Roadbook on Dakari piibel

06.12.2016

Roadbook ehk rajalegend on Dakaril ühest punktist teise liikumise alus. Roadbook näitab sulle ära,  kuhu tuleb pöörata, millised on vahemaad ja kus on ees ootamas suuremad ohud. Autodele antakse roadbook nö kaustiku vormis, tsiklitele aga paberirulli kujul, mis käib tsiklil spetsiaalsesse karpi, kus seda saab ise edasi keerata, et õige koht oleks ees. Uue päeva roadbook antakse võistlejatele kätte eelmise päeva lõpus ja võistlejad teevad selles endale vajalikud parandused. Kuna roadbook on must-valge, siis märgitakse olulisemad kohad üle värvilise vildikaga.

Dakari korraldajate jaoks algab roadbooki ettevalmistus juba ajavahemikus juuni-september, kui esimene tiim paneb kogu Dakari trassi kilomeeter-kilomeetri haaval kirja, kirjeldades kõike vajalikku. Nädal enne võistlejate saabumist kontrollitakse kogu trass veel korra üle, et viia sisse vajalikud parandused. Roadbook koosneb kolmest osast, esmalt on kirjeldatud kõiki selle päeva kontrollpunkte, sellele järgneb päeva kirjeldus, mis on äärmiselt detailne. See on oluline, et ka need osad saavad läbi loetud. Ja kolmas osa on siis juba päeva trass, koos kõigi jooniste ja sümbolitega. Oluline on endale selgeks teha, mida erinevad sümbolid tähendavad ja nagu allolevalt pildilt näha, on neid palju. 

Roadbooki ettevalmistus uueks päevaks on äärmiselt oluline tegevus. Erinevad sõitjad teevad seda pisut erineval moel kuid laias plaanis on suund üks – roadbook tuleb läbi töötada ja olulised kohad enda jaoks ära märkida. Need on näiteks ohtlikud kohad, kontrollpunktid jne. Selleks kasutatakse erinevaid värve, kuna roadbook on ise must-valge. Nii on värvilised, tavaliselt neoonvildikad Dakaril osaleja jaoks väga vajalikud. 

Toomas Triisa kasutab näiteks järgmisi värve: Punasega märgib ta suuna, kuhu rada läheb, rohelise või sinisega olulised pöörded, roosaga trassi kilomeetrid ja ohtlikud kohad

Lisaks annavad korraldajad vajadusel roadbooki täiendusi, kui rajal on midagi muutunud ja siis on vaja need lisada roadbooki. See eeldab lõikamist ja kleepimist ja seda saab allolevas videos ka näha.

Roadbooki ettevalmistamiseks on vaja leida laagris võimalikult rahulik koht. Mis on omamoodi väljakutse aga üldiselt on siiski nii, et roadbooki ette valmistavat sõitjat keegi segama ei hakka. Aega kulub järgmise päeva roadbooki ettevalmistuseks sõltuvalt päeva pikkusest poolteist kuni kaks tundi.

Tihtipeale jõuavad sõitjad laagrisse tagasi üsna hilja ja Malle-Moto klassis sõitjad peavad ise ka esmalt tsikli ette valmistama ning siis ka leidma aja ette valmistada roadbook. Kuigi ahvatlus ronida telki magama on suur, tuleb seda eirata, sest ette valmistamata roadbook'iga teele minek ei ole mõistlik otsus. 

 

 

 

Suursponsor

Sponsor

Partner