Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: KUI SUUR PEAKS OLEMA AUTOAKU, EESTI KLIIMAS BENSII

21:30 06.03.2018
klemmikas
Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Mul endal on oma arvamus ja teadmised olemas, aga ootaks teiste teadmisi ja arvamusi sel teemal.
Kui suur aku peaks teie arvates olema bensiini autol, meie kliimas?
Küsimus ajendatud sellest, et mitmetel Hondadel on peal see pisike 45-48Ah aku, mis on talle tehase poolt ettenähtud ja osadel saab suurema aretada ja osadel ei saa.
Mina ise leian, et selline aku meie põhjamaa kliimasse on liiga väike ja peaks olema 60-65Ah.
Aga, mis teie arvate?
Küsimus ajendatud ka sellest, kuna leidub inimesi, kes arvavad, et see pisike 48Ah aku on meie kliimasse täiesti piisav Honda peale ja nad ei saa mitte kuidagi aru, et oleks rohkem vaja.
Mõtlesin, et uurin suuremalt ringilt, vastavas foorumis.
22:28 06.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Honda on sellele ka mõelnud tõenäoliselt. Vastuse saab esindusest/ akumüüjalt. Küll aga polegi väikesel bensumootoril suurt akut vaja ja ega ei olegi mõistlik, kui sõidud on sellised, et mootoritki ei saa soojaks, samas tarbijad on täisvõimsusel taga. Ei lae lihtsalt täis ja tulemus on hullem.
23:39 06.03.2018
to klemmikas (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Aku mahutavus nüüd küll kliimast ei sõltu. Pigem elektritarbijate rohkusest/vähesusest. Olen sõitnud tehases paigaldatud 50Ah akuga auto peal millel oli vähe elektritarbijaid ja kõik oli väga ok. Samas järelturu tutikas kõige odavam 62Ah oli sellega võrreldes väga tuim ja uimase käivitusega.
06:42 07.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Taaskord ilmuvad areenile "targad", kes tulevad teisi õpetama, kuidas peab elama ning asju ajama. Minu naise Hondal on selline 45Ah aku peal ja veab käima iga ilmaga ning iga päev ning juba kuus aastat. Mootor 1,5 bens.
Kas on veel mingit kobisemist, et sinu arvates peab olema suurem aku?
07:41 07.03.2018
ma arvan nii (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Ma arvan ka et võiks olla aku suurem ja genekas võimsam, on kogemusi Nissaniga siin umbes nädal aega tagasi -23 kraadiga kus see väike aku jäi lahjaks ja auto ei läinud käima. Tegu oli natuke üle aasta vanuse autoga.
Oli mul kunagi töö auto Ford Transit, sellel oli kaks akut peal.

Muudetud 7.3.18 08:41

07:54 07.03.2018
Kui auto (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
ikka -25 käes öö seisnud siis pisikese akuga häda ligidal. Õnneks pole meil sellist külma eriti olnud. Ise panen ikka nii suure mis kohale mahub. See, et auto teda täis ei lae või kuidagi kahjulik on, pole jutt. Tean meest kelle pisikesel Corollal aku saba andis. Garaazis seisis tal vana ülisuur kombaini aku, pani selle pagaznikusse, vedas juhtme ette ja sõitis nii probleemideta aastaid.
08:45 07.03.2018
riuka
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
on 2,4-ne accord ja aasta vana vin-i järgi ostetud aku ja jääb lahjaks.Saab aegajalt laadida teist.Peale laadimist paar päeva lühikesed otsad,komanda päeva hommikul külmaga(nagu kiuste,siis kui kiire on)otsustas mitte käivituda
09:46 07.03.2018
Navara3000 (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Ega asjata pole paljudest maasturitest, pickupidest ja kaubikutest tehtud eraldi n.ö. põhjamaa varianti kahe akuga. D22 Navaral oli peal kaks akut kokku 180Ah ja 1600A käivitusvoolu
10:41 07.03.2018
maaks
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Navara, 2-e akuga on ainult diislid (vähemasti mina ei ole ühtegi bensukat näinud kahe akuga). Osadel nendel 2-e akuga diislitel pannakse akud käivitamise ajaks lausa järjestikku (24V starter), seega nad 1-ga ei töötaksgi
Aga üldiselt peaks Hondadele ja teistele Jaapani autodele tehase seades täiesti piisama tehase poolt ette nähtud akust, sest nad lähevad kohe käima :-)
Kui omanik on autole aretanud mingi eriti näljase signalisatsiooni/ maki, siis võib tõesti suure külmaga jääda natuke puudu.
OFFTOPIC: Meenub üks VW passat, mis alates -10st ei käivitunud hommikul sest aku tühi. Sai ostetud uus aku ja sama case. Pikema jälgimisega selgus et (tehase) raadiol mingi anomaalia tekkinud - kui CD-plaati sees polnud siis lülitas ennast ise sisse :-)
17:18 07.03.2018
aku suurus või väiksus (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
ei ole süüdi kui sõidetakse lühikesi otsi ning generaator ei jõua selle ajaga akule piisavalt voolu tagavaraks süstida. Selliselt sõites saab ka suur aku ükskord tühjaks. Signalisatsioon on ka üks kõva vooluõgard. Praktikas kogetud, kui signaga ja signata autod pikemalt seisnud. Soojal ajal ei ole vahet. Vahet tunneb kõvema külmaga.
17:48 07.03.2018
Vänto (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Sellest navara mehest ei saa aru. Kust see 1600A võetakse. Ise ka usud?
18:26 07.03.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
mina oleks suur kõrv oma teadmisi täiendama sellistest autodest milledel pardapinge 12 ja starter 24v
18:35 07.03.2018
Navara3000 (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Vänto ei peagi kõigist asjadest aru saama. Banneri running bull akud 12v/80 Ah 800A x2
http://www.design911.co.uk/fu/prod132885/Car-Battery-80Ah-BA
NNER-RUNNING-BULL-AGM-Porsche-OEM/

19:04 07.03.2018
Onon, (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?

näiteks suur maastur Chevrolet Blazer on kahesüsteemne 12v ja 24v. Tal ka mitu akut ja generaatorit. Kunagi oli mul vana ja väsinud Toyota kaubik. Talvel sain ta hommikuti käima ainult 24 voldiga, selleks aretasin peale teise aku koos lülitussüsteemiga.
19:14 07.03.2018
Nipiga värk (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Diislil peabki aku käivitusvool olema vähemalt 600A.
19:20 07.03.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
blazeri skeem http://diagramasde.com/diagramas/otros2/Blazer+97+-+System+W
iring+Driagrams.pdf

leht 97 näidake kahte akut + jookseb otse aku pealt starterile
20:13 07.03.2018
Nii oli, (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
igatahes sellel suurel vanal Blazeril mida naaber paar aastat tagasi veeretas oli kaks suurt akut kõrvuti ja kaks suurt generaatorit, üks ühel, teine teisel pool mootorit. Käivitus toimus 24 voldiga, muud asjad 12v. Ei mäleta masina vanust ega kubatuuri, aga mootor oli nagu laeval, kui maja ees käima läks, tulid elanikud akendele uudistama.
20:21 07.03.2018
rainer300
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Aku peab olema korras ja täis, ise panin tehase poolt ettenähtud aku ja pole vahet, kas on -30 v. +30 auto käivitub alati, ei törista lyhikesi otsi ja aku alati ilusti täis.
00:39 08.03.2018
siberia (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
valerka, selliseid 12/24 ratse võib USA autodelt leida, mis sõjaväe kasutuses on või olid.
Minumeelest Chevy M1008 ja igasugustel ta kloonidel on 12V generaatorid ja pardapinge, 24 V starter ja igasugune lisamudru sõjaväe jaoks samuti 24 V.

http://www.roscommonequipmentcenter.com/nn10.pdf

Tehniliselt ei tohiks ühegi masina ümberehitamine 24 v starteri peale ülemäära keeruline olla. Ei mäleta nüüd, kas Belaruss-traktoritele tehti külaseppade poolt midagi sellist, et hädisevõitu käivitust paremaks saada.
Üldiselt vajab 24 V starter kaks korda väiksemat voolutugevust (lahjemat akut) et 12 V starteri võimsus saavutada. (kui hilisel tunnil füüsika üldreeglid ikka õigesti meeles on) ja sellepärast teda vastutusrikkamatesse kohtadesse pistetaksegi.
07:08 08.03.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
kui nüüd netti tuulata siis sõjaväev mudru mingil määral jah aga see ebaoluline segment, kui nüüd voolutugevustest pajatada siis vist kõik veokad usa s pardapingega 12v ja 12 v starteritega
09:19 08.03.2018
siberia (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
USA autodega tegelejatele pole 24V starterid väga võõras teema - neid võib kohata ka tsiviilauto välimusega autodel millel Chevrolet 6.2l diisel. Võib-olla ka mujal. 12 ja 24V pinge kohta niipalju, et USA autotööstus pole kunagi mingi eriline teerajaja olnud. Need viimased räägivad juba tõsimeeli 36V pardapingest. Mida kõrgem pinge, seda peenema ristlõikega saavad olla juhtmed. Mootorrattad on minuteada samuti pea kõik 6V pealt 12-le arenenud.
19:55 08.03.2018
Exvag (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Hondal on kombeks natuke lahjasid akusid kasutada, miskil mudelil vahetati neid isegi meil välja, kas siis kohaliku müüja initsiatiivil või mitte, enam ei mäleta, see miski 10 a tagune asi. Kuni -10 pole probleemi, -15 ja külmema puhul on aga iga ampertund arvel. Mäletan, et kui vanale audile sai akut otsitud, siis üks aku sobivuse kalkulaator andis tehase soovituseks vahemiku 62...86 Ah. Peale sai 100 Ah aku, mis ka -30 selle V6-e käima vedas. Opeli 1,4 l mootoril on tehasest miski 70+ (72?) ah aku peal, -25-st külmemat pole see auto näinud aga käivitub hetkega. Selle 45..48 Ah akuga käivitaks liitrist mootorit. Tehasegarantiiga autol sul seda garantii korras välja ei vahetata aga kui ise uue pead ostma, siis võta nii suur kui vahele mahub ja kui valikus on mitmeid, siis võta suurema käivitusvooluga aku. Väikeste akude tasub külma talve ja lühikeste otste korral lisalaadimist akule teha. Vene aegu öeldi, et 1 käivitus tahab akust võetu tagastamiseks 30 km sõitu saada. Tänapäeva lisasoojendused (peegli, rooli, istme, akna) võivad seda tasalaadimise aega veelgi pikendada.
20:12 08.03.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
paljudel autodel starter üle reduktori, pole seal neid ah niipalu enam vaja
20:20 08.03.2018
Marko
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Exvag kirjutas:

võta nii suur kui vahele mahub

Täpselt nii see on, talvel võivad lisaampertunnid palju rõõmu valmistada. Kohe ilmuvad muidugi "spetsialistid", kes väidavad, et generaator ei lae normist suuremat akut täis. See on vale, laeb küll. Täiesti tühja aku puhul läheb lihtsalt kauem aega. Alalaetus on lühikeste otste sõitmisel avalduv mure.

Valerka, ampertunde on sama palju vaja, ampreid saab vähendada.

Muudetud 8.3.18 20:23

22:23 08.03.2018
td (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Ärge järjekordselt ülemõelge,võta see mis tehasest antud mootorile ettenähtud kasvõi see kõige võimsam neist ja kui auto on KORRAS siis polegi mingeid probleeme ka -30 ga.
08:58 09.03.2018
VL (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Mida need Ah teile annavad, liiati veel bensumootori puhul? Mitu minutit või tundi te seda starterit siis tavaliselt käiate? Kui akusse voolu vähem tagasi panete, kui ära raiskate, siis suurema Ah puhul saabuvad probleemid lihtsalt mõned päevad hiljem. Oluline on ikka lihtsalt A, mis jõuab külmast tahenenud õli puhul mootorile pöördeid anda. Korduvalt ja pikalt käiamine peaks olema küll unustatud ühksakümnendatesse ja karbussi ajastusse.
09:10 09.03.2018
maaks
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Monopritsung pole palju parem kui karburaator - tahab pea-aegu samapalju käiamist.
Ainult otsepritsega "kargab" kohe tööle.
09:18 09.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
vene autol tõmbasid toore peale, vajutasid paar korda pedaali ja kargas kohe käima. kui ikka pikalt käiatakse, siis viga mootoris, st omanikus, kes ei viitsi hooldada.
09:34 09.03.2018
VL (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
to ... Kui lisaks karburaatori omapärale ka bensu omadus juhtus olema selline, mis ei aurustunud hästi siis oli asi ikka hoolduses, loomulikult.
09:37 09.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
ei aurustunud? loll leiab ikka põhjenduse...
09:41 09.03.2018
Veneaegne (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Zhigulile sai tõstetud kombaini aku pagasnikusse. See parandas ka läbivust ja kohalt minekut talvel. Ja võis ka starteriga autot edasi vedada vajadusel natuke.
09:58 09.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Tegelikult on Ah olulised küll.
Sest, üldtrendina ikkagi, mida suurem mahutavus(Ah) akul on, seda suuremat voolu ta ka annab, loomulikult see kõigub mudeli põhiselt veidi, aga üldtrend.

Tõsi, seda suurt käivitusvoolu ei lähe vaja, aga see annab varu, kui näiteks talvel külmaga oletame, mingil autol on käivitusvool 150A, siis 600A käivitusvooluga aku peab seda paremini vastu, kui 400A käivitusvooluga aku.
Suurem aku tähendab ka suuremat eluiga, selleks, et aku suudaks ka korralikult käivitada, peab tal ikkagi teataval määral olema ka mahutavust alles ning ka muidu seisukord piisavalt hea.

48Ah aku lihtsalt tapab meie talv liiga kiirelt ära, sellepärast ma 60-65Ah õigeks peangi.

Meenutan siinkohal, et -30ga väljas seisnud autoakul on alles alla poole oma mahutavusest. See on küll aku soojenedes pärast jälle kättesaadav, aga sinna läheb kaua aega.
Kui sul on näiteks 2 talve õues külmkäivitustega runka saanud 48Ah aku, tihti pigem 45Ah, Yuasa pakub 48Ah, mida ka ise kasutan.
Selline aku ei pruugi enam kolmandal talvel -30ga su autot käima panna, kuna tema võimekus on niigi vähenenud ja -30 võtab veel tema hetkel kättesaadavast mahutavusest üle poole ära ning käivitusvoolu võimekus väheneb ka oluliselt, siis võibki juhtuda, et lihtsalt ei saa autot käima.
Eks kõik sõltub, aga see lihtsalt üks näide, see võib juhtuda ka alles 4ndal talvel.
Kuid korraliku 65Ah akuga juhtuks see võibolla alles 6ndal talvel.
10:08 09.03.2018
maaks
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Kui suure külmaga on kahtlus, et käivitamiseks akus jaksu vähe, tuleks esmalt näiteks parktuled peale tõmmata paariks minutiks, et tarbimine aku sisemist temp natuke tõstaks ja alles seejärel starterit anda.
Kui mul veel diiselauto oli (see oli siis kui Eestis veel talved olid), siis see tundus et täitsa toimis. Soovitus vist mingist autosaatest kärva jäänud.
10:50 09.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Vaata VL, mina pole kohanud bensiini, mis ei aurustu. Külmaga ta tõesti aurustub halvemini, aga selleks antigi gaasipedaaliga paar matsu, et midagi silindritesse jõuaks ning seal natukenegi aurusid tekiks. Üldjuhul sai alati käima vaid toorest tõmmates- läbi düüside imetud kütus koos õhuga juba moodustas piisava segu, et auto käivituks. Nõrga aku puhul ka vaid vändaga käima aetud ja korras mootori puhul piisas vaid mõnest tiirust, et käima läheks- säde tekkis siiski ka nõrga aku puhul.
11:17 09.03.2018
VL (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
... Võib olla sinu karbussi kiirenduspump lõi auru, mul ta ikka pritsis lisakütust ja rikastas segu. Mõttetu teemaväline vaidlus. Ütlesin - kütus ei aurustunud hästi ja seda sa ütlesid ka ise (aurustub halvemini) aga ära hakka kohe lolliks tembeldama. Olen ka igasugu vene tehnikat läbiaegade alati käima saanud.
15:35 09.03.2018
.................... ... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Kui kaks12v pingege ja 800A käivitusvooluga akut on ühendatud paraleelselt ,siis jääb pinge ikka 12V ja käivitusvool 800A, kaks korda suuremaks muutub lihtsalt mahutavus ampertundides. Navara akud on ühendatud paraleelselt ,nii et 1600A käivitusvoolu ei tule küll kusagilt
17:02 09.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Mina soovitan valida sellise aku,mis on konkreetsele autole ettenähtud,kasutada elektriseadmeid ainult nii palju kui on vaja ja hoida akut pidevalt võimalikult täis.
19:54 09.03.2018
to klemmikas (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Kõik oleneb kui palju päevas sõidetakse. Kui sõita 5km tööle ja sama ots tagasi siis pikemate külmadega ütleme kuuga saab keskmine aku piisavalt tühjaks ja käivitamiseks võhma ei jätku -15 kraadiga. Kui kütta päevas vähemalt 25-30 kilomeetrit kokku siis see hoiab aku piisavalt laetud ja käivitusvõimelise.
15 aastat vana 50Ah aku käivitusvool oli vist 540A. Aku oli nii kutu et täis sai laetud ta tunni või paariga, rohkem lihtsalt ei mahtunud enam sisse. Autol signa puudus. Kui auto sai liigutamist vähemalt 25 kilomeetrit päevas siis käivitus järgmisel hommikul ka -30 kraadiga. Õli mootoris 5W40.
20:25 09.03.2018
Navara3000 (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Punktiir pole vist kuuenda klassi füüsikasse veel jõudnud. Ohmi seadus I = I1+I2+I3
20:31 09.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Seda 25km ei saa küll nii üheselt võtta.
Kõik sõltub, milline on ilm ja kui palju on käivitusi.
Kui sõita näiteks 10km päevas ja selle jooksul vaid korra panna auto käima, peaks ka piisama, kui auto on kerge käivitusega bensukas.
-30ga muidugi päris kindlalt ei tea öelda.
Tõsi vana aku hakkab kehvemini voolu vastu võtma, mistõttu laadimisaeg pikeneb küll.

Kehtib ju lihtne reegel, iga käivitus võtab voolu ja see tuleb sinna ka tagasi laadida, mis võtab teatava aja.
Ise olen arvestanud, et tagasilaadimine võtab keskmisel sõiduautol sõltuvalt ilmast ja täpsest autost 10-30 minutit jutti mootori käimist, ükskõik kas koha peal või sõites.
10 minutit on siis pigem ikka suvine teema.
Kui palju kellelgi täpselt vaja on, selle peab ta ise väljaselgitama.
Kui aku ja mootor juba soe, siis võtab akust vähem voolu ning toimub ka laadimine kiiremini.

Muudetud 9.3.18 20:33

08:35 10.03.2018
.................... .... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Ja ,Navara 3000 , kuuenda klassi füüsika on sul selga , 5+ ,istu.:-):-). Akudega on selline lugu ,et neid saab ühendada 1+2+3 jne. Aga saab ka ühendada 1+1+1. Ehk siis kas JÄRJESTIKKU või PARALEELSELT ,see muudab veidi sinu Ohmi seadust. Navara akud on PARALEELSELT. Samas ,ei vaidle , kindlasti on ka järjestikku ühendatud akudega Navaraid - ma pole lihtsalt näinud. Ja suured tähed pole mitte karjumise mõttes , vaid tähelepanu juhtimiseks.
09:23 10.03.2018
selgeltnägija valerka (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
.................... .... (registreerimata) - see muudab veidi sinu Ohmi seadust - ohmi seadus on ja jääb, seal ei muutu midagi, ja ei sinu suured tähed ega talupojatarkus seda ei muuda, mine ja itsita nurga taga
10:37 10.03.2018
Navara3000 (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Jadaühenduse puhul summeeritakse pinge 12v+12v=24V ja voolutugevus jääb 800A, paralleelühenduse puhul pinge jääb 12V ja voolutugevus 800A+800A=1600A. Nüüd läheb ja häbeneb natuke.
14:17 10.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
akude parallelühenduse puhul suureneb komplekti mahutavus, st saad sealt nüüd 2x kauem tarbida teatud tugevusega voolu, kuid voolutugevus ei suurene, sest kumbki aku annab siiski vaid nii palju voolu kui tema parameetrid võimaldavad.
19:54 10.03.2018
jääpurikas (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Tegelikult 45 Ah ei ole väike aku, kuna Hondadel kasutatakse ka veel väiksemaid, nt. 35 Ah akusid. Ja siis tõesti ei aita ka pikemad otsad. Kui ikka on öö läbi -25 ja vähem (eriti kui on mitu sellist ööd), siis ilma hea käivitusabita võib jänni jääda.
08:48 11.03.2018
R.K. (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Keegi need numbrid reaalselt ohmi seadusse ka pand on? Vaidlete muidu tühja. Õige vastus on siin olemas küll, aga ise tehtud, hästi tehtud. Nii et, arvutama. ;)
09:43 11.03.2018
. (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Päris kena ämbri kolin mõnelgi tegijal nüüd.
11:37 11.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Kui sa paned kaks akut paralleeli, siis suureneb nii mahutavus, kui kättesaadav käivitusvool.
Ehk paned kaks ühesugust akut, võid nende andmed kahega korrutada, väljaarvatud pinge, mis jääb endiselt 12V
Ehk siis 1x12V, 2x48Ah ja 2x430A käivitusvoolu.
Teine teema on see, et starter ei tarbi niipalju, kuid mis juhtub on see, et tekib korraliku käivitusvoolu varu, kui ka mahutavuse varu, mis suurendab nii akude eluiga, kui auto käimasaamise tõenäosust.
Lisaks muutub käivitus tõenäoliselt veidi erksamaks, eriti -30ga, kuna akude pingelang on siis väiksem, kahe aku tõttu.
48Ah aku ei ole uuena probleem, küll aga 2-3a pärast võib seda meie kliimas olla, kui see auto on pidevalt õues külmkäivitusi saanud.

Kui paneme aga akud järjestikku, saame
2x12V ehk siis 24V, aga 48Ah ja 430A käivitusvoolu, need jäävad samaks, aga tarbitav voolu hulk on nüüd pool sellest, mis oli enne, seda eeldusel, et auto seadmestik on ka vastav ehitatud, mis seda 24V tarbib.

Siin ei tohiks rohkem kellelgi küsimusi tekkida, väga konkreetselt praegu ära seletatud.

48Ah Yuasa on suurim aku, mida olen suutnud leida seda pisikest ja mida ka kasutan, tundub kvaliteetne.

Muudetud 11.3.18 11:42

11:51 11.03.2018
siberia (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
punktiir ajab ilmselt segamini aku mahutavuse (mõõdetakse ampertundides Ah). ja akust ajahetkel kättesaadava voolu . See viimast nimetatakse ka käivutusvooluks jms ja tähistatakse amprites ning tähed EN mõõtmisestandardi kirjaldamiseks on juurde lisatud. Näiteks EN 800 A.

Aku mahutavus ja sealt saadav käivitusvool ei ole alati otseselt seotud. Üldiselt sõltub voolutugevus kasutatud tehnoloogiast mingi odav 100 Ah "hiinakas"-aku võib anda vaid 300 A voolu ja vaid 70 Ah kõvema tegija oma 800 A. Mahutavus (Ah) on oluline teadmiseks, et kui kauaks seda 300 A või 800A voolu jätkub. Selliseid asju, mis end hetkega tühjaks suudavad laadida nimetatakse üldiselt mitte akudeks vaid kondensaatoriteks.

Nojah, suurem käivitusvool on peaaegu alati parem ja ohmi seadusest saab igasuguseid seoseid tuletada. Sama võimsuse saavutamiseks võib pinget 2 korda tõsta (akud 24 V ühendada), siis on ampreid vähem tarvis ehk akud võivad olla algelisemad ja kogu juhtmestik peenema ristlõikega.
Niimoodi nagu Navara3000 väidab, saab ka teha, et kahe aku käivitusvoolud summeerida.
15:03 11.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Mina räägin ikkagi neist numbritest, mis akude peal kirjas on, see palju sealt tegelikult kätte saab on juba teine teema.
See trend jääb ikkagi kehtima, et mida suurem aku, seda suurem käivitusvool.
On jah mudeli põhiselt teatavad kõikuvused, aga ma räägin üldtrendist.
Käivitusvooludel on vahe sees ka, näiteks CA ja CCA, mis on see kõige külmema ilmaga käivitusvool.
22:14 11.03.2018
Marko
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Siidikloon, rahune nüüd maha! Vastasel juhul paneme aega juurde... Sa oled terve adminnilehe ennetavalt kustunud postitusi täis kirjutanud. Kõik on näha, taastada pole midagi kahjuks.
Eespool oli siin palju Ohmi seaduse spetse, paraku tegid kõik ühe ja sama vea, nad ei arvestanud starteri takistust. Kogu arutelu oli teoreetiline. Kaks paralleelselt ühendatud 600 amprise käivitusvoolu võimalusega akut annavad VÕIMALUSE sealt võtta 1200 amprit. Tegelikult suureneb sel juhul käivitusvool ainult kübeke, kuna kahe paralleelse aku summaarne sisetakistus on tõesti veidi väiksem.

Muudetud 11.3.18 22:16

23:10 11.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Täpselt seda viimast mina ka ütlesin käivitusvoolu kohta.
Teine teema on muidugi akude eluiga ja summaarne mahutavus, millele mõjub paralleeli panek vägagi hästi.
Kui paneme kaks akut paralleeli, siis reaalselt suureneb käivitusaeg natuke üle kahe korra.
Sest järsu tühjenemise effekt on väiksem, kuna ühest akust võetakse siis vähem voolu.
Need, kes teavad seda effekti, kui pliiakust võtta palju voolu, siis me ei saa sealt niipalju mahutavust kätte, vaid ta tühjeneb tunduvalt järsemalt, seda saab leevendada näiteks suurema aku või kahe akuga.
Iseasi, kas seda on vaja leevendada, kuid lihtsalt mainin.
18:13 12.03.2018
kvarts (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Tegin tagasihoidliku arvutuse: üks edukas käivitamine 300A 5 s. Seega laeng mis võeti on 1500As. Generaator laeb akut umbes 10A. Jagades laengu 10-ga saame 150 s. Seega ühe käivituse taastab auto umbes kolme minutiga. Kui generaator on korras ja aku ka, siis pole küll mingit probleemi nagu on näha ka siin postitustest. 45Ah aku on täiesti normaalne ja uuematel autodel ei lase elektroonika ka ukselukkude ja pagasiluugiga ülearu mängida. Niipea kui mootor on käivitunud toidab kogu elektrisüsteemi generaator, sest tema pinge on kõrgem aku pingest. Seega suurt akut on vaja suvel külmiku töös hoidmiseks seisu ajal ca 5A. Probleemsed on hoopis pressitud juhtmeotsad, mis tulek üle joota fosforhappe ja joodisega. Üle tuleb joota aku plussjuhe mõlemad otsad, miinus mõlemad, generaatori ja aku plussi vaheline juhe mõlemad otsad ja generaatori maanduse mõlemad otsad. Olen seda teinud ja olen ka näinud ülekuumenenud aku plussjuhtme pressitud otsa, mis oli helekollane.
20:30 12.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Kui sa kvarts, ei tunne isegi elementaarselt autoakut, ei ole mõtet selliseid arvutusi ega näiteid ette võtta.

A järgi järeldaksin ,et rääkisid diislist?
Sest Honda ei võta 5 sekundit niipalju voolu ja tema puhul isegi raske külmkäivitus jääb alla 300A, suvel lausa 100A ainult.

Oletame, et see vool on -30ga 200A Hondal, millele on see pisike 48Ah Yuasa peale ostetud.
Käivitus 2 sekundit.
Ainuke jama on see, et sellise suure voolu võtmisega rakendub akul ka kiire tühjenemise effekt Peukert's law.
http://all-about-lead-acid-batteries.capnfatz.com/all-about-
lead-acid-batteries/lead-acid-battery-fundamentals/peukerts-
law-and-exponent-explained/


Näiteks, kui võtame 48Ah akust 48A voolu, siis tund aega me seda võtta ei saa, vaid alla poole tunni, pigem isegi alla 20 minuti.
200A voolu saame sealt veel vähem võtta.
Ehk siis 2 sekundit rasket külmkäivitust võtab sealt akust voolu 10-15Ah jagu.
Tagasilaadimine ei hakka täismahus toimuma koheselt, kuna aku on külm ja ei võta enamust laadimisvoolu vastu.
Kui aku oleks soe võiks algne laadimisvool olla 30-40A, mis langeb samm-sammult suhteliselt kiiresti alla 30A, peagi alla 20A ja mõne aja pärast alla 10A.
Kuid, kuna aku on külm, siis toimuvad need voolud natuke teistmoodi, mida ma kahjuks pole mõõtnud, teostasin mõõtmise soojal akul.

Ehk siis 3 minutiga tagasi laadimisest ei saa me midagi rääkida.
Kui 3 minutit toimuks näiteks aku laadimne keskmiselt 10A, siis saaksime tagasi laetud alla 0,5Ah, kuna osa laadimist läheb kaduma.

Isegi suvel ei suuda 3 minutiga akut tagasi laadida.
isegi, kui laadimine toimuks kogu aja 30A, oleks tagasi laetud mahutavus alla 1,5Ah, kuid 1,5Ah-ga sa küll ühtegi autot käima ei pane, mis omakorda tõestab, et käivituseks kulunud Ah on suuremad ja talvel on need veel suuremad.
Lisaks on nii pisikese aku nagu 45-48Ah puhul Peukert's law-st tulenev effekt päris karm ja see tühjeneb veel eriti kiiresti.
Mida suurem aku on peal samal autol, seda leebem on selle suhtes ka Peukert's law.

Ainuke probleem on see, et isegi, kui see 48Ah aku on uus ja täislaetud, siis -30ga on selle kättesaadav mahutavus enne soojenemist parimal juhul 20Ah.
Paar aastat Kasutatuna vähem.

Muudetud 12.3.18 20:39

20:42 12.03.2018
Marko
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Klemmikase juttu toetab ka praktika. Talvel autot 3-10 kilomeetristeks otsadeks kasutades annab lisalaadimise vajadus endast üsna ruttu märku. Kui need otsad teha nii, et burksi ostes või sõbraga juttu ajades auto töötab, siis on mure kadunud.
Korras tugevvoolujuhtmed on ka muidugi väga tähtsad.

Muudetud 12.3.18 20:43

20:47 12.03.2018
klemmikas
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Täpselt nii Marko.
21:44 12.03.2018
... (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
kas meil on vaja järjekordset solksolki? tekib mingi klemmikas ja hakkab oma teooriaid ajama ning üldiselt jätab mulje, et kõik peale tema on lollid.
22:29 12.03.2018
Marko
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
klemmikas ongi solksolk. Kuni ta paska ei aja, las kirjutab.
23:53 12.03.2018
Vänto (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Navara mehelt küsils veel, et kui elektri autol on esiratadtele 60kW mootor ja taga rattaid käitab samamoodi 60kW mootor siis palju on kogu võimsus?
08:51 13.03.2018
selgetnägija valerka (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Vänto (registreerimata) - selles küsimuses on mõistlik pöörduda oma füüsika õpetaja poole, sest paljast matemaatikast siin ei piisa
10:05 13.03.2018
Juku 3B. (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Kui sul on üks hobune, ostad juurde veel ühe hobuse, mitu hobuse jõudu sul siis on?
14:18 14.03.2018
kvarts (registreerimata)
Re: Kui suur peaks olema autoaku, Eesti kliimas bensiini autole?
Käivitusvoolu suuruse määrab tarviti takistus. Loomulikult sama takistuse ja pinge korral on vool sama. Kui aga rääkida maksimaalsest voolust, siis on just kahekordne vool nagu näitab väike arvutus. Tundub, et siin foorumis ei soovita arvutada. Ikka arvatakse. Nii need maailma asjad ei käi.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.