Sisene

 

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

 
Laki tänava tehnoülevaatus (sissesõit territooriumile, kus töötame, asub Laki 11A vastas Tallinnas) alustas oma tööd aprillis 2002. Autode kontrollimisega olen ise tegelenud 10 aastat. Olen valmis vastama Teie küsimustele, mis puudutavad sõiduautode ja kuni 3,5t täismassiga veoautode tehnoülevaatust ja sellega seonduvat.

Tean, et tehnoülevaatust puudutavat ei saa alati võtta üheselt kuna palju oleneb hetkesituatsioonist, probleemküsimuste kogumi suurusest ja seaduse tõlgendusoskusest. Kui probleemide lahendamisel leitakse kompromisse, siis ei tohi need seadusega vastuollu minna. Vaatamata sellele, et tuginen oma vastuses kehtivatele seadustele, ei saa igas olukorras võtta minu selgitusi kui absoluutset tõde. See tähendab, et minu infot ei tohi kasutada à la Mait Millert ütles, et nii on õigem.

Minu poolt juhitav Maitene OÜ on eraõiguslik juriidiline isik, kes on sõlminud halduslepingu ARK-ga. Mainitud leping annab õiguse teostada riiklikku järelvalvet, st mootorsõidukite ja nende haagiste tehnoülevaatust. Vaatamata sellele, et minu seisukohad ühtivad enamasti ARKi ametnike seisukohtadega, pean vajalikuks ära märkida, et Maitene OÜ ega mina isiklikult ei saa foorumites esindada Riiklikku Autoregistrikeskust, ametnikke ega nende seisukohti. Haldusleping ei näe ette sellist võimalust.

Mait Millert
Maitene OÜ tegevjuht
telefon 715 4246
www.maitene.ee
 

TEEMA: ESIISTMETE VAHETUS

15:01 10.06.2016
indrek56
Esiistmete vahetus
Tere!
Küsimused:
Kas sõiduauto esiistmeid tohib vahetada teiste sõiduautode istmete vastu või muude istmetootjate toodete vastu, kui nad omadustelt sarnanevad originaalidele (reguleeritavus, kokkuklapitauvus jms)?
Kui jah, siis kui suures osas on lubatud nendega seotud kinnituste ümberehitus ja mis nõuded sellele omakorda on?
Eesmärk saada istumine mugavamaks ja turvalisemaks (auto ilma turvapatjadeta mudel) seda ilma, et peaks politsei või TÜVga vägikaigast vedama.
11:34 11.06.2016
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Esiistmete vahetus
Kuna ma ei ole varasemalt sellise teemaga tegelenud siis arvan, et kinnituste muutmine ja teise masina istmete paigaldamine ei ole mingi patt kui see on tehtud tugevusvaruga sest ennegi on autodel terve põhi ära remonditud mille käigus on olnud vajadus ka istmete kinnitused uued teha. Mis puudutab aga teise margi või mudeli auto istmete paigaldamist siis peaksite seda teemat arutama pigem MA tehnoosakonnaga. Vajalik on see sellepärast, et paljudes asjades mõtlen mina ja mõistan autoohutust hoopiski teistmoodi kui MA eksperdid. Mõtlen sellepärast nii, et vastupidiselt riigiametnikele mina ei loe ohtlikuks (mõtle liiklust ohustavaks) puuduseks seda kui originaalsummutil roostetamise tõttu ei ole loetavad tootjatähised ja ma ei loe liiklust ohustavaks puuduseks (OV) tuuleklaasi ülaääre tumestamist.
14:53 11.06.2016
Navara3000 (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
Aastaid tagasi pöördusin antud teemaga MA-sse. Tahtsin b kat hobi väikebussi panna paremad istmed. Öeldi et võib panna vaid miskeid sertifitseeritud pinke ja maksid 10 aastat tagasi ca 3000eek tk. 9 tk- 27000 eeku. Saatsin kukele, vahetsin ära ja sõidan probleemivabalt tänaseni. Kes teab mis mustriga istmed sul enne olid
18:03 11.06.2016
indrek56
Re: Esiistmete vahetus
tänud vastuste eest!
Eks natuke seda oligi karta, et see MA valdkond. Samas lootsin, et küsimus on lahendatav nii üldiselt, et me ei pea siin rääkima konkreetsetest automarkidest ja istmetest. paraku see vist nii ei ole. Kui Navara3000 tegi ilmselt istmevahetuse, mis väga silma ei hakanud ja seetõttu ka huvi ei ärata ei TÜVs ega liiklusjärelevalves. Sellel autol, mis mina tahan vahetada, ei teki ka võhikul kahtlust et tehtud on "tuuningut" ja siin on ilmselt nii TÜV kui rohevestid kindlasti palju uudishimulikumad. Seega see "teen vaikselt ära" skeem vist minu puhul ei kära. Kaalun kas viitsin MAga saagat vedama hakata...
Osa põhjustest on mul ka see, et olemasolevad istmed on ohtlikeks väsinud ja sellel autol töökorras originaale lihtsalt pole olemas, sest need on juba uuest peast "mädad".
18:28 11.06.2016
Navara3000 (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
Ei teinud vaikselt. Enne oli bussis 12 kohta. Võtsin sel ajal ARK-ist ümberehitusloa, vähendasin kohtade arvu 9-ni, sisse läks laud, vahetasin värvi jne. Orig madalate seljatugede pinkide asemele läksid kõrgete seljatugedega istmed. Kedagi pole 10 aastat huvitanud, juhul kui keegi peaks huvi tundma "need on ju eluaeg siin sees olnud". Mis masinat putitad?
07:39 12.06.2016
ˇ (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
kui mingi väljapaistev nüanss kohe silma ei torka, siis ei hakka ükski ülevaataja istmeid lähemalt uurima. viskad mingid istmekatted ka peale ja pole midagi aru saada.
08:52 12.06.2016
indrek56
Re: Esiistmete vahetus
See pole küll enam põhimõtte ehk algse küsimuse teema aga:
Väljapaistev nüanss oleks ilmselt see, et tahan sinna paigutada traksipiludega (ja ma ei räägi korvistmetest) istmeid, mis välimuselt erinevad originaalist nagu troon taburetist :)
Osadel autodel on sellised juba tehasest küljes (mingid imprezad, m3 jms) ning samuti saab neid osta nn kolmandatelt tootjatelt uutena.
Selle käigus tuleks aga kere küljest eemaldada kindlasti vanad "istmepukid" ning keevitada/kinnitada täiesti uued istme, võibolla ka rihmakinnitused.
Samas mul puudub igasugune soov möllata igaaastaselt TÜVdes ja tänaval politseiga jaurates.

Muudetud 12.6.16 08:55

11:03 12.06.2016
Sull12
Re: Esiistmete vahetus
Ehitasin ühte masinat rajamasinaks, soov oli, et säiliks ka ÜV. Et ei peaks kogu aeg treilaga rajale sõitma, vaid võimalusel "omal jalal". Ja et vahest saaks ka muudel üritustel käia.
Kui keret tugevdasin, paikasin, lappisin, kakkusin kõik polstrid seest välja. Keevitustööde ajal sai istmekinnitussiinid oma 7cm madalamale lastud, ehk siis kõik seal all ümber keevitatud. Sisse läksid tänavalegaalsed korvistmed, ehk siis ka nende traksipiludega, reg seljatoega, mitte jäik. Ostsin istmed sama tooni, mis olid varem, tagaistmetega ja uksepolstritega läheb toon kokku. Kui autot kokku tagasi panin, panin ka kõik polstrid ja matid tagasi, va mürasummutus, ehk siis autosse sisse vaadates ei saa midagi aru, et kinnituspunktidega oleks midagi tehtud- kõik on põhjamati all, mida tuli natuke töödelda, et istuks ilusti madalamal asetsevate istmete tõttu.
Autosse said ka nn traksid, mida aga tänaval kasutada ei tohi, seepärast säilitasin ka tehase turvavöö. Traksid on pööratud igapäeva kasutuses istme taha kokku- ei hakka silma.
Pole ka pannud autole toonklaasi - need istmed on sõites ilusti näha. Käisin ka sügisel ülevaatusel - ei mingit probleemi istmetega, võib-olla asi selles, et sulas suu sisuga ilusti kokku. Või vaatas kontrollija, et vahi, kus tubli autoomanik, isegi tulekustuti kõrvaistuja istme ees põrandale kinnitaud, mitte pagassis. Ainus häda oli nende arvates liiga lärmakas väljalase. "Nende arvates", kuna mõõta nad ei saanud, Kuna aga asi oli veel värske, said nad summuti detailidelt ilusaid E tähised lugeda :) natuke nuriseti, et pole vist mu kõrvadele hea igapäeva kasutuseks, aga läbi lasti.

Seega, korralikult tehtud istmevahetus ei ole probleemiks. Isegi uusi istmeid on võimalik osta sobivate siinidega, et ei pea midagi ümber tegema. Kuna aga mul olid keretööd käsil, siis tegin uued kinnitused universaalse kinnituse järgi.
08:44 13.06.2016
indrek56
Re: Esiistmete vahetus
Tänud Sull12!
Põhimõtteliselt on mul selle autoga sama teema. Sinu jutust jäi veel rippu küsimus: kus tõmmatakse piir tänavalegaalsete (korv)istmete puhul? Mingid tähistused? Dokumendid?

Muudetud 13.6.16 08:45

11:01 13.06.2016
Sull12
Re: Esiistmete vahetus
Ma pead ei anna, st absoluutsele tõele ei pretendeeri, kuskil jäi silma, et iste peab olema reguleeritav samamoodi nagu nn tavaiste, ehk sõitma ette-taga ja seljatugi reguleeritav. Samuti peab iste olema ülalt kitsenev, ehk siis mitte nende laiade nn pea paigal hoidjaga (ei oska kuidagi paremini kirjeldada), kust vaade külgedele on piiratud.
Võib-olla täpse vaatuse saad nt racingexperdist, neil ka müügil võistlus- ja tuuningistmed. Või kaevud opentrack foorumisse, seal seltskond, kes suht ehitusreeglitega end kurssi viinud. Ma ise ostsin kasutatud fk istmed, mis vastasid eeltoodule, muidugi oli miski e ja ce lipik ka tagaküljel õmbluse vahel.
11:10 13.06.2016
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
16:07 14.06.2016
indrek56
Re: Esiistmete vahetus
Tänud selgelt ja muidu nägijatele :)
Kokkuvõtvalt tundub, et põhimõttelisi takistusi küll pole, kuid sellist istmete vahetust tuleb teha vastutustundega ja teatud reeglite (eelmises postis viidatud) järgi.
Kõige olulisem ehk säilitada algse istme funktsionaalsus ja teha kerekinnitused selliselt et endal ka oleks süda rahul ja kena vaadata :)
16:54 25.08.2016
RN (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
Härra Millertile samas teemas küsimus, mille kohta pole senimaani ühest vastust kusagilt saanud. Sõiduk on üle 25 aasta vana, ning tehnoülevaatuse mõistes peaks vastama tootjatehase poolt tollal ette nähtud normidele.

Teema puudutab siis seljatoe reguleerimisvõimaluseta (jäiga ning madala külgtoega varustatud seljatoega) esiistmeid - tootjatehas on kasutanud konkreetset Recaro istet 70-tel aastatel vastava sõiduki täiesti tänavalegaalsel sportversioonil. Kuna originaalkorras vastavat sõidukit on tänapäeval võimatu hankida, siis on ainus võimalus omada replikat, st. ümber ehitatud tavaversiooni. Kuna kõik ülejäänud ümberehitused oleksid Maanteeameti silmis legaalsed, siis küsimuse puhul istmete kohta viidati, et justkui need peaks vastama ainult valmistaja ettekirjutusele ja arvati, et reaalne situatsioon sõltub juba ülevaataja arvamusest, kas väljastatakse tehnoülevaatus või mitte. MA arvates pole ka tegu otseselt registreeritava ümberehitusega, kuna tehnopassi järgselt andmed ei muutu. Samas on kummaline, et näiteks sportrool (isegi, kui see on tehases paigaldatud) peaks justkui olema tehnopassi kantud - samas reaalselt ei muuda ka selle olemasolu auto passiandmeid.

Kuidas Teie, kui ülevaataja suhtute antud küsimusse?
18:25 25.08.2016
breaking bad (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
Mul oli kunagi 90 a alguses Ascona millel oli opeli originaal logoga sportrool ja recaro istmed samuti opeli kirjadega.kordagi polnud ülevaatusel probleemi ja seda läbi aastate erinevates kohtades.passis mingit märget polnud.
19:43 18.03.2018
Den119 (registreerimata)
Re: Esiistmete vahetus
See ongi selline kaheotsaga asi, isegi soovin panna poolkorv istmeid oma autosse aga liigse edevuse tõttu tellisin punased istmed. Need istmed on samamoodi reguleeritavad nagu on originaalid.
Sealt tulebki see vaidlus koht seadusega, kus on öeldud, et istmed peavad olema reguleeritavad samamoodi nagu originaalid vs istmed peavad olema tehasepoolt valmistatud. Siin ongi see vaidluskoht. Ise aga arvan, kui kinnitused teha korralikud ja iste liigub samamoodi nagu originaal siis ei tohiks probleeme olla. Kuna olgem ausad, poolkorv iste hoiab paremini inimest õnnetuse hetkel istmes kinni kui tavaline kalts sisu.(turvavöö originaalne mitte 4p oma)
21:06 19.03.2018
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Esiistmete vahetus
Kõik muudatustega seotud vaidluskohad vaieldakse Maanteeameti tehnoosakonnas. Tehnoülevaataja vaatab ainult seda kas auto on originaalile vastav ja kui tekib kahtlus siis antakse teema kõrgemalseisvasse instantsi. Enne ei ole mõtet muudatusi teha ja raha kulutada kui ei ole asi selge mida tohib mida ei tohi, miks - selle kohta peab andma selgituse riigiametnik.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.