Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

[email protected]

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: ELEKTRIAUTODE ROHEÖKOMÖKO OFFTOPIK: CO2, KLIIMA, P

21:09 05.10.2021
jee.kim (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Kogu selle rohejura juures "unustatakse" ära nii energia jäävuse seadus, kui aine/massi jäävuse seadus.

EX NIHILO NIHIL FIT
08:33 06.10.2021
NiiNaa (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Ei unustata. Lihtsalt sa ei saa sellest seadusest ise aru. Vihje: Maakera pole suletud süsteem.
09:06 06.10.2021
xil
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
"Tänane uudis Norras, kus mitmed riigid arutavad veealustest kaevandamistest ja põhjuseks rohepööre, kuna selleks vaja paljupalju erinevaid mineraale ja loodetakse vajaminev kogus merede põhjast saada. Artikli juures oli ilus illustreeriv pilt.
Ehk siis tegelikult endiselt küsimus, kui roheline on roheline?"

Seoses rohepöördega väheneb süvamere nafta pumpamine koos sellega kaasneva reostusega. Norra püüab oma tööta jäävatele inimestele, seadmetele ja teadmistele uut rakendust leida.
Pildile oli ettenägelikult 30ndate auto pandud. Kaasaegne fosiilauto sisaldab suurt osa neist sümbolitest, mis taastuvenergia pildi all loetletud oli (katalüsaatoris Pt, autoelektroonikas Au jne.)
10:51 07.10.2021
Kärss
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Lihtne on jutlustada rohepöörde sildi all rohepesust, kui keegi ei kohusta isegi mitte hoomama tervikpilti, aga huvitav ja väärt lugemine sellegipoolest. Ei ole jõukohane neile, kes üle viie rea lugeda ei suuda.
https://epl.delfi.ee/artikkel/94784547/rainer-kungas-nullemi
ssiooniga-transpordile-ei-ole-tuleviku-eestis-alternatiive
14:45 13.10.2021
marita57
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Kaius Kiivramees kirjutab LHV lehel väga hästi inflatsioonist ja energiahindadest. Soovitan väga soojalt lugeda!
https://fp.lhv.ee/news/newsView?locale=et&newsId=5598454

Kel aga hirmus kiire, neile vaid üks lõik sealt:

On erakordselt naiivne mõelda, et kui energia pakkumist vähendada ja nõudluses ei toimu samasuunalist muutust, siis püsib hind sama. On loogiline, et sellises keskkonnas toimub oluline hindade tõus. Arvame, et oleme energias selle trendi alguses.

Huvitav näide on siinkohal Norra. Muule maailmale nafta müümine on riigile tekitanud suured finantsreservid, läbi mille toetatakse nüüd muuhulgas transpordisektori elektrifitseerimist. Norra on elektriautode müügis teistest riikidest mitmeid aastaid eespool, ennekõike läbi suurte soodustuste, mida pakutakse elektriautode ostjatele. Autode uusmüügist on juba üle 60% elektriautod. Sellele vaatamata ei ole me näinud aga Norras naftasaaduste tarbimises mitte mingit langust aastate jooksul. Esiteks uueneb vana autopark aeglaselt, teiseks on aga majanduskasv rasketehnika-intensiivne.

Autot, mis on päevas töös tund või paar, on lihtne elektrifitseerida. Küll aga on pea võimatu täna mõistlike kuludega elektrifitseerida rasketehnikat, mis peab kaheksa tundi või rohkem päevas tööd tegema. Seega pole ka üks kõige jõukamaid riike nagu Norra suutnud suurte subsiidiumidega elektrifitseerimist soodustades oma fossiilkütuste sõltuvust vähendada.
16:12 13.10.2021
numbrite võlu (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Mida arvata Rein Oidrami arvamusest, et tuuleenergia kasutamise kasv muudab põlevkivielektri tootmise ebaefektiivsemaks. https://www.eees.ee/images/EEES/infopaevad/Taastuvenergia_pr
obleemidest_2018.pdf
20:06 13.10.2021
Kärss
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Ei midagi erilist, lihtsalt asjalik lugemine:
https://www.epa.gov/radtown/radioactive-waste-uranium-mining
-and-milling


Ja et kõik liiga ilus ei tunduks (vabatõlge järgmiselt lingilt): päikesepaneelid tekitavad kogu elukaare jooksul umbes 300 korda rohkem mürgiseid jäätmeid iga energiaühiku kohta kui tuumaelektrijaamad. See pole mitte kokkuvõte artiklist, vaid lihtsalt "teaser" ärgitamaks lugema pikka ja põhjaliku artiklit, et murda neid "lihtsalt liiv" stiilis puhta päikeseenergia müüte.

https://interestingengineering.com/renewable-energy-paradox-
solar-panels-and-their-toxic-waste
08:49 14.10.2021
... (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Kena..
Aga siia kõrvale on võrdluseks panna Eestile ja eestlastele kaotsi läinud Ida-Virumaa..
Praktiliselt 100% venestatud Narva ja Kohtla Järve kant koos ülessongitud kaevandusaladega ja tuhaväljadega.

Mul on 30 aastat kasutuseta seisnud hektariline (10 000 m2) maalapp, sest see ei ole muude suurte põllumassiividega ühendatud ja ühelgi talunikul ei ole tasunud oma traktoriga sinna nokitsema sõita. Põllumassiividega ühes tükis olevat 2 ha põllumaad on ühistu nõus rentima sisuliselt 2x maamaksu eest, kusjuures kasseerib ise sisse ka veel riigilt selle tüki peale põllumajandustoetused. Iga teise maamaja juures on sarnane endine kolhoosniku 0,6. . Nende eest makstakse maamaksu ja et need silma ei riivaks ning ei võsastuks, siis neid niidetakse. Kulu sellele ei ole märkimisväärne kuid on siiski kulu.
Kui nüüd sinna peale sai pandud ainult 200 m2 maast enese alla võttev päikesepaneelirida, siis hakkas see sisse tooma 5000 € aastas (3000 ilma taastuvenergiatoetuseta) aastas ning tagab minu kõigi kinnsvarade energiakulude katmise ja ka autokütuse kulu.
Ja praegusele energiahinna paanikaga ei pea kaasa minema, sest hoopis tulud kasvavad...

09:21 14.10.2021
... (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Rein Oidrami probleem aga on tänaseks lahenenud... põlevkivi põletamine ja kaasnev emissioon on kukkunud kordades.
10:49 14.10.2021
labjakas (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
marita57, mõned mõtted sinna LHV kirjutise juurde:
Ma ei mõista miks on vaja tehniliselt õigeid andmeid moonutada.
Norras tõesti ei ole nafta tarbimine vähenenud vaid on üsna konstantne olnud viimased 40 aastat. Kogu energiatarbimine on aga kasvanud märgatavalt ehk siis nafta osakaal tegelikult on langenud. https://ourworldindata.org/grapher/share-energy-source-sub?c
ountry=~NOR

Ja see langus algas juba enne 2010 kui elektriautode toetused tõusid.
(Sellest, et Norra oma nafta müügiga ehitatud fondist raha välja ei võta ja seeläbi elektriautosid vms ei toeta, ei ole mõtet hetkel pikemalt rääkidagi)

Mis rasketehnikasse üldisemalt puutub, siis see liigub küll elektrilsema poole. Nii transpordi osas, kui ka tööstustehnika osas. Progress eksisteerib aga on aeglasem.

Kärss, reostuse kogusest olulisem on reostuse kestus ja sellega toime tuleku keerukus.
Kui tuumajäätmed on ümbertöödeldamatud ja nende hoiustamine äärmiselt keeruline, siis päikesepaneelide tootmisel tekkivad jäätmed on neutraliseeritavad või turvalisemalt kõrvaldatavad.
Kahjuks ei ole globaalselt kehtivaid ja järgitavaid nõudeid igasugu toodangule mistõttu karmimate regulatsioonidega riikides nagu Saksamaa toodetud paneelid on suure tõenäosusega väiksema ökoloogilise jalajäljega kui vabamate regulatsioonide järgimisega riikides toodetud paneelid. Ehk siis ostja saab paljuski ise mõjutada kui kahjulikke paneele ostab.
11:01 14.10.2021
... (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
11:19 14.10.2021
niizzama (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
See, et mõni kujutab ette, et nüüd tanklad lähevad umbe eksib tõsiselt. Kaugemas tulevikus selliseid tanklaid ilmselt ei eksisteerigi nagu me tänapäeval harjunud nägema oleme. Tulevikus lähed poodi ja autot laed parklas. Ilmselt pole kaugel aeg kui tekivad põhja alla vastavad ühenduskohad ja autoga parkla kohale sõites pead lihtsalt menüüst valima, et kas soovid kaubanduskeskuses käies autot laadida või mitte. See kaablitega möllamine ilmselt on vaheetapp laadimisstandardite ühtlustamisel. Lisaks läheb nutiseadmete ja autode ühilduvus ka uuele tasemele. Palju asju ilmselt saab ka nutiseadmest reguleerida ja ilmselt neti teel oled nutiseadme ja autoga kogu aeg ühenduses. Kui auto pikalt seisab, aku on nõrk tuleb telefoni teavitus "lae mind" jne. Elektriautode areng on alles alguses. Need mis täna turule tulevad on nagu Ford T autotööstuse alguses. Ennustan ka tüüpiliste autovõtmete kadumist juba lähiajal. Ma olen keyless autodega sõitnud viimased 5 aastat ja ei mõista mis kuradi pärast ei saa seda kõike nutitelefoniga ühendada aga ometigi pangaülekandeid saame telefonist teha. Mugavaks keyless kasutamiseks peab iga jope taskus olema võti. Vastasel juhul on see ikkagi häiriv.
12:54 14.10.2021
lihtsalt vana (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
.annaks issand või saatan, et ei tuleks kõike seda isemõtlevat rauda/plastikut liiga palju.
Ei tahaks, kui see kõik tõesti ise mõtlema hakkab, või lihtsalt "lolliks" läheb.
13:24 14.10.2021
marita57
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Kuna see teema ongi offtopic, siis võib seda korraks pisut laiendada. Nimelt jäi mulle niizzama viimane postitus täiesti arusaamatuks - seega küsimused:

# ennustan ka tüüpiliste autovõtmete kadumist juba lähiajal. Ma olen keyless autodega sõitnud viimased 5 aastat...

Misasjad on keyless autod, mille juhil ei pea autovõti taskus olema? Selgita!

# ja ei mõista mis kuradi pärast ei saa seda kõike nutitelefoniga ühendada...

Loomulikult saab. Oma Bolti rendiauto lukustad lahti ju mobiiliäpist. Samas - mille pagana pärast peab normaalne inimene autole lähenedes nuhvliga võimlema, kui võib lihtsalt ukse avada ja sisse istuda?

# Mugavaks keyless kasutamiseks peab iga jope taskus olema võti. Vastasel juhul on see ikkagi häiriv.

Sellest ei saa ma enam üldse aru või on niizzamal kõige rohkem kaks jopet üleüldse? Misasi see häiriv täpsemalt on?
15:19 14.10.2021
... (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
väidetavalt olla tallinna ühiskaardi sees traadist kontuur kuhu on salvestatud info?
Ja atsetoonis (?) saavat kaardi ümbert ära lahustada ning sellest kontuurist käevõru teha... keegi igatahes olla igavusest teinud ?

et siis kiipi sisse opereerima just ei pea, aga saunas ja basseinis oma sõidukaarti (ja miks ka mitte autovõtit samamoodi) käest ära panema ei pea...
15:41 14.10.2021
Kärss
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
# Elektriautode areng on alles alguses. Need mis täna turule tulevad on
# nagu Ford T autotööstuse alguses.

Selle osaga niizzama jutust nõustun küll täielikult. Sellepärast ongi nende pealesurumine maksude jm najal võrreldav sellega, kui oleks kägistatud majandust hobuste (kõhugaasid!) välja vahetamisel Ford T-de vastu. Lihtsalt sellepärast, et keskkonnasõbralikum viis masside liikluses osalemiseks oli nüüd leiutatud ja sellesse vägisi raha pumbates oleks see arenenud kindlasti kiiremini.

Keyless jutust ei saa samuti aru, Renault tuli sellega lagedale juba 2000. aastal ja hetk hiljem oli see juba massides (loe: ostja valik). Mul on see vanal Renaultil küll olemas, aga minu silmis midagi täiesti kasutut (isegi uus Mersu sai tellitud võtmest käivitatavana), sest hoovis seisavad autodel üldiselt võtmed ees/istmel, mitte kusagil jopede taskutes. Kellel vaja, see võtab ja sõidab. Harva on autos midagi nii väärtuslikku, et linnas kuhugi autot jättes tekib soov lukustada, aga mõnikord on vaja ja seal on erandjuhtudeks ju võti alati ka kaasas. Moodsatel autodel läheb see pigem silmaskännimise, näotuvastuse, sõrmejälje lugemise, nahaaluse (või nutikellas oleva) kiibi vms peale. Praegugi istun autosse, viskan mobla Waze kasutamiseks hoidjasse (mis on ühtlasi laadimisdokk juhtmevabaks laadimiseks, seda ka 70ndate uunikumil) ja kui oleks tegemist uue autoga, maksaks nt selline NFC põhine lahendus juhi identimiseks lisavarustuses eurodes sisuliselt ühekohalise summa. Kui pole tehtud, siis pole järelikult ka nõudlust, sest see ei seisa kindlasti mitte tehnoloogia taga.

# Ehk siis ostja saab paljuski ise mõjutada kui kahjulikke paneele ostab.

Sama lugu on autodega, elamutega, riietega, toidupakendiga jne, et ostja ise saab paljuski mõjutada, kui kahjulikke vms... Kõik taandubki lõpuks ideede globaalsele teostatavusele, sest samal ajal, kui pool maailmast maksab ennast viimase grammi peenhäälestamise regulatsioonide tõttu segaseks, kallavad prügiautod teises kohas kogu prügi otse jõkke või merre. Selliste probleemidega aga tegeleda ei viitsita, sest siin tuleb reaalselt jalad kõhu alt välja võtta ja ennast liigutama hakata. Lihtsam on tegeleda nii, et lajatame maksu selga ja seda ainult neile, kes on nõus korralikult maksma. Aga samal ajal lubame peale maksu kogumist rahulikult edasi saastada.
16:11 14.10.2021
xil
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
"Ja et kõik liiga ilus ei tunduks (vabatõlge järgmiselt lingilt): päikesepaneelid tekitavad kogu elukaare jooksul umbes 300 korda rohkem mürgiseid jäätmeid iga energiaühiku kohta kui tuumaelektrijaamad. See pole mitte kokkuvõte artiklist, vaid lihtsalt "teaser" ärgitamaks lugema pikka ja põhjaliku artiklit, et murda neid "lihtsalt liiv" stiilis puhta päikeseenergia müüte."

Kiiresti diagonaalis lugedes jäi silma, et peamine reostus on CO2: Paneele ei tasu toota, kuna seda tehakse räpase elektri abil. Elekter on räpane, kuna pole piisavalt paneele taastuvelektri tootmiseks.
Teine reostuse põhjus on hooletud tootjad, kes lasevad tootmise käigus tekkivad jäätmed loodusesse, kuigi on olemas tehnoloogia nende utiliseerimiseks.
Ehk siis tegu pole paratamatusega, vaid praeguse reaalse olukorraga Aasias.
16:16 14.10.2021
xil
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
".annaks issand või saatan, et ei tuleks kõike seda isemõtlevat rauda/plastikut liiga palju.
Ei tahaks, kui see kõik tõesti ise mõtlema hakkab, või lihtsalt "lolliks" läheb."

Kui arvelaud Felixiga asendati, sellega oleks veel võinud leppida, aga elektronarvuti.. Stalin väitis, et masin ei saa mõelda, küberneetika on pseudoteadus ning mõned, kes selle viljelemisega vahele jäid, saadeti ümberkasvatusele. Head ajad olid..
16:55 14.10.2021
litsalt vana (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
vau....polegi ma nii vana....vana Joss ise keerutab siin vuntsi veel :)
17:05 14.10.2021
niizzama (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Keylessiga on minu jaoks see häda, et mul ununevad võtmed riiete taskusse kuna reaalselt võtit vaja ei lähe. Mul on üks võti ühe jope taskus, teine võti teise jope taskus. Panen kolmanda jope selga, lähen auto juurde ja uks ei tule lahti. Tagasi tuppa, et otsida jopede taskust võtit. No VAG pakub mingit telefoniäppi oma autodele aga see pole ka päris see mida ma näha sooviks. Külma ilmaga auto juures menüüst ukse avamisfunktsiooni valida pole vist eriti mõnus. See võiks toimida ikkagi lihtsamalt. Bluetooth on kogu aeg sees telefonil. Seega juba seisev auto võiks ühenduda ja aru saada, et auto omanik on lähedal. Vastavalt siis ukse avamisel kontrollida telefoni kaugust autost ja olekski korralik käed vabad süsteem. Telefoni tassid nii või naa kaasa. Telefon on nii või naa bluetoothiga taga kogu aeg autol handsfree pärast. Võiks sinna rohkem funktsioone lisada.
19:07 14.10.2021
ddig
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Vahvad modernsed mõtted. Õhtul teed teflonile värskendused ning hommikul lähed rulaga tööle. Eeldusel, et viimane autoga sama protokolli otsas ei istu.
19:56 14.10.2021
.... (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
21:47 14.10.2021
63amg (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
to.niisama.
mida sa vingud! telli omale võtmeid juurde ja pane igasse oma jope taskusse! palju sul neid jopesid on 10,või 20 tükki.niipalju tellidki võtmeid,kui palju sul vaja on!
mina nt. vihkan telefoni kaasas kandmist.
23:41 14.10.2021
.... (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
08:23 15.10.2021
xil
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Ma mäletan materjalide mittejätkumise jutte juba kasvõi nelja aasta tagusest ajast. Selle aasta sptembris osteti Saksamaal el.autosid 15 korda rohkem, kui septembris 4 aastat tagasi ning liitiumi hind on täna odavam, kui ta oli täpselt 4 aastat tagasi.
Börsil ringi vaadata tasub kindlasti, kui vaba raha on. Panga kontol teda hoida pole hea mõte.

Muudetud 15.10.21 08:26

08:41 15.10.2021
15 korda rohkem (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
on ka nii et eelmine aasta müüdi tuhat ja järgmine aasta 15 tuhat, normaalne on arvestust pidada per tükk, eh panna kõrvuti sisepõlemis mootor vs elekter
10:08 15.10.2021
labjakas (registreerimata)
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
# Vastavalt siis ukse avamisel kontrollida telefoni kaugust autost ja olekski korralik käed
# vabad süsteem.
Ilmselgelt inimene ei ole Tesla autodega kursis, neil on see funktsionaalsus juba ammusest ajast olemas. Ning neid lugusid küllaga kuulda olnud, kus teatud telefonide sinihammas ei ole piisavalt hää vms ehk kasutuskogemus võrreldes päris võtmega on nigel.
Sinihammas kui selline ei ole ideaalne selleks eesmärgiks nagunii sest püsivalt antenni sees hoides on suur energiakulu telefonile ning perioodiliselt antenni sisse lülitades on suur tõenäosus kogeda ühendusprobleeme. Uuemad standardid on asja natuke paremaks teinud aga enamasti mingite kompromissidega.
10:37 15.10.2021
Sull12
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Jahh, aga Teslas kasutad sa äppi, mitte sinihammast. Ja kui "võtit" taskus pole, et uks automaatselt avaneks ja minema saad sõita, siis otsid ikka nutifoni taskust välja ja pead tegema paar klõpsu, et autosse saada.
Kõige kiirem viis täna autosse saada ja minema sõita, on ikkagi võti taskus, olenemata sellest, kas ta on pangakaarti meenutav, või minimudel autost vms.
10:57 15.10.2021
Deus
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Kõige parem on ikka minna reede õhtu vastu esmaspäeva hommikut kergelt napsutama, parkida see Tesla kuhugi maaalusesse garaaži, kus levi on null ja siis avastada, et oi, uksed ei avane, sest aku sai tühjaks. Tesla sõbralik support teeb küll kaugelt lahti selle uksed, kui helistad aga mida autoni ei jõua, on avanemiskäsk. Peale seda oled sa ilgelt õnnelik, et tutvusringkonnas on mastimehi ja üldse andmesidega tegelevaid proffe ja kes tulevad ehitavad 4G pikenduse sinna keldrisse, saad vähemalt uksed lahti ja nende samade sõpradega selle käraka keldrist välja lükata.
15:57 15.10.2021
Kärss
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Pildi rottisin artikli juurest. Ma ei arva, et mittekäsitööpalkmajad oleks olulisel määral halvemad käsitööpalkmajadest, aga nagu ka särtsuautode puhul, alustatakse siin pika pausi järel kallimast otsast, eksklusiivsemate toodetega ja jõukamate klientide toel.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/artikkeli-1.159465
0


Artikli tõlgib ise see, keda teema huvitab. Tõlgin siia hoopis ühe artikli jagamise juures olnud kommentaari.

"Soome metsad on nii nooreks raiutud, et see pärsib palkmajade töösharu kasvu ka järgmistel aastakümnetel. Palgid liimitakse nüüd kokku väikestest puudest. Lisaks ka puidu kvaliteet on langenud. Palkmajade korrastamisel on selgelt näha, kuidas aeglaselt kasvatatud kvaliteetne puu püsib oluliselt kauem ka rasketes oludes. Põhjala puu on tipptoode omas klassis.

Enne lageraie ajastut valiti metsast hoolikalt üksikuid palgipuid ja metsad uuenesid looduslikul teel. Viimased 60 aastat (väetamisega) metsandust on püüdnud maksimeerida kogust hoolimata selle kvaliteedist."

Omalt poolt kommentaar juurde, et sel kevadel võtsin kodus ette huvitava töö - ühe puidust majaosa lammutamine ja taastamine täpselt algsel kujul. Teada oli nii palju, et hoone on ehitatud umbes aastal 1600 kasvama hakanud puudest ja vajumiste jm tõttu kehvas seisus. Õnneks või kahjuks välis- ega sisevoodrilaua alla ju ei näinud, aga nt polnud seal vundamenti, palgid olid pandud otse maapinnale, selle peale palkidest karkass jne. Materjal selleks tööks oli juba ammu varutud. Lahti võttes leidsin ikka mõne koiaugu, aga mitte ainsamatki mäda kohta. Küll aga oli probleem, et kõik vanad palgid, ka need otse mulla peale pandud põrandalaagid, olid nii kõvad, et mootorsaega saagides sädemed lendasid, vaigulõhna õhk täis ja ilma auke ette puurimata puidukruve sisse lasta ei õnnestunud, sest need lihtsalt murdusid. Kuna eesmärk oli kiirelt maha ja uus püsti, siis peale lahti võtmist mõtlesin kuu aega, mida sellega teha ja lõpuks jätsingi lammutamata. Ajasin vana asja nii hästi loodi kui võimalik, mõned kaasaegsemad lahendused juurde lihtsamaks elamiskõlbulikkuse saavutamiseks ja nüüd see vana kestab kõik edasi. Tuba on soe, ootan uusi puitaknaid ning paigaldan hetkel uuesti elektrit. See on minu arvates jube hea näide sellest, kui suur on kvaliteedi erinevus tänasel puupõllupuidul ja vanasti hoolikalt metsast valitud ja õigel ajal langetatud palgipuul.
20:56 17.10.2021
marita57
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Tulles metsast tagasi transpordi juurde, tuleb nõustuda nendega, et valdkonnas on praegu käimas täiuslik torm (Perfect Storm). Ja mitte seetõttu, et tegu oleks ägeda sõnapaariga, vaid et nii ongi.

Praegu toimuvad üheaegselt nii mitu protsessi, et oleks ime, kui see kõik millegi maailma muutvaga ei lõpeks. Miks need protsessid alguse said, ei hakka praegu arvama, aega ja ruumi ei jätku.

1. Kiibikriis. Vahet pole, millest see alguse sai, fakt on see, et juba aasta aega üht olulist komponenti napib ja ilma nendeta auto tehaseplatsilt ära ei veere. See tähendab tootmismahtude langust ja defitsiiti, mis omakorda resulteerub uute autode hindade tõusus.

2. Uute autode nappus ja hinnatõus on viinud ka kasutatud autode nappuse ja hinnatõusuni ning sunnib ühtlasi neid kauem ühe omaniku käes töös hoidma, mitte kähku välja vahetama.

3. Energiasisendite nappus Aasias on viinud üles energiahinnad kogu maailmas. Naftabarrel kõigub praegu 80 kandis, aga ennustan, et varsti näeme kolmekohalisi numbreid. See peegeldub kiiresti posti otsas olevates numbrites.

4. Kui gaasiautode arendamisel tundus paar aastat tagasi veel mingi mõte olevat, siis hetkel puudub selle alternatiivkütuse tarbimisel igasugune point.

5. Elektriautode kõrgepingeakud ei ole kiibid ja nende kohta Moore' seadus ei kehti, kuigi mõned tahaks seda sellisena näha. Omahind ei taha kuidagi alla 100 € kWh minna ja see tähendab, et elektriautod edaspidi odavamaks ei lähe. Mis tähendab omakorda, et nad jäävad enamikule elanikkonnast veel kauaks kättesaamatuks.

Selle tulemuseks on lähiajal just arenenud riikides energiavaesus ja transpordivaesus. Mis omakorda tähendab, et enim kannatav Euroopa langeb väga karmi stagnatsiooni või mõeldakse Fit for 55 ümber ja leitakse vabanduste saatel, et "lükkame eesmärkide saavutamise aega pisut edasi".

On muidugi ka karmimaid stsenaariume nagu energiavaesuses rahva rahulolematus, millele järgneb populistide võimuletulek ja Euroopa Liidu lagunemine. Aga neid koledusi ärme praegu ette kujuta.
22:54 17.10.2021
Kärss
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
# Kui gaasiautode arendamisel tundus paar aastat tagasi veel mingi mõte olevat,
# siis hetkel puudub selle alternatiivkütuse tarbimisel igasugune point.

Ei vaidle mitte vastu, aga see teema ise on huvitav. Kuna liigun piki Eestit autoga suhteliselt palju ja ajul on veider omadus salvestada nn soodushindasid, siis niiöelda turu miinimumhindadest (mitte keskmistest) rääkides on CNG hind tõusnud ligi 3x (keskmine hind muidugi vähem), samas LPG hind isegi vähem kui vedelkütustel (oli umbes sama kõrge juba ajal, kui vedelkütuste hinnad olid täiesti maas ja sesoonse kõikumusega jäid LPG viimased kõikumine millegipärast peenhäälestuse tasemele). Rohegaasi hindasid ei mäleta eri aegadest nii hästi ega oska võrrelda. Nüüd medali teine pool, et LPG-ga sõidab "pool Aasiat" (kliima!), samas põhjamaadesse sobib oluliselt paremini CNG/lehmapeer ja reaalselt vajaks põhjmaade transpordi "elektrifitseerimisene" nagunii rohkem aega (=alternatiive) kui lõunapoolsemad maad. Eelmise kommentaari algusesse tulles ei imestaks üldse, kui siit kusagilt veel mõni must hobune välja ilmub. Sest koht, kus mugavalt maanduda, on olemas, kui poliitikud seda eelnevalt ei likvideeri.

# Uute autode nappus ja hinnatõus on viinud ka kasutatud autode nappuse ja hinnatõusuni
# ning sunnib ühtlasi neid kauem ühe omaniku käes töös hoidma, mitte kähku välja vahetama

See on samuti medali üks külg. Medali teine külg on hetkel mitmetes riikides silma torkav "börsipaanika" kasutatud autode turul, kus rohepöördega kaasnevad maksutõusud on toonud müüki autosid, mida varem hoiti enda käes lootuses need "lõpuni sõita". Ühelt poolt on see mulje ja teiselt poolt neis riikides elavate sõprade pealtki näha, et konkreetsete autode heitmemaksud on pannud ostma uusi (uuemaid) ja müüma ära vanemaid, mis on tehniliselt (heitmed) veidi ajale jalgu jäänud, aga muidu väga head ja üldse pikaealisteks projekteeritud autod. Nende puhul võib rääkida küll hinnatõusust, aga kuna selliste autode puhul maksab seisukord nagunii rohkem, võiks raha ostujõu languse valguses rääkida pigem hinnalangusest. Halb uudis on see, et teismeliste märjad unenäod (igasugused kilohinnaga e30, T3 jne) ei saa kunagi reaalsuseks, aga see, kellel on VAJA liikuda, saab osta omale autosid, mida siiani eriti keegi pole tahtnud. Seda niikaua, kuni Eesti automaksudes teistega võidujooksule ei asu.
18:03 18.10.2021
marita57
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
# See on samuti medali üks külg. Medali teine külg on hetkel mitmetes riikides silma torkav "börsipaanika" kasutatud autode turul...

Mina tõin välja ainult viis esimesena silma torganud aspekti, aga sel medalil on väga palju tahke. Umbes nagu hästi lihvitud teemantil :)

Paraku on mul tõsine mure, mis meist saab. Ei, mitte planeedist, see saab endaga ise hakkama sõltumata sellest, mis liigid seal peal parajasti eksisteerivad või ei eksisteeri.

Mul on mure selle pärast, et kui 70 aastat kestnud töö Euroopa ühendamiseks saab surmahoobi, siis enam pole elus neid, kes maailmasõdades võitlesid ja sellesama lõhkikistud Euroopa sõjakoledusi tundsid. See tundus olevat tänaseks ajalugu.

Ma ei tea sõjajärgsest ajast küünilisemat eksperimenti inimestega siinpool Berliini müüri kui Fit for 55. Sealpool müüri tehti muidugi kõike, aga need on nüüdseks oma hinnangu ajaloolt saanud.

Ei pea olema selgeltnägija, et arvata, kes võidaks parlamendivalimised, kui need oleksid poole aasta pärast kevadel. Energiavaesus paneks asjad lihtsasti paika ja need elektriarved, mida me oleme näinud, on alles õied. Viljad tulevad talvel.

Ootan põnevusega järgmist kollavestide etteastet.
19:51 18.10.2021
xil
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
Kui Venemaa talvel gaasikraani veel koomale keerab, siis lähevad ka elektrihinnad üles. Kui Venemaa gaasi rohkem EUle andma hakkab, muutuvad õudse talve ennustajad naerualusteks. Aga nii või teisiti, kõrge energia hind on parim võimalik roheenergia suurendaja. Parem kui maksud ja soodustused.
11:54 täna
Deus
Re: Elektriautode roheökomöko offtopik: CO2, kliima, paneelid jne
https://www.powerup-tech.com/technology

Eesti poiste 60'te tehnoloogia taasavastatud.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.