul 5km mnt, 5km linn, 5 km mnt. eks see ajabki energiakulu suureks ja minul näitab täislaetuna ilma elektrilise soojenduseta 90km.
Tesla moodulid oleks ju kena küll, kui nii palju raha oleks aga tehniliselt on ka need ainult 24Voldised. i-MiEVi akupinge on aga 360V? Kuidas seda väikest probleemi ületada? Palju maksaks 10kW DC-DC konverter mis suudaks nt. 48V DC muundada 360V DC-ks pidevalt? Ma pakun, et see sõidupikendaja akupakk koos inverteriga maksaks nii palju, et kokku tuleks Nissan Leafi hind mis sõidab kohe, ilma midagi aretamata 115km ühe laadimisega maanteel.

Muudetud 24.2.18 12:08

16:57 24.02.2018
parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ampera nyydseks sõitnud 11000 umbes ja keskmine kulu 1.5 l/100 km
Ei ole vaja asju välja mõelda! Tehnika on olemas! Kui kasutada Amperat ainult linnalähedal, siis isegi talvel tuleb elektriga sõites 1.3 eur 100 km. Suvel palju odavam! Tulevik on sellise tehnika päralt, Ampera oli lihtsalt natuke ajast ees, nagu Audi A2 :)
Aga mootor - natuke jõriseb ja teeb rohkem häält kui aku täitsa tyhjaks sõita! Muidu pole väga kuulda, sest töötab suht yhtlaselt kogu aeg! Kui gaas põhja vajutada bensusõidu ajal, siis läheb nats kõvemaks hääl ja pööre!
18:15 24.02.2018
usun et (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Tulevik on ka autovärvid, mis peegeldavad päikese liigset kiirgust ja samas hoiavad soojas masinat külma ilmaga.

ps. Loodetavasti saab sellist värvikihti parandada ka nn. välitingimustes automaniku poolt.
10:17 25.02.2018
parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
olen ka ise sellele mõelnud - kohvitass saab olla punane ja sooja käes läheb valgeks! Kui sama teeks autovärv soojas kliimas, siis oleks konditsioneeri pealt kokkuhoid ikka väga suur. Sarnane statistika on tehtud klaaside toonimise kohta - kui soojas kliimas oleks kõigil klaasid toonitud, siis oleks meeletu kokkuhoid aastas konditsioneeride kasutamise arvelt!
08:42 26.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kuna päikeselt tulev soojus on 100% kiirgus, siis salongi kuumenemise vastu on infrapuna takistavad klaasid/värvid head ning peegeldavad klaasid/värvid suurepärased. Aga autost välja minev soojuskadu on põhiliselt konvektsiooni tulemus, seega värvist eriti kasu pole.
09:25 26.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lisaaku võib ntx el.jalgratta akudest koostada, kasvõi sellistest: https://www.ebay.com/itm/48v-Electric-Bike-Bicycle-eBike-Lit
hium-Ion-Li-Ion-Battery-Pack/132489935243?hash=item1ed903f98
b:g:KuIAAOSwtudad~Ns&vxp=mtr

i-Mievi jaoks on vaja 7tk järjestikku ühendada, mahtuvust tuleks juurde 5kWh ning hind oleks 1600EUR.
Problad:
Järjestikku ühendamisel tuleb lisada balansseerija - elektroonikule pole see keeruline ülesanne.
Kui palju mahtuvust suurendada saaks, enne, kui auto mõistus leiab, et akuga on miskit mäda?
10:21 26.02.2018
.............. (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
miks on vaja üldse midagi lisada ja lisa kola kaasa vedada?
lihtsam on normaalne auto osta ja muresid pole.
10:58 26.02.2018
jee.kim (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kõigepealt tekitame probleemi ja siis hakkame sellele lahendusi otsima ;)

Särtsumobiiliga juba igav ei hakka...
14:45 26.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Normaalse auto ostmise jutt on jumalast õige, aint et.. mõne jaoks on 15 a. vanune bemm või audi normaalne, mõne jaoks tutikas Škoda, mõne jaoks Tesla S ning mõne jaoks pole hetkel ühtki normaalset autot müügil.
Ja see ei kehti vaid autode kohta. Kasvõi maja küttelahendusega või ventilatsiooniga, akukruvikeerajaga jne on analoogne lugu.
15:05 27.02.2018
Ruudi05
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
............. (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
miks on vaja üldse midagi lisada ja lisa kola kaasa vedada?
lihtsam on normaalne auto osta ja muresid pole.

Heameelega ostaksin Tesla kui ainult..... Kuna praegusel ajal mina i-MiEVist paremat elektriautot ei saa endale lubada siis üritan kuidagi sellega hakkama saada ja jagan neid rõõme ja muresid ka siin. Siis jääb jälg maha ja 10.a. pärast on endal ja ka teistel naljakas lugeda millised elektriautod kunagi olid.
See on siin ikkagi Eesti autofoorum ja siin on palju noori mehi kes ju on tuntud selle poolest, et nad peavad end tehase autoinseneridest targemateks. Kellel väljendub see liiga suurte ja laiade velgede paigaldamisega, mõnel mingite kleepsude ja laienditega. Mitmed proovivad turbodega vanadest romudest väledamaid masinaid teha. Ühesõnaga kuidas kellegil huvi ja teadmisi on. Minu kiiks on elektriautod ja kuidas neid enda soovide järgi sättida. Siiamaani olen kopeerinud põhiliselt USA-s tehtud muudatusi aga küll tuleb aeg kui jõuan ka millegi uueni mida veel proovitud pole.
Täna hommikul oli meie kandis õues -18kraadi külma. Eelsoojendust oleks pidand pikemalt kasutama jõudsin vist 15min lasta, salong pold päris soe.
Äpp näitas aku temperatuuriks -10kraadi öösel laadis 1h.
16:32 27.02.2018
AFP-BNS (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Saksa kohus andis loa linnades diiselautode keelamiseks.

Saksa Leipzigi föderaalne halduskohus otsustas teisipäeval, et linnadel on õigus õhusaastega võitlemiseks keelata diiselautode kasutamine.

Kohtuotsuse kohaselt on kohalikel omavalitsustel õigus piirata vanemate ja saastavate diiselautode kasutamist. Samas ei tähenda otsus, et piiranguid oleks seatud, selle tegemine jäetakse täielikult linnade ja kohalike omavalitsuste kätesse. Kohtunikud manitsesid omavalitsusi siiski keeldude kehtestamisel mitte üle pingutama...

https://www.err.ee/686254/saksa-kohus-andis-loa-linnades-dii
selautode-keelamiseks
16:44 27.02.2018
........ (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
traktorite koht ei olegi linnas.
17:30 27.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Jep, Ruudi ja Arnise panus siiras ja hindamatu siin foorumis ja selleks see ongi! Vähesed mehed kes teavad, proovivad ja võtavad ette. Palju aga neid kelle ettevõtlikkus piirdub sinisega Iklas õlle järgi käimises ja siin siis soovitustega “normaalne” auto osta. Kunagi oli kettaga telefon ka normaalne.
18:51 27.02.2018
röövelööbik (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Räägi meile siis palun lähemalt sellest arnise hindamatust panusest! Keskkonna säästmine? Saame ju kõik aru, et sõidab ainult selle elektrikaga, et temale tuleb nii odavam. Aga jutt sinna juurde, et on keskkonnasäästlik jne. on silmakirjalikkuse meisterklass. On ta ju ise tunnistanud, et täishinnaga leafi poleks ta ostnud. Aga miks? Kas siis täishinnaga leaf on vähem roheline?
20:49 27.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
"On ta ju ise tunnistanud, et täishinnaga leafi poleks ta ostnud. Aga miks? Kas siis täishinnaga leaf on vähem roheline?" Sellepärast, et too auto polnud oma hinda väärt 2014. aastal. Olla hea, ei tähenda olla piisavalt hea igaühele.
Rohelus mind väga ei huvita (kui jutt käib ekstra raha kulutamisest). Kui on kaks samasugust asja ühe hinnaga, üks on roheline ja teine mitte, siis kindlasti võtan rohelise.

Nüüd, aastal 2018, saab täpselt sama hinnaga rohkem autot (Leaf2). Näeb parem välja, sõidab 80% rohkem (24kWh asemel 40kWh), on veelgi võimsam, laeb kiiremini (tõmbab Eesti laadijad täiesti piirajasse) ja omab teatud sõiduabilisi, mida ma väga tahaksin. Üldiselt parem. Mitmeti parem. Hind on sama. Need, kel ennem raha oli, aga auto oli kehva, võivad nüüd asja uuesti üle vaadata. Need, kel rahakott ei hammustanud läbi, peavad veel ootama.
Kui mul täna ei oleks elektrikat, siis võtaksin mõne kasutatud Leafide turult 10 kilo piires. 2014. aastal kasutatud elekrikate turg oli olematu.

Sellegipoolest, ei võtaks täishinnaga ka seda Leaf2-te, sest järgmisel aasta lõpupoole saaks võtta juba Model 3'e. Suht sama hind, sõidab 3x rohkem, kordades võimsam ja tehnoloogilisem. See on nüüd juba rohkem kui vaja. Hea meelega võtaks pigem kehvema akuga ja nõrgema motoga Tesla, sinna 30 kilo kanti. 150kW ja 40-45kWh oleks super. Selle sammu peavad aga tegema teised autotootjad. Škoda, Volkar või Hyundai näiteks. Tesla odavamalt teha ei saa. 40 kilo on nende madalaim piir. Uute autode puhul.
Kui Leaf2 hind kukuks 30 kilo peale, siis võtaks võibolla selle. Mulle piisab tema parameetritest täielikult (ehk võin oma fossiilse aparaadi järgmisele ringile ära anda).
Kogemuste põhjal võib öelda, et kui kerel midagi viga pole, siis uus elektrikas on samahea kui 4a kasutatud. Ma ei näe mingit erinevust oma masinal nende 4 aasta jooksul. Paar kivitäket ja kriipsu, muud pudipadi jah. käigukast vahetab käike nagu uus ja mootor nurrub siiani.

Pakasega nagu praegu on, sõidab Leaf1.5 ikka kuni 100km. See on mulle täpselt piisav 98-99% sõitudeks. 10% varuga. Akust on ümmarguselt 5% ära kustunud. Seega teen järelduse, et antud auto kestab veel 5-10 aastat ilma kompromissideta.


Kui mina saksas tahaksin korda luua, siis keelaksin 2019. aastast kõik alla EURO5 dislad ning alla EURO3 bensukad ning tugevdaksin tehnoülevaatuste nõudeid aastast 2020. Põhiline osa reostusest tuleb ikka pannidest.. pannidest pannidest pannidest. Sh veok-pannidest. Ja aastal 2024 keeld ka EURO5 dislad ning EURO3 bensukad - 20a vanad selleks ajaks juba, paras aeg Baltikumisse eksportida ;)
20:57 27.02.2018
marita57
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kuldsed sõnad! Täiesti ilma irooniata. Kahjuks ei suudeta korda luua isegi Saksamaal, ammugi siis Baltikumis.

"Kui mina saksas tahaksin korda luua, siis keelaksin 2019. aastast kõik alla EURO5 dislad ning alla EURO3 bensukad ning tugevdaksin tehnoülevaatuste nõudeid aastast 2020. Põhiline osa reostusest tuleb ikka pannidest.. pannidest pannidest pannidest. Sh veok-pannidest. Ja aastal 2024 keeld ka EURO5 dislad ning EURO3 bensukad - 20a vanad selleks ajaks juba, paras aeg Baltikumisse eksportida ;)"
22:13 27.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Arnisel on praktiline kogemus mida ta jagab, selles just väärtus. Ülejäänule vastab ise. Küll üllatas Arnis sellega, et on Leafile külge aretanud käigukasti millel ka käigud. Standardis Leafil küll käigukasti pole, suure kiirusega elektrimootoril vaid hammasrattapaar vahel, ehk aeglusti, mis umbes 1:8-le. Eks gen1 leafi ostmine ligemale 40000 EUR eest sama tark tegu kui uue Porsche Turbo ostmine. Majanduslikult mõttetu, aga kui soov millegi erineva järgi ja niipalju pappi ka olemas, siis miks mitte. Toetusega Leafi ostjad olid väga nutikad. Milline teine kallis auto kaotab 20-30% väärtsest 5 aasta jooksul? Ilma toetuseta asi teisiti muidugi.
22:13 27.02.2018
jee.kim (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kõige suurem reostus on uue auto tootmine (särtsuauto on nendest kõige reostavaim)!
Palju ökoloogilisem oleks olemasoleva maksimaalne ärakasutamine, olgu see EURO 1 või 6.



22:52 27.02.2018
ehjah (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Õige! ja lisaks tootmise kuludele kulutab samas ka ostja suurema hulga ressursse (ehk kurnab keskkondaoma tuluahela kaudu) selle suurema hinna maksmiseks, mis tuleb elektriauto eest maksta.
Hetkel jääb elektriauto teema siiski friikidele hobiks.
23:27 27.02.2018
Marko
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Need friigid maksavad (hetkel toetuste najal) meie tulevaste autode arenduskulud välja. Ärme tümita neid, kiitma peab!
00:06 28.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
ehjah, friik on see, kes ikka veel sõidab igapäevaselt EURO1 autoga. Keegi, kellele meeldib jaurata autoga, mis on räigelt räim, kuid mootor töötab ja süda on nii kinni selles autos, et võtab selle veel hauda kaasa.
Su hetk venib ikka väga väga pikaks härra. Ootad seda päeva, kui elektriautoga saab sõita 1000km ja tankida 5 minutiga? Või ootad kui 500km-se sõiduraadiusega elektriauto maksab Škoda Oktavia hinda?
Kumbagi ei juhtu. Esimeseks pole põhjust ja tehnilist võimalust, teist ei tule sest konkurent kukub ennem välja. Sisepõlemismootoriga auto ostjaid hakkab olema samapalju nagu praegu elektrikaostjaid. 20 000€ bensukas on 5 aasta peale umbes samakallis kui 30 000€ elektrikas. Jäta see meelde kui elektrikat fossiiliga võrdled. Leaf1 on umbes nagu 20 000€ auto, mis maksab 40 000€ (ehk 10 000€ rohkem kui samaväärne fosiilauto). Toetusega oli see 20 000€ auto, mis maksab 20 000€ (ehk 10 000€ vähem kui samaväärne fosiilauto). See rahaline vahe on põhjus, miks neid nii vähe ostetakse. Norras, kus rahavahe on ära kaotatud, on ehtsalt näha, et 50%+ uutest soetatud autodest tangivad ennast juhtmega.

Minupoolest võiks Eestis toetus tagasi tulla, aga märksa väiksemana. Kas a) käibemaksuvabastus või b) 7 000€'se maksimumiga. Seda ainult täiselektrilistele ja ei mingit geneka ja varuvarianti (nende puhul hakatakse trikitama igatepidi, mis rikub kogu poindi ära). Kasutatud elektrika Eestisse arvele võtmine võiks KINDLASTI olla tasuta ning ühekordne õigus kodulaadija toetusele. Kasutatud elektrika soetamise toetust teha ei saa ega tohiks.

@jee.kim
Ei ole võimalik lõputult kasutada olemasolevat autot. Ta ei lagune mingi konkreetne päev juppideks. Räim sõidab ja sõidab, seda saab lõputult lappida. Summutist tilgub põlemata bensiin ja mootoriruumist tilgub värske roolivõimuõli. Minge Maksima parklasse ja vaadake suvel parkimiskohtadel asfalti. Seal need ökoloogiaspetsialistid kindlasti ostlevad. Üks suitsev räim (selline, mille tagant on reaalset suitsu juba näha) reostab ühe elektriauto tootmiseks kuluva saaste mõnekümne tuhandega täis. Jutt ei käi CO2-st. Minu kogemuste põhjal pooled diislid aastatest 2004-2008 ei vasta enam tehase heitmenõuetele. Aga see on eraldi pikk jutt.
Uue elektriauto ostu saab võrrelda ainult uue auto ostuga. Seda ei saa võrrelda kasutatud auto ülevõtmisega.

@Lunguuks - seal on kaks hammasrattapaari kolmel võllil. Pluss differ. Aga käiku saab ikka vahetada, edasi ja tagasi, käsitsi tuleb vahetada, no et manuaalkast :( Väga sujuvalt vahetab :P Isegi sõidu ajal saab vahetada (kuni 11km/h) :D
01:01 28.02.2018
Marko
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
arnis kirjutas:

Üks suitsev räim (selline, mille tagant on reaalset suitsu juba näha) reostab ühe elektriauto tootmiseks kuluva saaste mõnekümne tuhandega täis

Sellele väitele ootan argumenteeritud selgitust.
03:21 28.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
@Marko
Kui auto silmnähtavalt sõidu ajal suitseb, siis heitmete hulka saab mõõta täitsa tujurikkuja pealt.
Ütleme kui korras pihustid vajavad 100km läbimiseks 6 liitrit kütust, siis tuksis pihusti(d) kasutavad natukene rohkem, näiteks 6,5-7 liitrit. Omanikule on see nähtamatu marginaalne kulu (on alati nii palju võtnud, üldiselt väga hea küttekulu, õues on talv, blabla).
10 000km tähendab 100 korda rohkem kui 100km, seega kulutab sõiduk 50-100 liitrit rohkem kütust 10 000km läbimiseks. Kogu see kulu on see kütus, mis ei lähe põletamiseks (põlemissaadusteks ei ole H2O ja CO2). Tahm on põlemata kütus. 1l kütust kaalub 850gr. Seega saame umbes 40-85kg tahma (seal on kindlasti väike massimuutus, molekul muutub põlemiskambris, ehk läbipaistev vedelik muutub mustaks tahmaks). See on RÄIGE kogus saastet, mitte CO2-te, vaid peenet kantserogeenset tahma.

Võrdluseks, 1000kg kivisöe põletamisest satub õhku umbes 1kg tahma. Ehk siis 10 000km suitseva auto läbimist võib võrrelda 40-85 tonni söe põletamisega elektrijaamas (sama kogus tahma satub õhku).

Norra uuring väidab, et Tesla suurima akupaki tootmiseks tekitatakse 17.5 tonni CO2te. See on võrdne 11 tonni söe põletamisega. Seega 2500km'se saastega saame toota suurima akupaki elektriautole, kui akupakki toodetakse 100% söe põletamisest saadud elektrist (mis ei vasta tõele).

EURO3 dislakas võib eritada 5gr tahma 100km'le, või siis 0,5kg 10 000km'le. Tuksis sõiduk siis 100 korda rohkem, 50kg. EURO5-6 dislaka maksimummäär 10x väiksem, 0,05kg per 10 000km.
Tahmafilter tuksis autol ummistum kiiresti, isegi kui see jõuab regenereeruda, siis ummistub see tuhaga (sinna mahub umbes 200-300 tuhande km jagu tuhka, rekkatele täitsa pakutakse tuha läbipuhumist).

Kontrollime tagurpidi minu arvutusi. Seesama Norra uuring väidab, et akupaki tootmine on võrdväärne 8 aastat fosiilse autoga sõitmist. Oletame EURO5-6 disla, korras autol tahmalävi 10kg per 200 000km (umbes 8a). See on 10 tonni kivisütt. 10 tonnist kivisöest saab umbes 15.3 tonni CO2te (650gr sütt=990gr CO2). Ossa ***t, ma ei arvanud, et nii täpselt läheb.

Ehk siis... kui muidu ühe monster akupaki tootmiseks vaja sõita 200 000km, siis tahmav auto saab sama jamaga hakkama 2000km'ga.. või 2500km, pole tähtis, number on jube. Minu ennustus "mõnekümne tuhandega" oli isegi "optimistlik".
08:03 28.02.2018
63amg (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
inimene,katsu aru saada!need maxima juures tossavad ja asfalti lägastavad vanad rapped ei käi seal mitte sinu kiusamiseks. sellel on ju ammu teada oma põhjus.
08:06 28.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Arnise loogika järgi peab mu tõukeratta käigukast veel paremini vastu. Edasi ja tagasi liigub hästi. Leafil sidur peab samahästi vastu?
09:03 28.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Konservatiividele meeldib rääkida akupaki tootmise kuludest ja eeldada, et fossiilautod sajavad valmis kujul taevast alla. Näitena alumiiniumist mootori ja käigukasti korpused: 1kg alumiiniumi tootmise energiakulu on keskeltläbi 15kW el.energiat + 7kg CO2 ekvivalenti. Pakutakse, et el.auto tootmine paiskab õhku vaid 30% rohkem CO2 ekvivalenti kui sp.auto tootmine.

El.autol on mõistlikum "käike vahetada" muutes el.mootoris kasutusel olevate pooluste arvu, mitte mehaanilise käigukasti abil ja juhul kui seda praegu veel ei kasutata, siis tulevikus kindlasti. Muutused võtavad lihtsalt aega, eriti autotööstuses, kus läheb vahel üle viie aasta, enne kui näituse jaoks ehitatud näidis seeriatootmisse jõuab.
09:05 28.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
15kWh, mitte 15kW.
09:53 28.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Puudub kogemus tõukerataste käigukastidega, ei oska kommenteerida :D
Leafi sidur asub rehvi ja teekatte vahel. Kusjuures ei pea hästi vastu, liiga palju libistab kurvides :D

10:25 28.02.2018
A! (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Leafi "käigukastis" on ka õli sees. Ühel päeval jätab see samamoodi maksima parklasse õlilaigud. Ükski tihend pole igavene.
Ammugi pole tänapäevases tarbimisühiskonnas miski igaveseks projekteeritud. Mõne aasta pärast, kui sa oled oma elektriräime viieka eest kellegile maha ärinud, käib kuskil jõuelektroonikas vaevukuuldav krõps ja õnnelik uus omanik on pandud suht kehvade valikute ette, kas osta uus jupp umbes poole soetushinna eest, või anda asi romulasse või mida kõike veel. Jah, võib selle jublaka kuskilt laksu pannud auto küljest ära keerata, kuid see on ka juba vana. Kaugele tollega jõuad, ei tea keegi.

11:12 28.02.2018
ehjah (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
arnis, need on ikka üsna poolikud põhjendused, aga see on ka täiesti ootuspärane. 20 tuh bensukas vs 30 tuh elektrikas võib ju 5a kütusekulu ja hoolduskulu vahega jämedalt sama välja tulla. Aga milleks valida sel juhul elektrikas, mille puhul on pidev häda sõiduulatusega? Kuidas näeb välja Tallinnast Otepääl ärakäimine, nüüd talvel suusatamas?
Auto suurem tootmiskulu tähendab ka suuremat keskkonnareostust. Seda ei vähenda hea onu riigi poolt makstav oletuslik ostutoetus 10 tuh, mis teeb 40 tuh hinnaga auto siis võrreldavaks 20 tuh bensukaga 5a jooksul. Võibola tulevikus vaadata elektrikat, aga hetkel ja lähiajal puudub selleks igasugune mõte.
11:50 28.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
ehjah, Otepääle sõidaks ka Opel Ampera-E tüüpi aparaat, rääkimata Teslast. Ja saab hakkama ka uue Leafiga. Alati saab osta vale elektriauto. "Pidev jama" on ülepaisutatud, kui sa just igapäevaselt Otepääl ei käi. Sel juhul on pidev jama igal juhul. Kulutada 6 tundi päevas sõitmisele on "pidev jama", olenemata autost.

Keskkonnareostusest oli juba juttu. Ei miskit poolikut juttu.

Eks pead proovima elektrikat, muidu ju niikuinii ei usu, kui ütlen, et parem auto on (kui samas hinnaklassis dislakas).

A! No Leafi käigukast hakkab lekkima umbes siis kui tavaautol differentsiaal. Ütleme nii, et see on ikka väga "tulevikku lükatud" protsess (no mitte varem kui 300 000km). Ja kui see lekkima hakkabki, siis lõppeb see üsna kiiresti. Eks ikka sellepärast et juurde kallata ei saa või sellepärast et hammasratastest ei jää midagi alles.
Vaevukuuldavaid klõpsud ei ole juhtunud piisavas koguses, et romulates defitsiit tekiks. See on aga kõige tähtsam: rohkem lõhutakse autosid ära kui nad ise otsa saavad. Sel juhul on varuosadest üleküllus ja hinnad on korras.
Nii palju kui neid klõpse juhtunud on, saab neid remonditud. Üldjuhul transistor või sulavkaitse. Mitte autotöökodades, pigem elektroonika töökodades. Siin Eestiski juhtus esimene tõsine elektroonikarike elektriautol: välk lõi laadimise ajal võrku sisse ja peenestas pardalaadija. Kasko pauk, muidu peaks romulasse minema (nagu ütlesin, varuosadest üleküllus). Oleks pidanud kaitsma koduvõrku 50€'se liigpingepiirikuga või käituma nagu tavaliselt äikse ajal tuleks käituda. Ütleme nii, et korralik LCD telekas jääb samasse auku.

Elektroonika ei ole kuludetail, võrreldes seda näiteks küttepumba, pihusti või kolvirõngaga. Kui seda mitte lõhkuda, töötab see aastakümneid. Elektrimootor pole ka kuludetail. Sellel on ainult paar laagrit, mis on vahetatavad, maksavad 100-400€.
13:48 28.02.2018
ehjah (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ära keeruta ja räägi konkreetselt, kuidas sa Leafiga Tln Otepää ära käid, talvel ja suusad ka kaasas. Hommikul sinna, 3-4h suusasõitu kohapeal ja õhtul tagasi.
Hetkel uue Leafi hind algab 33 tuh-st muideks.
Rääkimata Teslast - loomulikult ei tasu sellest rääkida, sest tavalise 20 tuh bensuka asemel võtta 3x kallim Tesla puudub igasugune tasuvus.
15:36 28.02.2018
63amg (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
elektroonika on samamoodi kuludetail,nagu sisepõlemismootor!
15:39 28.02.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ja siis räägi veel, kuidas sa Leafiga 6t liivakoorma karjäärist ehitusele viid!
Pole olemas liikureid, mis kõlbaksid kõigile kõigeks ja el.auto pole ka mingi erand.
Mu enda möödunud aasta pikim sõit roolis oli Tln-Paide-Tln. Otepääl on juba küllalt käidud, kui rohkemalt töövaba aega, eelistan Otepääst veits kaugemal käia, lennukiga. Leaf2 aku mahtuvus on mu tarbeks ok, aga sooviksin korralikku nelivedu ja veits kõrgemat kliirensit, põhiliselt lumes liikumiseks. Samuti suuremat siseruumi ning kandevõimet, kuna maja renoveerimine käsil.
16:23 28.02.2018
parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
ehjah - kordan veel korra vaikselt - Opel Ampera viib kõik suusad kohale ja isegi katuseboksi saab peale panna erinevalt paljudest teistest elektritarbijatest. Elektrit kasutad linnas ja maanteel lähed bensuga. Ei ole vaja käigukaste ega muud :)
17:41 28.02.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
wb - Leafi kliirents on päris tõsine luukpära kohta. Pealegi on põhi prillikivi. Olen igasuguste küngastest üle saanud kus bemm lohisema hakkab :D
Telliskivide transpordiks väga ei sobi, 300kg võibolla kuidagi paigutaks ära. Neliveoga on jama jah. Ses mõttes et tagaveoline Tesla on väga ok, aga Nissani veojõukontroll on väga naistekas. Ei lase kogu potentsiaalil asja liigutada, kui maha võtta, siis käib 150-ga ringi.

Tallinn-Tartu, Tartus 10 minutiline paus, sealt Otepääle. Otepääl on laadija, auto sinna, suusatad auto juurest kuhu vaja. 1h pärast on auto täis. Tagasiteel 10 minutiline paus vabaltvalitud kohas, näiteks Põltsamaal.
Enne kui aju plõksuma hakkab, maksa 50€ kütust kinni, et säästa paarkümmend minutit oma hinnalisest päevaplaanist. Sest niipalju see Otepää iganädalane reis maksma lähebki kui lähed oma lemmiku rida kuuega. Kui 50€ 'st on suva, siis jätka samas vaimus. Aga anna mulle ka. Ma saan sellega 4000km läbitud :) Ja oi blin kui sa kusagil Tallinna ja Otepää vahel põiepeatuse teed oma fosiilautoga!

Teine variant osta Ampera, siis saad iga päev suusatamas käia, kuigi 50€ läheb ikka paaki. No 40€, okei.


Elektroonika ei ole kuludetail, mis jutt see selline on. Pigem on värvikiht auto peal, kui elektroonika.
18:12 28.02.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
arnis - kui see särtsumasin nii mõnna om, miks siiski neid nõnna vähe om?
19:57 28.02.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Arnis, vana Leaf ei vea kuidagi Tartusse välja. Otepää laadija on väga ebapraktilises kohas, sealt ei suusata kuhugi. Ampera on tore auto, aga bussirajale ei saa ja kui täismees roolis on auto kolmekohaline, seda siis koos juhiga.
20:14 28.02.2018
ehjah (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Seega siis tuleks 3 laadimist selle sõidu jaoks, hea et vastus siiski selgus! Laadimise ajad sõidule juurde. Otepääl ei seisaks auto ilmselt seal laadijas, vaid teistel oma programm. Erilist mõtet siiski ei paista sel elektrikal. Arvestades, et selle hinna juures tegu veel 4,5m punniga. Milleks valida sellised kannatused elektrikaga, kui saad Avensise või Passati sama kogukulu juures, uute autode vahel valides?
20:50 28.02.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Eks see valimise kysimus on mõttemaailmas kinni. Kas soovid midagi muuta või mitte. Ja samas, kui pole elektriautoga sõitnud ja selle mõnusid/plusse saanud tunda, siis ei saa ka seisukohta võtta Otää reisi järgi. Selleks on sul siis kas teine auto või rendid auto. Elektriautoga sõit igapäevaselt on nauding ja elektriauto on tavalise otto või diisliga võrreldes on praktiliselt HOOLDEVABA! Kui need pole argumendid, siis on raske selgitada, miks mitte osta Avensist! Aastal 2018 osta endiselt poest tavaline diisel või bensiin = rumalus ja teadmatus! Variante on nyydseks palju ja oleks aeg ennast kurssi viia!
20:57 28.02.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
on praktiliselt HOOLDEVABA - pole vaja aastas teha ühte õlivahetust ja iga 4 a järel ühte käimakasti õli vahetust, ahjaa jahutusvedelik ka muidugi vaja paari aasta tagant vaja vahetada
21:13 28.02.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Sarkasm? Ja mitu liitrit siis saad vedelikke iga aaasta? Ja kui sinna lisada ka tarbimine? Vw grupi Mootoritel on ju sama isu Gaz 51. See kõik on siis suva?
Ja amperaga sòidan mina bussirajal ikka, sest linnas liiklen akuga. Kui akut pole, siis pole ka bussirajale asja! Eks see selline moraali kysimus pigem!
Tesla - seda pole vaja tuua igale poole võrdluseks, et kui saaks jne. See auto ei vasta oma hinnale. Myra on suurem kui kõige odavamas Dacias. Seal on 60000 euro eest palju möödallaskmisi. See ekraan on ehe näide sellest, et sellist asja pole mõtet lihtsalt autosse virutada. See on lihtsAlt kole ja ei ole kvaliteetne yldilme. Skodal tulemas bensiin+cng+elekter. Siis saab kõik vajadused rahuldatud :)
21:26 28.02.2018
ehjah (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
See Otepää sõit on vaid üks näide mu sõidupäevikust. Piisavalt ka muid pikemaid sõite, kus ei läbi suuremaid asulaid ega ole laadijaid vist ka. Vahel muutuvad plaanid sõidu ajal.
Autoks universaal Passat. Hooldus on 30 tuh järgi. Ei saa aru, mis pidevast hooldusest siin jutt, et elekter annaks HOOLDEVABA elu? See on juba praegu.
Mis huvitavaid ja soodsamaid variante siis täna leida on? Vajalik on universaalkere a'la Passat või Avensis suurusklassis. Pikemateks sõitudeks muud autot rentida- see pigem elektrika miinus, mis tuleb võrdluses vastavalt ka arvesse võtta. Ilma selletagi on elektrikas juba kaugelt kaotanud.
22:32 28.02.2018
ehjah (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lugedes nüüd arnise kommentaare, siis milleks need ülbed praalimised ja oletused, mis ei seondu tegelikkusega? Kui panengi €50 kütust sisse, siis pole ju vahet kuna 5a võrdluse andmetel, mille ise välja tõid, kataks see elektrika suuremat maksumust. Sama "targalt" võiksin ju öelda, et no mis sa loll selle €10000.- sinna poodi lisaks maksid. Eriline lammas. Mis iganädalane Otepää reis, ja mingi lemmik rida kuus? Näha on, et tegemist on friikide hobiga. Tänan tähelepanu eest ja laske sama "targalt" edasi!
08:08 01.03.2018
63amg (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
loomulikult on tegemist hobiga.sinu sihtkoht on alati eelnevalt kindlaks määratud
08:52 01.03.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
"kui see särtsumasin nii mõnna om, miks siiski neid nõnna vähe om?"

Nimeta palun mõni sp auto, millele oleks ligilähedaseltki nii palju ettetellimisi ja selline ootejärjekord, kui Tesla 3.
Selleks et midagi palju ostetaks, peaks neid palju müügil olema + valiku võimalus vastavalt soovidele/vajadustele. Hetkel ainus 4wd on eputamiseks, mitte tarbesõidukiks sobiv Tesla X ning isegi sellele on ootejärjekord.
Tõenäoliselt selle aasta lõpus müüki jõudval Audi e-Tronil on 3 el.mootorit, puudub tagadiffer - parem lahendus, kui mistahes sp 4wd autol. Aga muus osas on ka tema pigem eputamiseks ning see tundub mõistetavana - milleks toota odavaid autosid, kui kallid lähevad nagu soojad saiad.
19:02 01.03.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
natuke ka reaalsust https://youtu.be/_-meW0RNIsw

wb (registreerimata) - oled ka järjekorras? palju on mõnnasid autusid protsentuaalselt autodest mille kõhus on kõver võll?
21:24 01.03.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Tänasest reaalselt müügil ka Jaguar iPace. Nelikvedu ja 90-ne aku, baasvariandi hind käibega 81000. 0-100 4.5 sek. Tesla Xst väiksem ja odavam, miinuseks meil laadimisvõrgu puudumine, plussiks hoolduse olemasolu. Huvitav aeg saab tulema kui Teslaga võrdlustest tuleb.
08:58 02.03.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
I-Pace kiirendus sajani on 4,8s. Baasvariant on Leafi kõrgune ja pigem Tesla-S konkurent. Kallim pakett sisaldab õhkvedrustust, millega saab kliirensit suurendada nagu Tesla-X, aga hind on ka nagu Tesla-X.
09:23 02.03.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
S konkurent kindlasti mitte, aga tulevase Tesla Y konkurent, see ehk 2020. Hetkel toodab Tesla M3 kindlasti kahjumit ja Q1 tulemused saavad olema “rekordilised”.
09:33 02.03.2018
selgetnägija valerka (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
09:51 02.03.2018
Ruudi05
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Mina hästi vene keelest aru ei saa aga see veokaehitus küll antud teemaga ei haaku.
Natuke uutest elektriautodest ka:
Jaguar i-Pace vs. model X
https://youtu.be/KeW3ONAEuVE

Pisut i-Pace ehitust tutvustav reklaamvideo:
https://youtu.be/CEus-uzRh3I
Kuna tal on 90kWh aku siis ma usun, et kiirlaadijaid polegi vaja kasutada. Või kui on siis elmo laadija vasakust AC pesast saab ikka ju laadida näiteks sihtkohas või hotelli parklas. Videot ja pilte vaadates on mul kahju, et nad maasturilaadse auto tegid mulle oleks meeldinud Jaguari elektrisedaan. Kuigi ega ostjat must niikuinii ei ole, võibolla 20 aasta pärast ostan selle 2018 iPace, seega las ta siis olla.

Uues tehnikamaailmas on ka artikkel uuest Leafist Eestis! Kas neid on juba pealinna tänavatel ka nähtud sõitmas? Mis elektritaksofirmad teevad? Vahetavad Leafipargi välja? Kas Elmorent saab ka uute leafidega täiendust?

Muudetud 2.3.18 10:23

14:58 02.03.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Video põhjal otsustades tundub Jaguari soome kodulehe määratlus "sportauto" täpsem, kui eesti kodulehe "linnamaastur".
15:15 02.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
I pace tundub olema päris viisakas auto, aga võistleb Model X hinnaklassis (veidi odavam), olles teatud asjades paremgi.

Venku tüüp on naeruväärne l*hh antud vallas - pressib oma arusaama kõigile peale, umbes nagu siinsamas teemas dinosauruste kummardajad. Isegi tema enda subscriber-id kritiseerivad.
15:27 02.03.2018
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Dinosaurusi ei kummardata. Nendega sõidetakse, kuna nende puhul ei pea tegelema mingite pseudoprobleemidega. Nii kui saab hakata kasutama sõitmiseks ka särtsumobiile, kolivad ka massid ümber särtsukatesse ega nuta keegi taga neid fossiilkütuseid. Aga kuniks need särtsuautod vastavad ainult mõne üksiku protsendi vajadustele, pole ka autofoorumis mõtet oodata neile rohkema kui paari protsendi postitajate toetust.
15:44 02.03.2018
td (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Vaata Arnis,et oma sõnu ei pea sööma,sest siin nüüd täpselt kirjas(mingil leheküljel) mis lähiaastaks ennustasid teatud % elektrikaid kogu Eesti autopargi st. Need oli suht lähiaastad,ei viitsinud praegu seda posti otsida.
15:45 02.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Saavad väga hästi hakkama 90%+ protsendi vajadustele. Veelkord, ei vasta hinnaga, vastavad parameetritega.
Sõidan rohkem kui 30 tuhat. Saan hakkama. Enamik sõidavad vähem. Tahad vaielda, siis tõesta, et sõidetakse rohkem kui 30 tuhat aastas.

@wb, noh, ütleme nii, et ikkagi on päriseltvõetav nelikvedu. Ja lisavarustuses saab kliirentsit ka tõsta. Nii et kui veel rehvid ka M&S oleksid, siis saab kindlasti linnamaasturi paguni kätte küll. Maasturit välja ei tõmba. Sportauto, noh, on küll, väga kiire ja amordid oskavad ka muutuda, seega on ka sportauto.
Kokku saame sportliku linnamaasturi.

Muudetud 2.3.18 16:01

17:49 02.03.2018
röövelööbik (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
"Sõidan rohkem kui 30 tuhat. Saan hakkama. Enamik sõidavad vähem. Tahad vaielda, siis tõesta, et sõidetakse rohkem kui 30 tuhat aastas."

Aga selles ju asi ongi, et sõidetakse vähem! Ja palju vähem. Mina sõidan 12000km/a ja mul ei tasu niipea veel kallis el.auto ära. Isegi kui ma saaksin 100% oma sõitudest sellega tehtud.
19:33 02.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Soeta 9000€ eest kasutatud Leaf järgmine kord kui hakkad autot vahetama.
1000€ aastas säästad. Senimaani sõida millega sõidad.

Kui su praegune auto 3000-7000€ veel väärt on, siis on mõtet kaaluda ka kohe asi välja vahetada 9000€'se Leafi vastu.
Tee kalkulatsioonid, palju sinu auto 3-5a jooksul väärtust kaotab.
23:19 02.03.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kui sai soetatud lõpuks Ampera, sai enne palju uuritud ja võrreldud Leafiga. Leidsin erinevaid foorumeid ja mis oli tähelepanuväärne, et leaf oli numbrite järgi peaaegu 2 korda enam tarbiv! Suvel sai Ampera akudega umbes 1 eur 100km ja talvel 1.3 eur. Leafi aerodynaamika on võrreldes Amperaga suht olematu ja tehnoloogiliselt on Ampera yle.
Amperaga pole ka kõige kylmemal ajal probleemi olnud, kuna ise vahepeal käitab mootorit, et hoida akud õiges temperatuurivahemikus. See on ka nende akude pika eluea pòhjuseks.
https://m.youtube.com/watch?v=5gySr0NsnrE
08:17 03.03.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Parm, ära kirjuta lollusi kokku. Ampera aku 16 kWh ja sõidab sellega 40-50 km. Kust sa selle 1 EUR 100 km võtsid? Ampera hea auto väiksele perele kui igapäevasõit 40 km kanti. Tööl laadides topelt. Seega kusagilt Keilast Tallinnas tööl käia igati hea variant.
10:56 03.03.2018
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
# Saavad väga hästi hakkama 90%+ protsendi vajadustele. Veelkord, ei vasta hinnaga

Kui on vaja pooltargumente, siis on odav just km hinna poolest elektrikulu näol, aga kui mainin soetusmaksumust koos iga-aastase hinnalangusega, siis seda ei pea arvestama, kuna see raha on nagunii kõigil juba olemas ja see on üldse täiesti teistsugune raha vist.

Ma teenisin hetk tagasi just 1000 eurot. Tõstsin selle rahakoti ühest vahest teise. Elu on lill, ilma tööd tegemata selline summa nagu maast leitud! Teen seda liigutust veel paar korda ja olengi laupäeva hommikul teeninud omale rohkem kui presidendi kuupalga! Huumorinurk...
12:43 03.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
@Kärss
Aga miks siis sõna võtad uute autode soetamises? Kas 20tuhandeline Škoda on siis see mis sa võtaksid?
14:00 03.03.2018
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kuna ma olen omal ajal Soomes elades ostnud (mitte liisinud) just nimelt samas suurusjärgus uue bensiiniauto (Golf universaal) ja sain samal ajal kasutada peaaegu et piiramatult tööandja elektriautot ja ka üks pere autodest on täna selle analoog (Octavia diisel), siis autoklass on minu jaoks enamvähem siiski vastuvõetav. Järelikult olen potentsiaalne uue auto ostja, kes mingil põhjusel seda valikut ei pea rohkem mõistlikuks teha. Reaalsed valikud on natukene teised - oma raha eest ja võrreldavate omaduste puhul saab valida näiteks autode vahel, millest särtsuauto hind küündib 35K suurusjärku, "Skoda" 20K, mingi muu analoog 15K ja sealsamas pakub keegi kasutatuna sarnast asja 500e eest, siis sealt edasi panengi kõrvuti riskid, aastase hinnalanguse, km hinna (mis sisaldab lisaks juhtme või vooliku abil tangitavale kütusele ka eeldatavaid remondi- ja hoolduskulusid) ja siis lähtungi sellest. Mitte sellest, et on juhtmega või et on Skoda. Meie oleme maakad ja läbisõidud nii suured, et iga autot ostes pean vaatama umbes sama kaugele, kui keskmine autoomanik sõidab nii umbes kümne aasta jooksul.

Kui mul oleks hetkel vajadus vahetada autot, olen täiesti tõsimeeli hakanud kaaluma Volvo V60 AWD diisel-pistikhübriidi toomist kasutatuna sarnases hinnaklassis. See on minu jaoks just optimaalne, sest linnasõidud saab teha vabalt pistikust pistikuni ja maanteel on arhailine kuid topeltturbodega 2.4 commonraildiisel piisavalt ökonoomne. Ja kuna meie peres on vähemalt ühe auto päevane kilometraazh 200km+ ringis, siis ei peaks tegelema ka ebamugavustega sõidu planeerimisel, et kas ikka veab ühest pistikust teiseni, kui pikk seal laadimisjärjekord hetkel on, kui palju laadima pääsedes lõpuks aega kulub jne. Puuduste poolele jääb paratamatult puhtast särtsuautost keerulisem tehnoloogia, mis nõuab ka rohkem hooldust, aga väljamaiseid foorumeid lugedes jäänud mulje, et 2013a facelifti järgsed mudelid on ka taksodena sõitnud läbi väga suured kilometraazhid ning vastupidavuselt seejuures täiesti võrreldavad hetke tipptasemega maailmas (mis kipub olema muidu pigem pilusilmne). Kui keegi ei tea, siis selle neliveolise kiirendus on 6.1s sajani ning tehase antud kütusekulunumbrid on sõidurezhiime mõistlikult valides üsna meeldivalt varieeritavad. Näiteks sõber tahtis proovida paak-täis meetodit, aga kahenädalase kasutuse järel õnnestus tankida juurde vaid 3L kütust ning seegi vist on praeguste külmadega rohkem webasto kui mootori kulu:) Kahjuks ei pakuta aga seda autot rohkem kui 5-kohalisena ja analoogilisi mahtuniversaale ei paista eriti (VEEL!) tulemas ei mõistliku särtsukana ega ka pistikhübriidina. Ja kui järg ükskord nendeni jõuab, siis arvatavasti mitte niipea veel mõistlikus hinnaklassis.
18:01 03.03.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kärss pane siis mõni number ka - mis kulu on ja kui kaugele veab pistik.
Ampera sõidab kasvòi Hispaaniasse ja kulu maanteel bensuga umbes 5 liitrit. Akuga saab suvel 65-73(parim mida näinud) ja erinevalt Leafist need numbrid ei valeta isegi 110 km/h sõites! Talvel jah 45 km.
Lunguuks - aga jah selleks see masin ongi ju, et kâia linnalähistelt kuhugi ja hoida kylad linnad heitgaasist puhtad. Enne kui kritiseerida yldse midagi, peavad inimesed aru saaama milleks auto on loodud. Samas pole Amperal yhtegi läbisõidupiirangut, nii kaua kui on bensiini paagis. Hetkel 11000 km ja keskmine kulu 1.5 l/100 km kohta. Hetkehindadega vast nii odavalt ei saa jah, aga jutt oligi suvest. Auto enda kulunumbrite järgi oli mingi hetk puhas elektrikulu 1.3 eur talvistes oludes 100 km kohta. Samas mulle tundub, et isegi kui panna reaalsed numbrid kirja,siis pooled ikka ei usu. Peale 100 aasta synnipäeva pole mòelnud, et vähendaks neid nõmedaid eestlaslikke käitumismustreid??
Diisel autot osta aastal 2018 ei tundu just kõige parem lahendus. Varsti enamus suuremid linnasid keelavad nende liikumise ja siis räägime “vabadusest” liikuda!?
Diisel mootor peaks hetkel olema nii viimane valik,kui võimalik. Ja ma niisama ei lahmi - on mul endalgi 2 diislijärajat. Vahetaks kohe välja, kui oleks võimalik! Lihtsalt teatud autosid pole olemas teise kytusega!
09:08 04.03.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Parm, Ampera väga hea auto, ei sea üldse küsimärgi alla. Sinu kulu arvutus elektrile aga hullem kui Arnise arvutused. Testides on ainult bensiini peal sõites kuluks 7.1 100-le. Suvel 57 km aku jõul. Kui kasutada arvutustes ka uue auto hinda siis see sama mõttekas kui vana Leaf. Endal jäi selline kasutatuna ostmata kuna taga vaid 2 kohta ja kui ise roolis siis vaid üks, lisaks bussirajal sõita ei tohi ja kesklinnas tasuta parkida ei saa. Uus Volt aga palju parem, 5 kohta, akuga 80 km, kasutatuna hea ost. Ampera suureks plussiks ka vastupidavus. Prius plugin ka meie oludesse ideaalne pill, aga taga kahjuks kaks kohta. Samuti on meil hinnastus hoopis teine sellele mudelile kui ookeani taga.
12:43 04.03.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Proovime korra veel siis. Hetkel elektrihind kõrge, aga siis kui sai lumisel ajal mõõdetud oli 10 kwh 41km.
Mis 7? 130000 km terve eluea kulu on 4.9 ja kui ise kohe panna bensuga sõitma, on kulu talvel natuke yle 6 ja suvel oli 5. Enamus mikromootoreid ei suuda sellist kulu näidata bensukatena. Ja loomulikult on auto kasutatuna ostetud. Hetkel on 15000 euroga juba väga suur valik.
Auto sõidab alati elektriga, seega ei ole Priusega isegi võrreldav. See on ainuke mõeldav tehnoloogia, mida hakkavad kõik kasutama, mis tahavad teha elektri ja bensu koos!
12:44 04.03.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Artikkel ka tõestuseks!
17:26 04.03.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Eks siidiussi diisel Audi ka võtab 3 liitrit 100-le. 7.1 oli Saksa testis Ampera kulu. Elektriga nagu näed ei saa 1 EURga isegi 41 km sõidetud. Elekter kokku nii 12 senti kilovatilt. Seega pigem sinna 3 mitte 1 EUR juurde see 100 km elektriga. Prius plugin sõidab samamoodi elektriga, miks ta Amperaga võrreldav pole? Või äkki sa ei tea, mis autoga tegu?
08:36 05.03.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kui kodus pistikust laetakse, siis põhiliselt öösel ning mõistlik on võtta püsimaksega pakett. Sel juhul tuleb elektri hinnaks ehk isegi alla 0,1EUR/kWh, keskeltläbi.
09:32 05.03.2018
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Nii vaadates tundub kyll et olen arvutanud valesti. Vadt oli hind natuke teine aga viga ikka sees tundub jah. Harisin end ja tore n@ha et prius prime on kopeerinud ampera tehnoloogiat. Seda ma just ytlesingi, et see saab olema see põhiline viis, kuodas asju hästi teha. Aga samas yhe pedaaliga ikka sõita ei saa ja ampera tehti 2011, ning sellega saab! Tundub, et toyota on kyll priust teinud 20 aastat nyyd, aga kusagil on tyybid magama jäänud. Ja no see disain ei kannata ka kahjuks yldse peale vaatamist. Võtsid oma vesinik Miura kuju neilen aga eks see prime natuke ikka parem kui eelmine prius.
Amperat saab hea hinnaga ja saaab ka veel garantiiga. Hollandist on tulnud minu oma ja sel 2020 või 160000 km. Hetkel ise ei kujuta ette, et ostaks poest midagi alla sellise tehnoloogia.
Kärss - mulle meeldib sinu vanametalli idee, olen ise sama meelt. Samas olen seda harrastanud just bensuautodega, sest see mis vanal diislil tagant välja tuleb, ei ole meeldiv. Aga valikut jagub. Viimast 850 eurost masinat yritasin 5 aastat ära äestada, lõpuks suri ikka vananduse ja rooste surma.
Hetkel kui jätta puhas elektriosa välja, siis viimase 11000 km ajal on kulu alla 2 eur sajale isegi bensukulu arvestades ja hinnaks 1.3 eur liiter. Kui just kogu aeg 4-5 inimesega pole vaja sõita, siis väga ideaalne valik! Jõudu!
Mersu tegi GL ka sama tehnoloogiaga, aga see nats kallim
11:03 05.03.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Mulle ei meeldi paralleelhübriidid (Ampera, Prius) lahenduse keerukuse tõttu - rohkem vidinaid, kui sp+el autol kokku. i3 järjestiklahendus meeldib rohkem, kuigi kasutegur bensiiniga sõites on madalam, sest tulevikus, kui laadimisvõimalused või akud parenevad, võib sp. mootori ilma suurt midagi ümber ehitamata kas lihtsalt välja visata või lisaakuga asendada.
El.autod võluvad oma lihtsa lahendusega. Praegu veel on nad nagu sp. autod 100 a. tagasi - iga1 teeb ise ja veidi teistmoodi, aga tulevikus tõenäoliselt on nagu sp. autodel praegu - akulaadija standardne ja elektroonikatehasest (ntx Bosch), akumoodulid standardsed..
14:29 05.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ampera konkureerib selliste asjadega nagu BMW 330e. Mõlemad oskavad sõita nii ühe kui teise peal. Amperal on kangem aku, aga kui igapäevane sõit piirdub 20-40km'ga, siis erilist vahet ei ole.
330e maksab 45k€, aga noh, tegemist pole enam säästuautoga. Kui üldse sellist klassi vaadata, siis ühtegi põhjust 330e'd vältida pole. Küll ka need jõuavad teisele ringile.

Elekter elektriautoomanikule maksab ikka 10 sendi piires.
Laadimise kasutegur on 85-90%. 100km läbimiseks vaja 15-18kWh.
17*1,15*0,1. Ehk ümmarguselt 2€/100km. Ehk umbes 400€ aastas.
400€ elektrile, 400€ kindlustusele, 150€ hooldusele, 200€ rehvidele.
Masuudipress 1600€ kütusele, 400€ kindlustusele, 300€ hooldusele, 200€ rehvidele.
Peale 5 aastat: 5750€ vs 12500€.
Et võrrelda samas suurusklassis autot, siis hübriid (ilma pistikuta) Hyundai 24k€, elektriline 35k€. Kes tihti Otepääl käib, siis pistikhübriid 31k€.
Loodan et kõik mõistavad: aastal 2020 kütus ei maksa 1.3€. Ökoautode jääkväärtus on märksa kõrgem samasuguste masuudipressidega võrreldes.
14:47 05.03.2018
63amg (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
arnis,sa oled nagu vanamutt,kes koguaeg hindu võrdleb! ok,võrdlen siis ka.täna jalutasin vehos sidrun c-3 maksab 10000.-pole nagu põhjust nende kaablitega möllata.eriti miinus kraadidega!
17:00 05.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Jalgratas on odavam. 120 000 km piina ja siis haud. Sellisest autost ei saa isegi hoolt näha, mida iganes sa ka ei tee, sureb see lihtsalt ära.

20 000€ eest saab auto, mis sõidab 240 000km ja võibolla on midagi väärt veel peale seda.
12:22 06.03.2018
parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
63amg - just külmaga ongi elektrikaga eriti hea mõte. Ei pea mootorit käivitama, ei pea soojendama. Seega pole mõttetut kulumist lühiksestel sõitudel ja sellega seoses reostusest ei hakka isegi rääkima.
330e ei usu et sõidab samal põhimõttel kui Ampera- Ampera alati elektriauto, kuna mootor on generaator ja lisasoojendaja lihtsalt. Nii nagu i3 Rex on mootor lisaläbisõidugeneraator (hea pikk sõna :)
13:24 06.03.2018
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Usk on pime. 330e, 530e jms on pmst sama lõppkasutajale. Nupuvajutusega on puhas elekter. Küll kiirenduse näitaja ei ole elektrirežiimis nii hea kui Amperal, aga see küttekulule mõju ei avalda.
Elektrimootor asub väntvõlli pool, asendab automaatkasti turbiini. Ehk siis tõesti, vahetab käike ka elektriautona. Aga saab hakkama ilma bensuta väga hästi.
13:31 06.03.2018
wb (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Amperal (Voltil) on kolme siduriga veoskeem, mille külge on ühendatud 2 el.mootorit ja 1 sp. mootor. Olenevalt olukorrast sp. mootor kas seisab, töötab järjestikku (laadijana) või paralleelselt (lisavedajana). Pole ime, et nii keeruka lahendusega auto tootmine kahjumis on..
14:39 06.03.2018
Lunguuks (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Just, viimane kommentaar on täpne, nimelt teatud oludes veab Ampera bensiinimootor ka rattaid, mitte küll üksi. Seega on Ampera süsteem hoopis teine kui i3 Rex mudelil. Parm, neid pistikhübriidide mudeleid on turul tänaseks 30-ne ringis, Ampera oli esimene, aga kaugelt mitte enam ainuke. i3 Rex on neist ainuke millel bensiinimootor töötab vaid generaatorina. Normaalset, nii 40+ km ainult elektriga läbivaid mudelied on käputäis, i3, Ampera/Volt, uuem Prius Plugin ja Outlander. Ioniq Plugin ehk ka sinnapoole. Need 10-20 km elektri jõul läbivad autod(VW GTE, MB, BMW e mudelid jne) on täiesti mõttetud, pistikupesa kulub varsti läbi kui iga päev 5 korda laadida. Tehniliselt lahenduselt on i3 Rex kõige ägedam pill. Loodetavasti sama tehnoloogia tuleb ka 5 seeria suurusele masinale, aku toel 80-90 km oleks juba küll igapäevasteks sõitudeks.
18:42 06.03.2018
traat traat (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
elektri autode värk on lahe iseenesest. las aga arenevad. eriti lahedaks muutuvad nad kui jõutakse tallinnast peatuseta saksamaale.
senikaua loen teie arvutusi ja arvustusi ning elan veel vanas turbodiisli maailmas.
suurlinnades kasutan muide metrood ja taksot.
ja tesla kiirendus 180ni on tõesti mega! ainult et see bensukas sportauto tema kõrval ei pea seda enne 5min ootama, et see juhtuda võiks. ja tal ei kuumene piitsa andes midagi üle.
see on siis aastal 2018. u 5a pärast on ehk juba miski läbimurre toimunud.
elame näeme.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.