Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: ELEKTRIAUTO MÕTTEKUS JA ELMO

12:54 08.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Laigin Parmu pandud videot, see on juba nii vähe kaldus, et võib tõepoolest nimetada argumendiks:) Meeldis just see, et oma eelistuste kaitsmise asemel räägiti ka erinevast kliimast jm. Samas jäeti näiteks puudutamata erinevad kasutusvajadused (ka siin foorumis küsitakse sageli autot igapäevaseks 10km kaugusel tööl käimiseks, kuhu ükski fossiilipõletaja eriti hästi ei sobi, ammugi mitte talvel). Kusjuures ka seal videos tuli ju päris hästi välja see, mida minagi siin räägin, et puhas elekter on mõistlik vaid elektriautodele "ideaaltingimustes" ja paljudes kohtades on mõistlikumaks siiski pistikhübriidid.

Lisaks pole siingi palju räägitud "liikuvate osade hulk" eriti mustvalge mõiste, kuna tegelik probleem peitub selles, et paljud liikuvad osad on aetud tehniliselt liiga keerulisteks, nii et neid ei suudeta või ei taheta toota piisavalt kvaliteetsetena. Meenutan, et "kuluosa" mõiste latti on läbi aegade pidevalt allapoole toodud, vanade Saabide amortide eluiga on üle 50 aasta (täpselt ei teatagi, kuna need muudkui jätkuvalt kestavad ja kestavad), mitmed 90ndate esimese poole autod suudeti teha ka keerulisematena nii, et esimeste päris probleemide tekkimisel oli auto läbisõit juba kaugelt üle poole miljoni (lisaks rauast asjadele ka katalüsaatorid-õhulugejad-lambdad jne, isegi puksimajandus kestab!), ehk siis autod vananesid moraalselt kiiremini kui tehniliselt ega maksnud seejuures konkurentidest sugugi rohkem. Seda võib vaadata kui ressursi raiskamist, kui mentaliteet on selline, et saadame korraliku asja pressi alla, kuna see pole enam moes. Aga probleemiks pole siin enam auto või tehnilised lahendused, vaid just tarbimisühiskonna meelestatus, kus välist disaini hinnatakse kõrgemalt kui kvaliteeti, "sest mul on raha" selle kõige jaoks. Mulle selles osas meeldib mitme Eesti autokollektsionääri suhtumine, kelle kollektsiooni väärtus on kaugelt üle uue ferrari hinnast, kuid kes sõidavad välise klantsi eksponeerimise asemel hoopis millegi tõeliselt mugava ning pigem silmatorkamatu autoga ja pärimise peale vastavad nii kenasti, et "ma ei saa mitte kunagi nii rikkaks, et osta omale nii halba autot nagu X5 või seitsmesajane või..." - see võrdluseks kasutatav luksumisauto on juba väga individuaalne ja nagu näha, siis ka muutub ajas:). Mugavus ei käi paraku siiani kokku veel ühegi elektriautoga, ei sõidu- ega kasutusmugavus. See kõik ei tähenda, et seal mingit fun faktorit ei oleks ja küll läheb varsti ka luksklassi jõudnud hübriidtehnika lõpuks üle elektriliseks.

Tagasi video juurde - päriselus ei saa lihtsustatult kõike siiski CO2-le taandada. Need minupoolsed pole nüüd mitte vastuargumendid, vaid nn medali teine külg, kaasuvad nähtused. Nagu parmu videoski öeldi, on liitium ise sellest vaid väike osa. Eestlastele peaks olema see reaalsus vägagi tuttav nii põlevkivi kui fosforiidi kaevandamise kaudu. Kes tahaks näha seda kõike seal, kus lõpeb eramu hoov?
https://www.facebook.com/unserplanet/videos/188402545408094/
Soovitan külastada ka nii Soome kui Rootsi Lapimaa kaevanduslinnasid - luban, et on maailma avardav ja samal ajal ka väga huvitav kogu pere jaoks. Kasvõi Google Mapsi vahendusel, kui ise kohale ei viitsi minna, kuigi siis jäävad lisaks visuaalsele poolele kogemata nii lõhna- kui heliaistingud. See Õismäe hõbepaju huumor nende kaevanduste olemasolule kaasaaitajate poolt oli muidugi eriti koomiline.

Ja et ka minu tekst liiga kaldu poleks, panin ühe suvalise kokkumiksitud pildi siia postituse päisesse ka sellest, mida teeb keskkonnale fossiilkütuste kaevandamine puurimise asemel. Majanduslikult on see väheväärtuslik rohumaa ning madalakvaliteediline mets. Jutt käib siiski väga paljudest hektaritest, mis oli varasemalt elukeskkond paljude liikide jaoks ja mille väärtust ei peaks üldse mõõtma rahas. Pange google otsingusse "TAR SANDS" ja nautige pilte! Oma isiklik rapsipõld või puuklotsigaasidel töötav auto jällegi teine äärmus.

Aga veel rohkem meeldib mulle üks lausa Parmu viimasest postitusest:

# Kui on soov olla koos kõigi Avensise omanikega ummikus (1 inimene autos),...jne

See ongi tegelik probleem, millega tuleb võidelda. Mina näen lahendusena mitte seda, et üksinda istutakse Avensise asemel Teslas või Leafis, vaid et üksinda OLEKS MUGAVAM eelistada (elektri)jalgratast või (elektri)tõuksi. Või kui kuidagi teisiti ei saa, siis tillukest kahekohalist (elektri)Smarti, mille sõiduulatus võibki vabalt olla nende vanade Mievite tasemel. See lahendaks ära valdava osa probleemidest. Aga 6-liikmelise pere probleeme ei lahenda ei Avensis ega Leaf. Lisaks pakub praegune riigikorraldus sellisele keskmisest suuremale perele nii palju rahaliselt kulukaid "väljakutseid", aga kuna me kõik tahame kunagi tulevikus pensioni saada, siis neid suuri peresid ära keelustada kah ei saa. Siin ei pea vaatama peeglisse mitte need, kellel on vaid 1-2 last (perede võimalused ongi paratamatult erinevad), vaid need, kellel on raha piisavalt uue auto ostmiseks, aga pole selleks, et lisaks veel mõned lapsed suureks kasvatada. Sisuliselt ei põrku mitte särts fossiilkütustega, vaid maailmavaated, kus raha, mis kulub ühes peres laste kasvatamisele, kulutatakse teises kohas võõramaiste tootjate osavalt haibitud neljarattalise bränditoodangu peale.
13:49 08.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ja et see teema liiga tõsiseid toone ei võtaks, siis üks värske uudis ka isejuhtimisega mitte eriti hästi hakkama saanud Teslast, mis tappis avarii tagajärjel roboti:)
https://9gag.com/gag/az9m8qm
19:09 08.01.2019
parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
video - arvuti nägi konkurenti :)
1 inimene autos - kui meie SUUR tegija Taxify teeks seda, mida nad alguses tegema hakkasid (sõidujagamine), siis hakkaks mõni asi ka jumet võtma. Aga kui teha taksoteenust ja valetada tegelikkuses avalikkusele - see on lihtsalt nõme ja vastutustundetu!
Smart näiteks Taxifyle ei sobi - oleks ju küll ideaalne "jagamine", sest jagad enda ainsa ülejääva istme kellegi teisega, et inimene saaks oma sihtkohta. Enamus taksokasutajaid säidavad ju ikkagi üksi! Sai küsitud!
Pistikhübriidide isa ja ka ema :) Opel Ampera - 22000 km ja keskmine kulu selle aja sees 1.5 L/100 km kohta. Kui kasutad autot sihipäraselt, saab ka tehase andmetest paremaid tulemusi :) 1.9 siis ametlikult!
23:23 08.01.2019
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
"Mugavus ei käi paraku siiani kokku veel ühegi elektriautoga" - milline fosiilauto pakub sooja salongi, jäävabasid klaase, soojasid istmeid, sooja rooli või jahutatud salongi suvel ENNE sisseistumist?
Sisseistumine kestab vahest 5-10 minutit. Umbes nii kaua kestab tihti ka sõit. Sellest tulenevalt kehva sisseistumine 20 minutilise reisiga võib olla 25-50% kehvem skoor.
Pigem istud sooja Leafi kui äsjakäivitatud XC90-sse (kohe peale akende kraapimist) kui sõit on 5km. Ja selline otsus ütleb, et Leafi säästuplekkpurgi mugavusskoor on parem.
Pigem istud XC90-sse kui tahaks 100km sõita. Kumbasid otsasid rohkem tuleb. Kumb auto on siis mugavam.
00:08 09.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Arnis, millisel planeedil Sa elad? Isegi mu mõnesajaeurosel Sharalaxil on eberspächer peal, oli diislitel lausa STANDARDVARUSTUSES! Suvel jätan parklas katuseluugi serva ülesse ja aknad irvakile (tuulesuunajate taga, nii et eemalt pole näha ja ootamatu vihmahoog ei tee samuti salongi märjaks) - see on täiesti piisav vähemalt 350 päeva aastas, et mitte ka sõitma hakates kliimat sisse lülitada. Igaks juhuks kordan, et ma räägin praegu tõesti mõnesajaeurosest autost, mille väärtus seisneb eelkõige metalli hinnas ja millest pole mõtetki rohkemat siin rääkida:) Vedrustusmugavuselt pole see tõesti oluliselt parem ei Leafist ega XC90-st, lihtsalt suvaline näide olematu hinnaga ökonoomsest ja mahukast 7-kohalisest autost soojendamise/jahutamise osas, mis on minu silmis midagi kümnendajärgulist selles, mida ma pean mugavaks.

Aga teemasse midagi asjalikku kah, soovitan lugeda:
http://forte.delfi.ee/news/auto/mida-teha-kui-elmo-laadija-o
n-tumm-ja-veel-5-kusimust-kiirlaadijate-kohta?id=84966647


Teine artikkel kah, mis on minu arvates teemast täiesti mööda kirjutatud, sest ei vasta küsimusele, miks ei ole Eesti massiliseks elektriautostumiseks valmis. Ma näen seda nii praeguse teema kui ka sõpradest särtsukate kasutajate puhul pigem niipidi, et kiirlaadijate funktsioon peaks olema eelkõige hädaabilaadimine juhuks, kui plaanid muutuvad käigu pealt ja lihtsalt on selline olukord, et laadida tuleb olenemata sellest, mis see maksab (nagu ka fossiilika omanik tellib puksiiri/autoabi omale appi olenemata hinnast, kui kütus ootamatult otsa on saanud). Kui see kiirlaadija hakkab aga kuuluma selliste asjade hulka, ilma milleta ei saa elada, pole järelikult see konkteetne elektriauto ise veel valmis või üldse mõeldudki neisse oludesse, milleks see osteti. Ma ausalt öeldes ei kujuta hästi ettegi, mis Eestis saama hakkaks, kui kõik mõtleks nii ja nüüd laadijatevõrk läheb erakätesse ning laadimist vajavate klientide hulk muutuks pea olematuks... aga see on tegelikult ju eesmärk, sellepärast neid uute särtsukate lennukaugusi pidevalt üha pikemaks aetaksegi.
https://ekspress.delfi.ee/arvamus/eesti-pole-massiliseks-ele
ktriautostumiseks-valmis?id=84952035
00:16 09.01.2019
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ma elan sellel planeedil, kus ma hoiatan kasutajaid mitte kasutama lühikeste otste puhul eberit/webastot või muud hiinakat 12V lühikeste otste puhul "piisavalt kaua".
Ja just lühikesi otsi tavaliselt tehakse ja hiljem aitan ma inimesi "hädast välja". Vot sellel planeedil ma elan. Tean täpselt mitu amprit eelsoojendi koos auto
puhuriga tarbib ja kui palju -7*C akukeemia jõuab tagasi neelata 10 minuti jooksul. Miks peale 3-10 jahedat järjestikulist päeva auto ei käivitu ja miks 7-seeria pakkus lisana teist 12V akut ja miks enam ei oma.

Luuk irvakile on tõsiselt pro lahendus :D
Et sa oled siis "tuulesuunajate" kiitja. No seda võiski arvata. Sa vist isegi ei tea mitu eurot need suunajad sulle aastas maksma lähevad. Arvatavasti on veel katuseraamid ka igaks juhuks küljes :D

Räägi mulle veel mõnesajaeurosest autost, mis mõnituhat eurot aastas ära õgib.
00:48 09.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Mitu tuhat õgib ära Su auto hinnalangus aastas? Igal juhul rohkem, kui ma Sharalaxisse aastas kütust üldse valan ja kui Sina pead remontima oma autot oma raha eest, siis minu autol on juba emexigarantii:) Ära pressi omi lollusi peale kõigile, nii nagu ei pressi mina omi lollusi peale kõigile teistele. See, et Sinu autol on klaaside kraapimine lahendatud ühte moodi, ei tee sugugi halvemaks minu autot, millel on elektriline klaasisoojendus, selle aja peale, kui lapsed rihmastatud ja asjad autos, on auto seest soe ja esiklaas puhas, webasto õhuvoolu saab kohe alates esimesest sekundist suunata täiega küljeklaasidele - erinevad viisid, sama tulemus. Aga päeva lõpuks on minul rohkem raha rahakotis alles, kuid õhus jällegi rohkem nähtamatut tahma. Kui see raha/tahma ja mugavuse suhe ka mahtuniversaalide klassis paika loksub, muutub koheselt ka minu valik auto osas.

Offtopiku jätkuks ja aususe huvides, et see Sharalaxi on mul tegelikult ainus auto, millel kliima ei tööta, kuid tuulesuunajad olen ostnud absoluutselt kõigile autodele (millele saada on), sest see on mugav ja kui pardaarvuti järgi suurendab see kütusekulu vähem kui 0.1l/100km, siis see mugavus, mida see pakub ka mujal, õigustab minu jaoks seda suuremat kulu. Eestis kasutasin möödunud aastal erinevatel autodel (osaliselt ka tänu tuulesuunajatele:) kliimat max 5x - minu silmis Eesti tingimustes täiesti mittevajalik asi. Kuumalaine ajal perega Lõuna-Euroopas seigeldes töötas kliima enamuse ajast. Minul kulus kopikas seal rohkem kütusele, Sinul oleks kulunud jällegi rendiautole. Olen rahul oma kuludega. Nagu talud ka Sina oma auto hinnalangust ja oled ikkagi rahul. Oma raha - oma asi, millele kulutame.

Katsu nüüd sellest Sharalaxist üle saada, see oli lihtsalt absurdne vastus Su veel absurdsemale mugavusejutule. Ma üldiselt sõidan ikka "natuke" mugavama autoga ega kadesta absoluutselt iphonega ühenduvaid mänguasju või mingeid "seitsmesajaseid", aga see kõik ei puutu üldse siia teemasse enam. Katsuks jätkata särtsuautodega, mitte teiste autode lahmides mahategemisega.
08:09 09.01.2019
A! (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Natuke kahtlane koht kärsa essees on see kõigile kättesaadav mõnesajaeurine auto, millega vabalt ilma remondita kogu perega igal ajahetkel eurotuurile suunduda. Või siis meie igapäevases liikluses nonstop kasutuses hoida. Ring tuulesuunajaid maksab juba kopika, peale selle tahab vana kolkar pidevat silitamist saada, et kasvõi seesama eelsoojendi sesooni algul iseseisvalt käivituks. Kliima läheb sul ka tuksi, kui vaid paar sisselülitust aastas ette tuleb. Pluss muu lagunev kraam, millest need laxshanid enamuses koosnevad. Kui oled ta veel põhjapoolt toonud, pane sinna otsa sõit tundmatusse ja tagasi, laevapiletid ja kohustuslikud riigiobligatsioonid. Kohe ei maksagi ta enam mõnisada euri. Turul võibolla küll, kuid sinu jaoks on asi juba kordades rohkem maksma läinud. Vähe külmema külmaga ei puhu pealekauba see soojendi pärast auto ümber kohustusliku lumeringi tegemist veel mingeid klaase puhtaks. Pead lumeluuaga ja klaasikriimustajaga vähe kaasa aitama.
Kui nüüd teisele poole vaadata, siis mul on kolmel autol elektrilised esiklaasid olnud ja ühe hukkumist nägin hoaja jooksul ise pealt, teine oli niisamagi vigane. Kolmas, mis kogu klaasi ulatuses vastu pidas, jällegi nii nõrk, et midagi ta eriti sulatada ei tahtnud. Kui vanadest, 7-12 aastastest autodest rääkida. Uutest kahjuks ei tea. Nii et pole see elu midagi nii õnnis, kui soovitakse. Tänagi, vaadates aknast välja, on selge, et tuleb kraapimist, kuna eile tuli algul lörtsi ja siis öösel külmaga lumi peale.

Eletrindusest kui rääkida, siis võiks eu-le ettepaneku teha, et meie armsas väikses Eestis nende raha eest selle täiselektrilise katsetuse ikkagi ära teha. Võtaks kindlasti mõned aastad aega, kui kasvõi enamus ühiskondlikust transpordist elektri peale üle saaks, lisaks nii palju transpordi- ja erasektorist, kui see tänaste teadmiste juures vähegi võimalik on. Ja kunagi tulemused kokku lüüa, kas plaan mingist aastast üle eu elektriliseks minna üldse pädeb. Kindlasti oleks kokkuvõttes odavam, kui praegusel suht isevoolsel teel vaadata, mis saab. Praegu on veel valimiste aeg tulemas, minugipoolest saaks mõni edumeelsem partei selle mõttekese oma programmi hulka võtta.
08:57 09.01.2019
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Nõus kliima suhtes - meil on ikka neid soojasid ja häid ilmasid nii vähe, et katuseluuk on just see, mis on parim õhu ringlema panija autos. E34 5 buumeris oli keskmine õhukraan otse õuest värske õhu võtmiseks ja oli super hea lahendus. Enam ei saagi autosse värsket jahedat õhku, kuna filtreid ja puhasteid igal pool nii palju ette topitud.
Kui meie riiki poleks nende 500 invakäru pärast maha müüdud, siis oleks võinud näiteks toetada pistikhübriide ja sel oleks juba ka meie liiklejale mõte olnud.
Ampera esindab minu meelest mõlemat suunast ainult plusse ja on geniaalne inseneride saavutus. See kuidas süsteem toimib ja kui hästi see on läbimõeldud - ei usukski kohe, et GM selle valmis sai. Ainuke miinus siiani on 4 kohta autos. Mugavus tuleb just elektriauti eripäradest - maksimum vääne kogu aeg, käigukasti pole ja see sujuvus ning vaikne liikumine. Pärast seda ei huvita ükski auto enam, kuigi v8 ja v6/bmw r6 hääled on siiani parimad. Aga see pole määrav! Ennast häirib lihtsalt selle kütuse pidev tankimine ja põletamine(asi pole rahas, vaid enam ei taha lihtsalt. On paremaid lahendusi). Kodus tankimisel on suured eelised
10:45 09.01.2019
manitseja (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Seda täiselektrilist katsetust näikse tegevat Norra ja täitsa oma raha eest... milleks EU-l end vahele toppida...?
EU-s on ka eestist väiksemaid riike - Luksemburg, Malta
10:51 09.01.2019
manitseja (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lisaks on Malta parim näide kohast, kus energiatootmine tuleks esimesena taastuva peale üle viia. Nafta ja kivisüsi veetakse sisse, samas on see saar, kus tuult peaks jätkuma ja päikest on sealkandis kah aastaringi...
14:07 09.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
TO A!: jutt pole siin Sharalaxist, vaid sellest, et need samad probleemilahendused on kättesaadavad ka metalli hinna eest ning valmistatud juba mitukümmend aastat tagasi. Shara ise on kvaliteedi poolest "ehe s!tt" ega soovita kellelegi, kuigi VAGile omaselt tehnika kestab ja üv-kõlbulikuna hoida on lihtne/odav. Kuid sellega konkureerida suutvat (lisaks 7 istekohale ka mahukas ja 1000+km lennukaugus) elektriautot pole tänaseni veel olemas - just nii kaua need autod liikluses püsivadki, kuni tekib alternatiiv.

Lihtsalt mõttekoht, et kui ma ostan uue auto 15K eest ja praegu on sellise auto turuhind kukkunud 300e peale, kas ma peaksin siis väitma foorumis, et sõidan ringi 15K maksva autoga? Või 300e maksva autoga? Või valetama, et sõidan 2K maksva autoga, kuna keegi küsib enda oma eest sellist ebareaalset hinda? Ma ise jään emeksigarantii nishis olevatele autodele truuks nii kauaks, kuni neid leiab roosteta keredega, neid ei pea spetsiaalselt otsima taga tikutulega, neid saab minule olulise mugavusvarustusega ja nende ülalpidamine on muretu. Arnis peaks ka rahul olema, sest kasutatud autode ostjad on need, tänu kellele on üldse võimalik rääkida autode jääkväärtusest, sh ka särtsuautode omast. Särtsukate "emeksihind" saab olema loomulikult kõrgem, aga mulle see sobib, sest emeksigarantii ei ole mingi absoluutväärtus, vaid hinnagarantii, mille eest autot "müües" ei ole tarvis suhelda ühegi ullikesega, kes püüab tingida poritiival oleva kriimustuse, praoga kummilapaka või ebasobiva rehvimustri pärast. Ei maksa unustada, et vanakooli (happeakudega) elektriautod on juba selle hinnapiiri lähedale jõudmas.

EDIT: Kui keegi tahab uus/vana offtopikut jätkata, teeme seda edaspidi nt siin:
https://www.auto24.ee/foorum/foorum.php?tid=32718
või siis siin
https://www.auto24.ee/foorum/foorum.php?tid=97037
või kusiganes, kuhu teema poolest sobib.

Muudetud 9.1.19 18:07

18:33 09.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Tundub, et koos uue aastaga algas ka mingi särtsukate kampaania. Iga päev ilmub vähemalt üks asjalik uudis särtsukate kohta. Jälle hakkas Delfis silma uus artikkel, Acceleristast saab lugeda seda täispikkuses:
https://www.accelerista.com/soiduauto/elektriauto/mitu-elekt
riautot-2018/


EDIT: päev hiljem jälle värske uudis, kus lubatakse Opelilt (Zafira Life) 2021. aastaks täiselektrilist versiooni ka mahtuniversaalide klassis. St mõõtudelt pigem lühike Vivaro kui Zafira, mis on igas mõttes mõistlik juba. Küll tulevad need varsti ka pistikhübriididena. Siis tõesti ei saa enam öelda, et alternatiive ei oleks.

Muudetud 10.1.19 23:33

18:25 10.01.2019
manitseja (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Elektritootmisel seletatakse jälle rohkem CO2 hinna ümber - tonni hind olla tõusnud?
Kas see fossiilkütustega autode puhul kah kuhugi mõju avaldab ?
Sisaldub juba mõnes maksus?
Või on see maks alles tulemas ?
10:34 11.01.2019
marita57
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ei sisaldu ja ei ole ka tulemas.

Hästi lihtsustatult:
Euroopa Liidus ja Euroopa Majanduspiirkonnas jagatakse CO2 eritajad kaheks: need, kel on võimsus üle 20 MW (ETS) ja need, kel on vähem (Non-ETS). Kogu seda CO2 kaubandust euroopas reguleerib vastav heitmekogustega kauplev süsteem juba viimased 15 aastat.

See CO2 hinna tõus puudutab Eestis ainult kaht elektritootjat: Fortumit ja Eesti Energiat. Kõik teised on liiga väikesed tegijad. Autosid ka ei puuduta mitte kuidagi.

Muudetud 11.1.19 10:44

13:46 14.01.2019
Kärss
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Jälle tore lugemine ühest normaalses mõõdus särtsukast. Kes soovib, loeb kiidulaulu, kui roosiline kõik on. Aga kes süveneda viitsib, saab sealt kätte ka info selle kõige kohta, mis enamike jaoks ei ole "pisiasi" vaid päris arvestatav ebamugavus.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/teehooldus/eksperiment
-elektriautoga-kiirustamise-ja-kihutamise-vastu-mida-saime-e
lektriga-liikudes-liiklusest-teada?id=85001115

Alates möödunud nädalast sai mõnede vangerduste tulemusel alustatud esimest isiklikku pidamiskogemust hübriidautoga. Mul endal seda sõidukogemust eriti palju vast tulemas polegi, ikkagi väike ja ebamugav emotsioonitu mänguasi, kuid muud "rõõmud" tehniliselt poolelt, hooldused, probleemid jm saavad kindlasti tuttavaks, kui neid tekkima hakkab.
14:33 14.01.2019
marita57
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lugesin selle loo läbi. Ega sealt, tõsi küll, ühtegi uudist silma ei hakanud, aga hea seegi, et see masendav küündimatus vähemalt must-valgel kirja sai pandud.

Ah et mis küündimatus? No kui sõiduulatus Tallinnast Tartussegi ei küündi, siis mis see siis veel on? Võimalus langetada salongi temperatuuri 16 kraadini - aitäh võimaluse eest!

"Asjatoimetuste ajal laeb auto tunnikese kiirlaadijas ja see on piisav aeg, et 25 % täituvusega aku 90 % ligi laadida." - huumor kuubis. Mul ei ole küll ühtegi asjaajamist, mis võtaks tund aega kiirlaadija juures. Kas keegi tunneb kedagi, kelle elu kulgeb kiirlaadija juures peale arnise :)

"Kui päevane läbisõit on rohkem, näiteks 250 kilomeetrit, saab näiteks lõunapausi sättida nii, et auto oleks samal ajal kiirlaadijas." - see on lihtsalt rumal jutt. Lõunapaus on ikka seal, kus mina lõunatan, mitte seal, kus on kiirlaadija.

Ja liikluskultuur, seda auto kütuseliik ei õpeta. See kas on või ei ole. Aga kui keegi soovib uskuda, et elektriauto sunnib teda korralikuks, siis meenutan hilist statistikat, kus enim liiklusrikkumisi tegid just Tesla juhid.
19:33 14.01.2019
63amg (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
unustasid kõige olulisema. plaanid laadima minna,kuid kõik kohad on hõivatud. see meenutab juba mingit baskini anekdooti veneajast
20:56 14.01.2019
ddig
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Pole kogu teemakäsitlust mahti läbi lugeda aga vilksamisi olen jälginud ning panin tähele, et on juttu olnud ka isesõitvatest autodest. Kohati kogeb väga suurt entusiasmi selle teemaga seoses ja puht tunnetuslikult (igapäevaselt tööstusseadmete ja -automaatika valdkonnas tegutseva inimesena) ei kõla see kuigi käegakatsutava arenguna. Värskelt tekkis ka selline mõttekäik, et kui kõiki tehnilisi võimalusi arvestades pole suudetud rööbassõidukeidki iseseisvalt sõitma panna (erandiks liiklusele suletud aladel liikuvad kohalikud "trammid" nt. lennujaamades), siis läheb ikka õige mitu põlvkonda ja maailmaimet enne kui see asi võiks laiemalt realiseeruma hakata.


Elektriauto (mitte)kasutatavuse meie kliimas määrab minu jaoks suuresti korduvalt teemaks olnud puudulik küttesüsteem talvistes tingimustes. Isegi kui jätame autonoomsuse vähenemise võrdlusest välja, siis ei ole aktsepteeritav, et mingitel puhkudel ei saagi salongi normaalselt soojaks.

Üle ega ümber ei saa ka sellest, et kui on vaja kahe päevaga läbida 2000km mille vältel tuleb jõuda mitmetele ärikohtumistele, õhtul normaalsel ajal hotelli, et välja puhata, järgmine päev mõistlikul ajal koju, et lastele kalli ja naisele musi enne magamaminekut teha, siis elektriautoga ei ole see isegi suvistes tingimustes teostatav. Talvistes oludes ammugi mitte. Külmas autos ka väsib inimene kiiremini.

Momendi- ja dünaamikanäitajaid ning mõistlikke hoolduskulusid hinnates on muidugi kiusatus olemas linnasõitudeks üks akupank võtta, sest isegi mingi corolla-sugune nilbus suudab täiesti adekvaatselt ristmikult liikuma pääseda, Tšehhoslovakkia kõlarifirma parimatest paladest rääkimata. Miks viimaseid premium-autodeks nimetatakse jääb siiski arusaamatuks - S mudel kannatab salongist vaadates paremal juhul välja võrdluse mõne väike-kesklassi VAG masinaga vms.
Jõle äge on küll, ikkagi pool armatuuri on puu-tee-kraan :-)
00:18 15.01.2019
arnis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
ddig, kaeva ennast maa alla selle jutuga.
Ja ära ole wannabe ärimees, kes Corollaga mööda Euroopat tuuritab, saad ju aru küll, et veits probleemne peab peast olema. Niimoodi sa ärimeheks ei saa.
2000km piirang on sul üldse kuskohast välja imetud? Kus sa sellise lampi numbri leidsid või arvutasid. Või nüüd kärutad 2000km 100km'se sõiduulatusega linnaautoga?

Kütte probleemid on sul pseudokad. Arvatavasti sisse sööbinud kitsasse koljusse sotstöötajate automudeli ülevaadetes. Mine arene veits enne kui paugutad siia ;)
00:46 15.01.2019
Marko
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
arnis, tõmba pidurit! Sinu fanatismi oleme tolereerinud, praegune läks momeelest liiga kaugele. ddig otsustab, mis järgneb.
Krt niimoodi tatistada postituse peale, kus on kirjas mõte akupanga soetamisest? Oled ikka kaine? Või lihtsalt vilets päev? Ilmselt olid kõik kiirlaadijad klassikute poolt kinni pargitud ja arnis pidi jala koju minema.
06:31 15.01.2019
jee.kim (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Selle võiks endiselt kokku võtta:"Aga mina saan, miks teised siis ei taha/saa?"
Enamus ei saa kodus laadida, elavad kortermajas, 99% ei saa ka töö juures laadida, sest ülemused/omanikud on M****D jne.
08:55 15.01.2019
maaks
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
See nüüd iroonia, aga miks sa eramajasse ei koli siis? See et sa mingis ühikas elad ja diisel-passatiga sõidad on su enda valikutest kinni.
Oleks sa omal ajal koolis käinud ja paremini õppinud, oleksid paegu mõnes töötajasõbralikus "iduvõttes" tööl ja saaksid oma leafi äpist külmaks tõmmata :-)
11:32 15.01.2019
jee.kim (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Maaks- mina elan eramajas ja tööandja juures saaks ka laadida aga ÕNNEKS pole veel sellist el.autot, mis minu vajadusi rahuldaks.
12:48 15.01.2019
manitseja (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ehh... mis te kaklete, hetkel kõigile nagunii neid elektrikaid ei jätku.
Ja kuna ei jätku, siis saab ka sellist hinda küsida, nagu tootja tahab.
Ja sellegipoolest on tuhanded valmis aasta või rohkem järjekorras ootama, et osta auto, mille katseeksemplarigi polnud tellimise ajal veel vist olemas.

Massidesse aga ei peagi see enne minema, kui majanduslikult kasulikuks muutub...

Peaasi aga, et ei hakataks jälle riigi (st meie kõigi) raha miskite toetuste peale raiskama, et friikide egot üles upitada - "näe - minul on see Marlboro kilekott aga sul ei ole !".....

See majanduslik efektiivsus saab tulla akude hinna langemisega või fossiilile rämedamate maksude otsakeevitamisega.
Läbisõidumaks vajab kehtestamist kunagi pealeselle niikuinii...
12:48 15.01.2019
ddig
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
arnis, ehk ei maksa keset ööd kerges jopes sõna võtta kui enesekontroll kaduma kipub. Minu asukoht ja ajumaht ei ole sinu asi ega ka oluline käesoleva teema suhtes. Viisakamalt palun!

Ka ei ole olulised põhjused miks on vaja läbida lühikese aja jooksul pikki vahemaid ning külastada erinevaid punkte. Reaalsus on, et kiirlaadimispunkte ei ole minu koostööpartnerite tegevuskohtades, minu eelistatud hotellide ega söögikohtade juures. Isegi kui viimased kaks eelistust kohandada ja kui ka leiduks laadimisvõimalus kõikides peatumispaikades, jääks laadimisaeg ebapiisavaks, et tempokalt liikudes piisav energiahulk salvestada.

Konkreetne 2000km näide on praktikas mõne aasta eest reaalselt aset leidnud tööreis algusega Tallinnast, kohtumised Valmieras, Riias ja Ventspilsis lõpetades saabumisega hotelli Vilniuses. Natuke oli muud tiirutamist kah ning esimese päeva läbisõit ca 1200km.
Teisel päeval kohtumised Vilniuses ja Pabrades ning õhtuks koju. Päeva läbisõit ca 700km.

Veidi väiksemas mahus olen selliseid reise teinud mitu korda aastas ning päevi kus kohtumiste vahele saab läbitud 500..1000km tuleb sageli ette ka kodumaa piirides. Ei ole mingi müstika, vaid minu isiklik eelistus jõuda õhtuks tagasi koju või kolme päeva asemel saada töö tehtud kahega.

Sarnane tegevus võib aset leida nii +30 kraadi juures, kui ka -30 kraadi juures. Praegu kasutatava tehnikaga ei pea ma oma harjumustes midagi muutma, ega mugavuses järeleandmisi tegema keskkonnast sõltumata.
13:30 15.01.2019
maaks
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Hapud viinamarjad @jee.kim ja @ddig - kui teile ANDA kasutusse Tesla Model S või X või 3, siis te räägiksite siin foorumis umbes-täpselt sama juttu mida arnis, aga et soetushind jääb kättesaamatuks, siis otsitakse põhjendusi ja mõeldakse välja ulme variante kuidas ei saa :-) rääkige nagu asi on - KALLIS.
PS Kui mulle keegi ANNAKS, siis ma kindlasti võtaks ja kasutaks ja kui siis tuleks mingi ulme keeruline ring teha, siis võtaks rendist "tavalise" auto selleks korraks.
13:47 15.01.2019
ddig
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
maaks, üldjuhul ei ole selleks vaja mingeid müstilisi finantsvahendeid, et mingi sõiduk (ettevõttele) liisingusse/rendile võtta. Pangakonto seisust ka ei sõltu mitu km ja kui soojas salongis sa oma autoga ühe laadimise/tankimisega sõita saad.

Tehnika tuleks ikka valida vastavalt vajadustele, mitte kohandada vajadusi vastavalt valitud tehnikale.

Muudetud 15.1.19 13:49

14:59 15.01.2019
tublimiis
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Herr maaks, kirjutasin 21. leheküljel ühe oma ehitusettevõtjast hõimlase proovisõidust selle Tesla Model x-ga ja mis ostuotsuse mees tegi, kui viitsid, loe üle.
15:50 15.01.2019
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lugesin läbi 21 lehekülje X kohta. Tesla ei ole mingi eesmärk vaid selle kõige algus. Elon Musk julges ja tahtis õlinäppudele näppu näidata ja vallandada selle, mis nüüd käima läheb paaril järgneval aastal. Nii nagu hiinlased - on neil ammu olemas masinad mis üle 300 km sõidavad ja olid juba siis, kui meile tuli Leaf 160km läbisõiduga. Selge on see, et elektriauto on siiani kallis, aga täitsa normaalne tundub olema 35000 crv või rav'i ostmine?! Eriti nüüd, kus 400+km masin maksab ka alla 40000 eur. Vot selline karjas liikumine ei mahu pähe kuidagi. Ja endiselt on ka odavamaid kasutatud variante olemas. Elust enesest - Ampera, 25000 km ja kesmine kulu siiani 1.5 l/100 km kohta. Ja ei pea jääma seisma ega laadima. Saab bensuga laadida kui vaja ( ka sõna otseses mõttes, kuigi pidasin silmas tankmist hetkel!)
Cng - endiselt sama jutt. Tanklaid vähe jne. Mitmes eri tanklas siis oma autot tangite? Eks vabandusi leiab ikka!
16:32 15.01.2019
maaks
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
"Elon Musk julges ja tahtis õlinäppudele näppu näidata ja vallandada selle, mis nüüd käima läheb paaril järgneval aastal"
See näpu näitamine näeb praegu küll rohkem välja kui sõrmede vahel säraküünla (ehk siis $$$$) põletamine, aga peab ütlema, et see tuleb tal hästi välja. Seda oleks saanud misiganes vormis teha, selleks ei oleks olnud vaja akudele rattaid alla ehitada (mõned toidavad näiteks Aafrikas neegreid).
Jah, tegu on tulevikku suunatud asjaga, aga kas investorid ikka jaksavad kogu aeg hagu ($$$$) alla visata see selgub tõesti paaril järgmisel aastal.
17:56 15.01.2019
solksolk
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kas mitte arnis ei rääkinud siin, kuidas elektritakso nii tasuv on?
Näed arnis sulle vastuseks, ei ole elektritakso, midagi nii tasuv.

https://majandus24.postimees.ee/6499115/elektritakso-petab-k
indlustusfirmasid-skeemitame-et-ellu-jaada


Elektritakso petab kindlustusfirmasid: «skeemitame, et ellu jääda»

Muudetud 15.1.19 17:57

17:58 15.01.2019
manitseja (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Musk pani elektriautod lihtsalt suure kella külge.
Ehk võiks võrrelda Fordiga.... autosid tehti ka enne Fordi ja elektriautosid enne Teslat, aga need olid esimesed suuremastaabilised masstootjad ? .. või suuremastaabilised promojad ?

Kliimaprobleemide pärast tulnuks elektriautodele varem või hiljem üle minna niikuinii..

ddig sugused 2000 km päevas kimajatele tehakse tulevikus vast fossiilipõletamise eriluba, enne peavad komisjoni ees tõestama, et nende autos elamine on riigi seisukohalt strateegiliselt vajalik... kõigile läbitavatele riikidele tuleb aasta ette avaldus kirjutada... lubade kvoot riigile ilmselt antakse Brüsselist...
07:22 16.01.2019
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Kas te arvate, et õlikad ei juhi kogu protsessi? Aga vot hiinlasi ja Muski nad ei juhi, sest osadel on võimalus näppu näidata ja hakata tegema midagi, mis on nende jaoks tähtis. Vaadake elektriauto ajaloost, mitu mudelit on ära korjatud inimestelt ja ära hävitatud. See oleks ammu pannud põntsu õli kasumile! Sest elektriautol on liiga palju head ja minu jaoks üks olulisemaid on masina hooldus. Elektriauto on põhimõtteliselt hooldevaba võrreldes kõigi sisepõlemismootoritega. See on tõeline peavalu müüjatele ja tootjatele, kuidas siis raha kätte saada, kui pole vaja enam õliga lodistada ja kõikvõimalikke juppe mootoris vahetada. Üks liikuv osa jah võib ka puru minnab aga tegelikkuses väga ei lähe. Soome taksojuht sai Teslal 400000 km peale mootori puru, vahetati garantiikorras välja.
Soovitan seda videot vaadata, mille siia panin eelmisele lehele. Annab ainub millest jutt auto kasutamisel ja tootmisel.
07:55 16.01.2019
marita57
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
to Parm... (registreerimata!)
# Kas te arvate, et õlikad ei juhi kogu protsessi?

Muidugi ei juhi! Maailma juhivad reptiilid. Internet on täis erinevaid materjale selle kohta, kuidas maailma juhivad reptiilid, lihtsalt enamus inimesi ei saa sellest aru. Aga pole ka selle jutulõime teema.

Küll on aga selle lõime teema küsimus laiale ringile: miks kasutavad tootjad (Audi, Kia, Suzuki, Hyundai) oma poolhübriidsetel autodel kuni 48-voldist pinget, kui 360-400 (Nissan Leaf) voldist annaks hoopis rohkem pauerit välja käristada?
09:13 16.01.2019
maaks
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Elektriautod on jah täiesti hooldusvabad, nende pidureid ei ole vaja hooldada ega piduriõli vahetada, veermikus ei kulu mitte midagi (sest elektrikas on ju kergem kui tavaline masuudipress), veovõllid ja amortisaatorid on neil samuti palju kvaliteetsemad kui tavaautodel ja ei sure kunagi :-) (see oli nüüd huumor kui keegi aru ei saanud)
Aga (mootori)õlivahetusvabadus on jah kõva eelis tavaauto ees, rahaliselt mõõdetav äkki 50...60€-ga?
EDIT: Kõrgemal pingel energia tootmine on keerulisem @marita. Leafi "power" toodetakse "mujal" aga teistel kohapeal :-)

Muudetud 16.1.19 09:18

09:32 16.01.2019
A! (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Parm võrdleb nüüd näppu ja porgandit.

See, kui elektroonikat täis topitud autos on üks murevabam koht konkreetselt el.mootori näol, ei tähenda veel kuidagi seda, et kogu ülejäänud kompott ei laguneks, ei vajaks häälestamist või varuosi. Rehve enam üldse ei lähegi? Läheb, ja veel rohkemgi, samuti on nad oma tobedate mõõtude pärast kallimad, kui võrreldava suurusega õlikal. Ja veermik tehti igavene või kuidagi lihtsam? Vaevalt küll. Seda on lisaks kõigele juhiabisüsteemide tõttu peale väiksemagi vidina vahetamist vaja uuesti häälestada. Vaevalt et seegi kõik tasuta tehakse. Käimakastis või pidurisüsteemis õli polegi vahetada vaja? Samamoodi vahetad ka jahutusvedelikku tootja poolt dikteeritud tingimustel jms. Teslaomanik maksab sinna peale veel laevapiletid ja treila, et hooldusesse jõuda. Ja tagasi ka. Veidi naiivne oleks arvata, et kommunism kohe-kohe käeulatuses on ja pärast seda muutub tasuvaimaks ametiks kasutult seisvate autohooldekohtade õhkimine : )
11:19 16.01.2019
Päevanali (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Lisaks siia juurde veel selle, et ükski endast ja autost lugupidav elektritaksojuht ei sõidutab sind mööda munakivi tänavaid. Meil siin Tartus mõned veel on. Põhjendus et raputab jälle midagi lahti ja auto teeninduses mitu päeva, aga mul vaja tööd teha!
16:58 16.01.2019
solksolk
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ma ei usu ka, et elektriauto rahalist säästu oma hoolduse ja remondi pealt toob.
Elektriautol pole tõesti sisepõlemismootorit ja sellega seonduvaid probleeme ja käigukast on ka ehk odavam, kuna ta päris sellist käigukasti ei vaja, kuigi ma ei tea tema ülekande maksumust.
Samas tuleb elektriautol kallid akud ühel hetkel väljavahetada ja võib ka probleeme tekkida muu elektriosa ja elektroonikaga, mis on seotud just nimelt elektriautoga.
Ehk siis hoolduse ja remondi koha pealt mina odavust ei usu.
Võibolla elektriga sõitmine tuleb veidi odavam, aga pole pikas perspektiivis ka selles kindel.

Kuid endiselt olen ma arvamusel, et eletktriauto on tore ja effektiivne asi, lihtsalt meil on vaja paremaid ja odavamaid akusid, auto hinnalangust ja peame elektri sinna kuidagi loodussõbralikumal viisil saama ja jätkusuutliku tootmisega.

Elektriauto on tõenäoliselt tulevik jah, kus ta oma elektrit salvestama/tootma hakkab, seda me veel ei tea, kas akud või mõni muu moodus, aga ilmselt ta on jah tulevik.
Asi on lihtsalt selles, et hetkel ei ole elektriauto nii tasuv asi, nagu arnis seda väita üritab.
17:11 16.01.2019
Parm... (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Ai ma ei teadnud et peab lahti seletama nagu lastele. Lause oli " võrreldes sisepõlemismootoriga", nii et pole vaja tarka mängida ja sõnu lausetest välja rebida!
Kas õlivahetus on ainult raha? Aga jäätmed ?
Kui ei ole kaugemale vaatamise võimet, siis nii ongi! Loodetavasti lihtsalt mõnel tekib mõni uuem idee ka pähe peale selle foorumi lugemist.
Ja pakkuda et äkki on käigukast ja äkkki äkki..... no kuulge!
Kõige parem on ära proovida mõni variant ja uurida ka hoolduse kohta. Leafi kohta peaks olema infot palju. Ampera kohta ütlen, et hooldus natuke kallim kui Dacial, aga 1.5l 100 km kohta ja sõidumugavus, kiirendus, lõbu - tasub ära! Suvisel ajal elektriga sõites on kulu 2 eur 100 km!
17:35 16.01.2019
solksolk
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
Mul pole vaja proovida, olen asja kohta piisavalt uurinud ja tunnen sellel tasemel elektrit, et seda elektriosa mõista.
Hetke juhul ei tasu mul elektriautot osta, kuna see ei tasu ära.
Nii ma seda ka ei tee, tulevikus eks näis, mis saab.
Aga enne 10 aastat mul küll elektriautot ei teki.
See 2 eur 100 km on väga optimistlik, mida sa reaalsuses ei saavuta, reaalsuses läheb märkimisväärselt rohkem.

Mul ei ole sellist ülearust raha, et saaksin sedasi autosid proovida.

Muudetud 16.1.19 17:46

19:01 16.01.2019
julkjolk (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
solk sa ära siin lurtsu jälle liiga palju, kallatakse jälle osavalt solgiga yle sind muidu :D
22:01 eile
manitseja (registreerimata)
Re: Elektriauto mõttekus ja ELMO
just näidati TV5 uudistes, et Volkswageni Poola tehas lõpetab diiselautode tegemise ja hakkab tootma ainult elektriautosid. Miinusena toodi välja, et töötunde on vaja 30 % vähem :P. Kogu saksa autotööstuses on elektriautode tõttu kadumas 35 000 töökohta ja sidusettevõtetes pealekauba vist 15 000.
Elektrimootori kokkupanemiseks on vaja 6 korda vähem inimesi kui diiselmootori koostamiseks...

jälle häda.. :P

Aga nad väitsid, et sakslased pole küll kunagi esimesed uuendusi tegemas, kuid kui tegema hakkavad, siis teevad põhjalikult ja hästi..

Nii Mercedesel, kui ka Volkswagenil on justkui samuti olemas juba need kodus seina peale pandavad akud, mida siis saab päikesepaneelidega ja öösel võrguelektriga laadida või siis vajadusel autost selle kaudu mmajale toidet anda... nagu see Tesla kast...

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.