Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

 
Laki tänava tehnoülevaatus (sissesõit territooriumile, kus töötame, asub Laki 11A vastas Tallinnas) alustas oma tööd aprillis 2002. Autode kontrollimisega olen ise tegelenud 10 aastat. Olen valmis vastama Teie küsimustele, mis puudutavad sõiduautode ja kuni 3,5t täismassiga veoautode tehnoülevaatust ja sellega seonduvat.

Tean, et tehnoülevaatust puudutavat ei saa alati võtta üheselt kuna palju oleneb hetkesituatsioonist, probleemküsimuste kogumi suurusest ja seaduse tõlgendusoskusest. Kui probleemide lahendamisel leitakse kompromisse, siis ei tohi need seadusega vastuollu minna. Vaatamata sellele, et tuginen oma vastuses kehtivatele seadustele, ei saa igas olukorras võtta minu selgitusi kui absoluutset tõde. See tähendab, et minu infot ei tohi kasutada à la Mait Millert ütles, et nii on õigem.

Minu poolt juhitav Maitene OÜ on eraõiguslik juriidiline isik, kes on sõlminud halduslepingu ARK-ga. Mainitud leping annab õiguse teostada riiklikku järelvalvet, st mootorsõidukite ja nende haagiste tehnoülevaatust. Vaatamata sellele, et minu seisukohad ühtivad enamasti ARKi ametnike seisukohtadega, pean vajalikuks ära märkida, et Maitene OÜ ega mina isiklikult ei saa foorumites esindada Riiklikku Autoregistrikeskust, ametnikke ega nende seisukohti. Haldusleping ei näe ette sellist võimalust.

Mait Millert
Maitene OÜ tegevjuht
telefon 715 4246
www.maitene.ee
 

TEEMA: KATALÜSAATORI EEMALDAMINE ÜMBEREHITUSEGA

12:39 21.03.2017
rekkameees
katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
On keegi proovinud katalüsaatorist seaduslikul teel, auto ümberehitusega vabaneda? Tegemist vana, 90-date aastate alguse sõidukiga. Tean, et kui näiteks paned bensiinimootori asemele diisli, mida samale margile-mudelile paigaldatud, siis Maanteeameti esindaja sõnul vormistatakse pärast sõiduki ülevaatamist lihtsalt kütuseliigi vahetus, koos sellega kaob ka katalüsaator, sest konkreetset mudelit ei toodetudki uuema aja katalüsaatoriga diiselmootoriga. Aga kas "bensiin-kat" kütuseliigilt "bensiin" kütuseliigile üleminek on võimalik, kui sama marki-mudelit on toodetud ka ilma katalüsaatorita, kuid bensiinimootoriga? Isegi sama mootorit on tehasest autole paigaldatud katalüsaatoriga varustatuna ja ilma.
13:30 21.03.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Teie jaoks on Bensiin-kat märke kaotamine võimalik AINULT diiselmootori paigaldamisega. Vahetades diisli saate kaasa probleemid mis tähendab, et Teie auto mootor võib katkli minna kui ülevaatusel viiakse pöörded piirajasse. Samuti suureneb risk haigestuda vähkkasvajasse kuna vastavalt netist loetud infole oleks vähem vähiaigeid 6% võrra kui meie ei hingaks sisse diislitahma. Valikud on Teie.
13:39 21.03.2017
rekkameees
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Küsin siis nii, et kui soovin konkreetsele sõidukile paigaldada mõnd sellist bensiinimootorit, mida polegi katalüsaatoriga toodetud, siis kas seda lubatakse?
15:00 21.03.2017
Twin Diesel (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Kas see oli nüüd irooniaga öeldud?
15:38 21.03.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Autode mootoreid ei toodeta eraldi katalüsaatorite või lambdaandurite jaoks või lambdaanduritega või katalüsaatoritega. Tegelikkus käib vastupidi st. mootorile lisatakse erinevaid pihustitüüpe, muudetakse kütuse survet, paigaldatakse erinevaid katalüsaatoreid, muudetakse mootori juhtimise programme jne. Mootor aga jääb paljuski samaks. Jah ka mootori endaga on toimumas revolutsioonilised muudatused, näiteks on olemas uued tehnoloogiad kus vastavalt mootori koormusele muudetakse juhtbloki poolt mehanismi mille abil muutub silindris kolvikäigu ülemine surnud seis. Mootori vahetusega on keelatud minna heitmete puhtuse tasemega "alla". Tähendab, et kui Teie autol on tehase poolt tüübikinnituse järgi katalüsaator siis ükski reegel ei luba seda katalüsaatorit ära jätta. Mootori võite ju vahetada kui soovite kuid ikkagi bensiin-kat märkest lahti ei saa. Võite osta vana masina kus ei ole ette nähtud katalüsaatorit ja sellega siis edasi sõita lootuses, et kunagi ei tule saastemaksu.
08:01 22.03.2017
........ (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Mis sunnib inimesi sellise jamaga tegelema? Rahapuudus, et töökorras kat osta? Võta siis see kat, tee seest tühjaks, keevita alla tagasi ja kõik.
08:59 22.03.2017
n. (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
universaalne katalüsaator on ca 50€, vaevalt et ümberehituse registreerimine odavam on.
09:33 22.03.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
To ........
Katalüsaatori sisu võetakse välja diislitel kui ta on umbe läinud, samuti tehakse vahel ka diisli osakeste filtriga DPF ja nii mõnigi auto läbib ülevaatuse probleemideta kui ei ole märgatav keevitus. Kui torustik on enne ülevaatust tahmast korralikult puhtaks tuuritatud siis ilma tahma püüdjata saab normatiividele vastava mõõtmistulemuse kätte. Bensiinimootori puhul katalüsaatorist plaattina kihiga korundiumkärje eemaldamine ei aita sest vingugaasi % tõuseb.
09:54 22.03.2017
rekkameees
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Küsimus pole siinkohal rahas, vaid tegemist on niiöelda rahvarallikaga. Tahtsin lihtsalt teada, et kas pean põhjaks otsima sellise kere, mis tehasest ilma katalüsaatorita tulnud või saab sellest seaduslikul moel vabaneda.
10:00 22.03.2017
........ (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Selge. Aga miks siis kat segab?
10:06 22.03.2017
rekkameees
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Kaotab mõned hobujõud, mis samasuguse autoga, aga ilma katalüsaatorita kaasvõistlejal on olemas. 80-date lõpu ja 90-date algusaastate autosid tehti üldjuhul kaht varianti, katalüsaatoriga ja ilma. Erinevus võiski mõnel juhul olla ainult selle ühe püti olemasolu või puudumine põhja all. Mõnikord pani katalüsaatori alla alles maaletooja, seega tehas ei puutunudki asjasse, nagu näiteks nimetatud ajavahemiku Ladade puhul Soomes.
Olen kunagi Soomes elanud ja tean, et seal näiteks sai katalüsaatoriga autot ümber ehitada ilma katalüsaatorita versiooniks, kui konkreetsel margil-mudelil oli ümberehitatava auto esmaregistreerimise ajal olemas ka ilma katalüsaatorita versiooni tüübikinnitus.

Muudetud 22.3.17 10:20

10:28 22.03.2017
........ (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Aga kas poleks targem selles küsimuses suhelda maanteeametiga?
Või forsseerida mootorit või panna peale võimsam mootor kui sellel margile seda toodeti.
Asjakohane artikkel
http://www.w3.ee/openarticle.php?id=138237&lang=est
12:17 22.03.2017
Mahno3 (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Teeliikluses kontrollitakse katalüsaatori olemasolu ainult ülevaatusel. Ehk teisisõnu võid sa ta peale ülevaatust alt ära võtta ja asendada torujupiga kuni järgmise aastani, kus jälle näitamas on vaja käia. Tülikas aga tehtav.

Kuna aga tegemist on rahvarallikaga, siis loe oma ralliklassi tehnilist. Kas sul on lubatud väljalaset ümber teha? Kui ei, siis niikaua, kui tulemusi ei ole, ei köhi keegi. Kui kohtadele hakkad sõitma, siis ole valmis selleks, et kaasvõistlejad panevad kitse ja sind eemaldatakse peale võistlust, kuna auto ei vasta tehnilisele.
14:07 22.03.2017
rekkameees
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Ebaseaduslike "nippidega" olen väga hästi kursis, selle koha pealt nõu ei vaja. Tean, et katalüsaatori võib ainult ülevaatuse ajaks alla panna, selle võib kangiga tühjaks taguda, ülevaatajale võib pistist pakkuda (ja kohtu alla sattuda) jne. Mind huvitas just nimelt seadusekuulekas asjaajamine, aga sain teada, et kui just diislile üle ei lähe, siis on katalüsaator nii külge laulatatud, et sellest vabastab ainult surm.
14:51 22.03.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Tuleb meelde 20 aasta tagune, või rohkemgi, kiiruskatse võistlus mis viidi läbi lasnamäel ja üks rallikas "pandi katusele" ning diskvalifitseeriti kuna masinalt oli eemaldatud katalüsaator... Siis tolles võistlusklassis olid nn. tavamasinad. Ehk saate vastuseid oma küsimustele kui pöördute ala inimeste poole sest meil peaks olema vastav võistlussõidukite register ja organisatsioongi. Kui ma väga ei eksi siis nn. tänavasõidu rahvarallikaid kontrollitakse Pirni tn. ülevaatuspunktis.
15:36 22.03.2017
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
äkki võtaks need puuduvad hobujõud kuidagi paremini kasutusele, alustaks sellest et viik mootori ideaalsesse olukorda, või viskaks mõned lisakilod pardalt maha, valikuid ju palju
18:41 22.03.2017
rekkameees
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
See on juba omaette teema, ma küsisin praegu katalüsaatori kohta. Seni on õnneks veel piisavalt katalüsaatorist vabasid keresid saada. Tahtsin lihtsalt teada, kas kere ja katalüsaatori seaduslik lahutamine on võimalik.
09:51 23.03.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Kere ja katalüsaator ei oma mingit suhet. Jah masina kere küljes on konksud, siis riputustripid ja siis tuleb heitgaasitorustik mille üks osa on ka katalüsaator. Katalüsaator omab kesta ehk korpust ja katalüsaatori korpuse ja katalüsaatori sisu omavaheline lahutamine on seaduslik kuna ükski seadus ei keela toodetel sisu välja võtmist. Küll aga ei ole kehtiva korraga kooskõlas kui sõiduki registreerimise tunnistusel on märge bensiin-kat ja autoomanik lahutab auto kerest katalüsaatori või katalüsaatori korpuse seest sisu masinal mida kasutatakse tavaliikluses. Kindlasti leiate romulast kere mis on katalüsaatorist vaba, selle kerega võite teha mida soovite, näiteks oma autolt tõsta sinna kõik agregaadid kuid vaadake, et saaksite tolle kere vin. koodi järgi dokumendi, mis teatab, et antud kere on ilma katalüsaatorita toodetud.
19:46 23.03.2017
rekkameees
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Aitäh, Mait Millert ja kõik teised, vastuste eest!
15:20 06.04.2017
indrek56
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
igaksjuhuks tuletan rahvarallitajale meelde, et sealne värskeim reeglistik reguleerib ka:
"2.1.4Väljalaskekollektor peab olema algne ja automudelile tootja poolt ette nähtud.
Lubatud on kasutada mittealgset summutit. Kui autole on tootja poolt ette nähtud
katalüsaator, on see nõutud ja peab olema töökorras. Alates 01.07.2002
esmaregistreeritud autol on katalüsaator kohustuslik."

Ehk siis see õpetus, et ainult TÜV ajaks katalüsaator alla, võib konkurentide pahatahtlikkuse korral lõppeda võistlustelt bännimisega.... :P
22:54 11.05.2017
Maidule (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Opelitel oli põlvkond, kus Kogu vahe oligi selles, et üks mootor oli tehtud arengumaade viletsa kütuse jaoks (kat ja lambda ei kannatanud seda jama), teine kvalteetse kütusega piirkonna jaoks. Koodid on siis 20NE ja C20NE ja neid on Opelil teisigi. Ka Mercedesel on sellised versioonid olemas ja ilmselt veel mõnel teisel Kui ma tõstan A Omegal või Vectral terve süsteemi ümber, kas siis ka ei tohi? Tegelikult on sellel ajul ümberkodeerimiseks ainult 2 kelemmi vaja teisiti ühendada ja kogu moos. See lausa juhendites ja tehaselegaalne.
00:28 12.05.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Mäletan neid rohelist värvi 40 Opelit mis olid ostetud politseile ja pärast seda kui autod olid romuks sõidetud, müüdi rahvale maha ja siis läks jamaks kuna nad olid arvele võetud katalüsaatoriga kuid tegelikkuses ei olnud miskit sellist olemaski aga sellest on möödas kole palju aastaid. Autode arvele võtmise temaatika ja süsteemide ümbertõstmised on tegelikult minust kauged ja pigem on põhjust teemat arendada Maanteeameti tehnoosakonnaga. Mina tehnoülevaatajana olen kohustatud vaatama, et Bensiin-Kat märget reg. tunnistusel omav auto oleks katalüsaatori ja lambdaga. On üksikuid juhtumeid kus on muudetud registriandmeid aga need on pigem erandid. Igasugused süsteemimuudatused ja aju ümberkodeerimised ei ole lubatud kui muutub võimsus AGA kes küll ülevaatusel oskaks seda tuvastada ... ega vist keegi.
00:15 17.05.2017
Viska tühjaks. (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Enda diislil kaalüsaatori sisu on ajapikku sumpast ise väljunud.

Hiljuti panin ka otsetoru vahele ning ÜV on tahmanäitaja 0.26 midagi ja seda 17 aastat vana auto kohta.
08:45 17.05.2017
Taimaalt (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Paljud autod on ilma katita. Ja paljudel on passis märge bensiin+kat. Osadel need katid tühjaks taotud ja ülevaatuse ajaks võetakse õhufilter ära ja timmitakse segu lahjaks ja näitajad vaat, et paremad kui katiga autodel.
See on tegelikult ebaaus kui samal aastal toodeti samad autod ja osadele on kat paigaldatud ja osadele ei ole. Naabrimehe autol ei ole passis kat. Aga minul on ja eemaldada ka seaduslikult ei tohiks. Tundub karistamisena?!. Mis Jumal see autotootja on, et kui tehases on paigaldatud siis surmani oled sellega laulatatud. Ei imesta miks osad ülevaatuse ajaks kruvivad kati alla ja peale ülevaatust kruvivad maha ja garaazi seinale naela otsa riputavad järgmist ülevaatust ootama :)
Võibolla üks skeem on veel. Paned diisli peale. Passis kaob märge kat. Siis paned uuesti sellise bensiinimootori mil pole ka olnudki kat. Ja saadki ehk sellise skeemitamisega sellest kat märkest passis vabaneda sest samal aastal toodeti ka samu autosid katita mootoritega!
08:59 17.05.2017
Taimaalt (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Oleneb kuidas maanteeametis jutule saad ja kas tutvusi on. Paber kannatab kõike. Ja korras diisel ei lähe maks pööretega katki. Aga ega need maks pöörded head ei ole kulunud mootorile mil garantiiaeg ka läbi. Sama võib bensumootoriga juhtuda, et läheb katki. Bensumootorid on tervisele ka kahjulikumad kui diislid sest bensiinis olev kantserogeenne aine nimega benseen tekitab inimestel vähktõbe. Kui on kartus, et mootor täistuuridel katki läheb sis ülevaatust saab teha ka poole tuuridega või natuke peale. Uuematel diislitel õnneks kohapeal ei saagi tuure põhja tallata. Mootoriaju keelab sellise ebamõistliku tegevuse. Arukas ülevaataja suhtub kliendi autosse heaperemehelikult ja tahmatesti ei tee ka vanemal masinal täistuuridel. Diisli näidud saab kenasti kätte ka poole tuuridega. Enne ülevaatust on mõistlik sõita peaaegu täistuuridel sest siis lendab see tahm välja sõiduaeg. Ülevaatuse aeg lendab siis ei saa õiget näitu.
14:26 17.05.2017
.................... (registreerimata)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Mine taimaale , seal on elevantide suunatuled , saba all katalüsaatorit pole näinud , ju siis ei nõuta . polegi vaja mingit mootorite mitmekordset ümbertõstmist. Kas enam lollimaks ei saa minna?
19:16 17.05.2017
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: katalüsaatori eemaldamine ümberehitusega
Mis puudutab seda, et uuematel masinatel (Euro 5 ja Euro 6) ei saa pöördeid üles viia siis selliste masinate jaoks peaks olema kasutusel II põlvkonna suitsususe mõõtja kus kasutusel laseri kiir. I põlvkonna mõõtjas (Euro 1 kuni Euro 4) on kasutusel valguskiir kus mõõdetakse valguse vähenemist suitsu keskkonnas ja võrreldakse seda puhta õhuga. Laseri puhul aga mõõdetakse laseri kiire hajumist ja mõõteriist on ulmeliselt täpne. Sellisel juhtumil on soovituslik suitsususe norm 100 korda väiksem so. 0,015 m–1 Kuna aga euroliidus käib ülevaatusreeglistik selle järgi, et ka maha jäänud riikides oleks võimalik ülevaatust korraldada siis antakse ette miinimumnõuded ja nii ongi, et täna on meil kasutusel Euro 5 ja Euro 6 puhul norm 1,5 m–1 vaatamata sellele, et ta peab olema 0,7. Ebakõlaga on tegemist tänu ministeeriumi vastavate ametnike saamatusega sest 0,7 oli teada norm juba aprillist 2014 aastal... Jah see uus norm läheb käiku hiljemalt 20 maist 2018 AGA miks, kas varem ei saanud kehtestada seda normatiivi? Nüüd oleme jobuametnike pärast jällegi olukorras kus reeglit ei tohi tagasiulatuvalt kasutada ja nii ongi, et osad Euro 5/6 masinad saavad normi 1,5 ja pärast 20.05.2018 arvele võetud Euro 5 masinad saavad normi 0,7 ... Juba täna käivad paljud heitgaaside normid mitte selle järgi milline on masina tehaseandmete järgi olev võimekus vaid selle järgi millal masin on arvele võetud ... Lihtsustatult selgitades, kui ostad auto 19 mai 2018 siis on suitsususe norm 1,5 ja kui ostad sama masina 20 mai 2018 on norm juba 0,7 ... Juriidiliselt korrektne aga ebaõiglane ja kuna tehnoülevaatus ongi puhas juriidiline toimetamine siis nii ta ka jääb seniks kui autode ülevaatust korraldavad bürokraadid.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.