Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

 
Laki tänava tehnoülevaatus (sissesõit territooriumile, kus töötame, asub Laki 11A vastas Tallinnas) alustas oma tööd aprillis 2002. Autode kontrollimisega olen ise tegelenud 10 aastat. Olen valmis vastama Teie küsimustele, mis puudutavad sõiduautode ja kuni 3,5t täismassiga veoautode tehnoülevaatust ja sellega seonduvat.

Tean, et tehnoülevaatust puudutavat ei saa alati võtta üheselt kuna palju oleneb hetkesituatsioonist, probleemküsimuste kogumi suurusest ja seaduse tõlgendusoskusest. Kui probleemide lahendamisel leitakse kompromisse, siis ei tohi need seadusega vastuollu minna. Vaatamata sellele, et tuginen oma vastuses kehtivatele seadustele, ei saa igas olukorras võtta minu selgitusi kui absoluutset tõde. See tähendab, et minu infot ei tohi kasutada à la Mait Millert ütles, et nii on õigem.

Minu poolt juhitav Maitene OÜ on eraõiguslik juriidiline isik, kes on sõlminud halduslepingu ARK-ga. Mainitud leping annab õiguse teostada riiklikku järelvalvet, st mootorsõidukite ja nende haagiste tehnoülevaatust. Vaatamata sellele, et minu seisukohad ühtivad enamasti ARKi ametnike seisukohtadega, pean vajalikuks ära märkida, et Maitene OÜ ega mina isiklikult ei saa foorumites esindada Riiklikku Autoregistrikeskust, ametnikke ega nende seisukohti. Haldusleping ei näe ette sellist võimalust.

Mait Millert
Maitene OÜ tegevjuht
telefon 715 4246
www.maitene.ee
 

TEEMA: HIRM KORDUSÜLEVAATUSE EES

14:21 07.12.2018
to ei karda (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
See nii ja naa. Et samas, mida sa ronid sinna ülevaatusele, kui pole sada prossa kindel ja lasknud enne pädevas kohas auto tehniline seisund ja muu kõik üle vaadata kellelgi. Olen ka paar korda läinud ülevaatusele lampi, et ehk on korras, kui sain korduva. Ülevaataja öelnud, et mida sa tuled sellise autoga siia juba, millel silmaga nähtavad asjad viltu. Samas kõik õige ju, sest ei lasknud ennem töökojas üle vaadata. Nüüd alati, kui ülevaatusele lähen, siis lasen auto põhjalikult üle vaadata ja vajadusel teen korda ja alles siis ülevaatusele.
Paljudes kohtades on ülevaatuspunkt ja töökoda samas kohas, nii et ei pea kuskile extra selleks ronima, saab vajadusel auto korda teha ja siis koheselt ka ülevaatusele. Seega ei näita need punased märked ja korduvad passis midagi muud, kui lampi peale lennatud, et ehk saan läbi ja hooletut omanikku. Auto peab korras olema kogu aeg, mitte ainult ülevaatuse ajaks.
14:53 07.12.2018
Marek Erm (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Ülevaatus peakski olema koht kus korraliselt käia auto tehnoseisundit kontrollimas. Miks enne kontrolli veel kontrollida? Korduv pole häbiasi vaid sulle antakse teada kui midagi vajab korda tegemist. Ja pigem ei usaldaks töökodasi hirmust,et nad võivad üritada sulle määrida teenuseid, mida sa tegelikult ei vaja või isegi ei vahetata. Ülevaatuspunktil selline omakasu puudub.
17:55 07.12.2018
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kuna alati kirjutan ainult neid asju mida ise olen kogenud siis tean lugematu arvu juhtumeid kus remonditöökoja inimesed on absoluutselt alatult käitunud klientidega ja mida vanem klient seda suurema arve saab teha ... Tuleb meelde kolm kõige räigemat kliendi lüpsmist.
1.Väga tuntud südamekirurgi (enam ei praktiseeri vaid peab loenguid nii siin kui välisriikides) autol ei töötanud ühe ratta seisupidur ja ta läks remonti mustamäel ühte remondifirmasse. Autol vahetati tagakettad, piduriklotsid, pidurite sadulad ja masin tuli kordusülevaatusele. Seisuiduril oli sama puudus alles kuna piduritross oli kinni jäänud. Kuna minul on olemas autode remondiaegade normatiivid programmis "Autodata" siis selgus, et auto remont käis nii:
A)Tõsteti masin üles ja vahetati klotsid. Korjati masin kokku ja lasti ratastele.
B)Tõsteti masin üles ja vahetati suportid. Korjati masin kokku ja lasti ratastele.
C)Tõsteti masin üles ja vahetati pidurikettad. Korjati masin kokku ja lasti ratastele.
Läksin vanahärraga koos sinna remonditöökotta , et küsida vahetusmeistrilt normtundide liitmise kohta, mille peale ei osanud mees muud öelda kui: "Koduse töö olete hästi teinud".
2.Vanaproua autol ei olnud korras seisupidur ja tema autol vahetati TAGASILD!
3.Pensionäri autol oli peale sukka heitgasitorus 1 millimeetrine pragu mis 7 sentimeetrit pikk kuid sellest aitas, et heitgaside arvutuslik lambda "nõudis" kordusülevaatuse vormistamist. Papi tuli paari päeva pärast tagasi nägu rõõmust säramas, et nüüd ei pea tema väga kaua sellise probleemiga jändama. Autol vahetati heitgaaside väljutamise kollektorist alates kuni sommutiotoru väljundini KOGU heitgaasitorustik ja maksma läks see 700€. Ülevaatusel positiivse otsuse saamiseks oleks piisanud kuumakindla kleeplindiga prao teipimisest ... Kui pensionär sai meie jutust aru, kui alatult on temaga käitunud remondimehed siis suuri vaevu suutis vanamees pisaraid tagasi hoida. Järgmine päev helises ülevaatuspunktis telefon ja see pask mis tolle remonditöökoja juhtaja suust tuli ülevaatuspunkti suunas oi oi oi!
Kindasti on normaalseid töökodasid kuid mi9na eelistaks Marek Erm seisukohta. Mine ülevaatusele ja võta nimekiri mis vaja teha ning Teril jääb üle loota, et ei vahetata tagasilda või kogu heitgaasitoristikku.
19:02 07.12.2018
Nii toimitaksegi (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kohalikku remonditöökotta minnakse korduva puhul koos ülevaatusaktiga.
Koos autoomanikuga valitakse vajalikud vahetatavad sõlmed, kusjuures omanikul on võimalus ise hindu vaadata ja valida sobivad.
Remondiaeg rehkendatakse kokku ja hoiatatakse, et üllatuste puhul võib aega rohkem minna, ka võib tekkida vajadus mõne sõlme avamisel täiendavate juppide järele- seega võib masin remonti jääda ka järgmiseks päevaks, et jupid kohale jõuaksid.
Kas remondiprotsessi juures viibid või mitte- valib omanik ise. Olen viibinud mõni kord. Kõik mis kokku keeratakse, läheb kokku puhastatult ja tõrvaga, kuumust saavad pronksiga. Tolmukummi vahetusel pestakse püsikiirusliigend säravpuhtaks ja kokku läheb uue määrdega.
Töö teostamisel mingeid suitsupause ei tehta, kokku keeratakse dünamomeetriga, isegi rattad pannakse alla dünamomeetriga.
Minu autol läks üks sõlm demonteerimisel puruks, see vahetati järgmiseks päevaks töökoja kulul ja kuna mul päev raisku läks- toodi auto mulle kohale, mitte ma ei pidanud 20 km kaugusele järele minema.
Kord avastati, et see kaitseplekilätakas ketaspiduri taga logiseb- poldiauk oli ka suureks kulunud. Töö käigus võeti seegi maha ja tehti korda.
Sellesse tillukesse töökotta on järjekord muide 2-3 nädalat.
23:47 07.12.2018
Marko
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Sellisesse kohta peabki saba olema. Ainult nii saabki klienti hoida.
22:35 09.03.2019
6RN42 (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Lühikokkuvõte: kaabakaid leidub kõikjal!
08:08 10.03.2019
Kurb on see (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
et kedagi ei saa usaldada. Olen sellega nõus:

Ülevaatus peakski olema koht kus korraliselt käia auto tehnoseisundit kontrollimas. Miks enne kontrolli veel kontrollida? Korduv pole häbiasi vaid sulle antakse teada kui midagi vajab korda tegemist. Ja pigem ei usaldaks töökodasi hirmust,et nad võivad üritada sulle määrida teenuseid, mida sa tegelikult ei vaja või isegi ei vahetata. Ülevaatuspunktil selline omakasu puudub.

Aga ülevaatuspunkt lasi läbi BMW mille roolivõlli leevendit hoidsid koos kaks niiti ja Subaru mille tagumised piduriklotsid olid metallini kulunud. Ma ei taha niimoodi sõita aga ülevaatusel tunnistati autod sõidukõlbulikuks. Mõlema vea jälile saime alles nädalaid pärast ülevaatust.
10:20 10.03.2019
vanames
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Tagumised piduriklotsid kulunud metallini ja ise ei tunne ega KUULE seda, ? raske juhus.
Ning kas tõesti pole rataste vahetuse ajal lihtsalt olnud huvi visata pilk klotsidele, kõik ju nähtaval, ei mõista!
12:35 10.03.2019
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Ühe ülevaatuspunkti ühe töötaja hajameelsus konkreetsel kontrollimisel ei näita üldist olukorda, sellega ju nõustute? Murega on ikka mõistlik minna probleemse sõlme tuvastamisele, sooviga saada teada kui kaua annab veel sõita sest hetkel ei ole aega ega raha remondiks. Ülevaatus on rutiinne tegevus, mille käigus võib mõni asi märkamata jääda sest tihti on just kliendid need kes lausa segavad auto kontrollimist. Olin auto all kanalis kui üks kodanik küsis, kas teie teete tehnoülevaatust? Teine küsis, et mis teil bensiin maksab, eks ta mõtles sellega ülevaatushinda. Kust teil sisse sõita saab, kas te olete avatud, kaua läheb, kas teil lõunat kaa on, mitmes mina olen, kas saab reguleerida tulesid jne. Inimene on nii kärsitu, et ei lase minul rahulikult mõne minuti autot kontrollida. Neid asju ei tule just iga päev aga nn. praaki ikka tuleb mis ei tähenda, et liiklusesse satuks pidevalt ohtlikke autosid. Pigem suunab mittekorras masinaid teedele kehtiv määrus mis teatud juhtudel lubab tuksis pidurite ja rooliga isegi taksoteenust osutada kuni 2 kuud kui reg. tunnistusel on märge mis näitab hetkel olevat ülevaatuse kehtivust. Muuseas - metallini kulunud piduriklotsi haardetegur on suurem kui kattega klotsil, isiklikult tegin kunagi ammu oma vana Opeliga sellise loomkatse.
21:37 30.03.2019
Hiugo (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Tere!

Sain esimest korda 13 aasta jooksul korduva. Auto oli põhimõtteliselt vigadeta mootor, gaasid, veermik, amordid, pidurid kõik ok. Probleemiks osutus aga käsipidur, väideti, et üks pool ei tööta. Tõstsin kodus auto üles ja no töötab. Pool aastat tagasi sai taga kõik kettad, klotsid, kässari trossid, eraldi olevad käsipiduri klotsid koos vedrudega ja veel ketaste kaitseplekid koos flantsidega ära vahetatud. Auto kohalt minema ei saa, kui käsipidur peal. Eelmine aasta vanade juppidega läks puhtalt, aga näed siis neid uusi asju.
Kas käsipidur on ohtlik rike, et korduvale saata?
08:12 31.03.2019
........ (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kohalt ei saa minema ka siis, kui üks pool peab. Kõige lihtsam on testida kuskil kruusateel või muru peal, sõidad ca 30- 50km/h ja tõmbad kässari peale ning vaatad, kas maha jäävad võrdsed pidurdusjäljed või ei.
08:58 31.03.2019
jee.kim (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kui Hiugo ei suud käega ratast ringi ajada, ei tähenda see veel seda, et töötab...
Ju oli pidurdusjõu erinevus liiga suur.
Samas ei saa sellest "kässari" ületähtsustamisest aru: man. kastiga kasutad ainult kuskil kallakul, muidu käik sees ja aut. kastil "P"...
Vahest peab teda kontrolli mõttes peale tõmbama, et kinni ei jääks aga reaalselt kasutad teda haruarva IMHO
11:49 31.03.2019
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kuna ülevaatusel kehtib vastav reeglistik https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1040/5201/8016/MKM_2704
2018_m23%20lisa%204.pdf#
siis vormistatakse kordusülevaatus. 1.4. Seisupiduri toimimine ja tõhusus 1.4.1. Toimimine 1) Ühe ratta pidurdusjõud erineb rohkem kui 70% sama telje teise ratta maksimaalsest mõõdetud pidurdusjõust. = OV so. oluline viga ehk kordusülevaatus.

Probleemi tekitaja võib olla pidurite erinev rakendumise aeg/hetk. Piduristendi elektroonika lülitab vasakpoolse ja parempoolse testirull üheaegselt seisma kui üks ratas pidurdamisel blokeerib. Sekundi murdosa enne tagatelje ühe ratta seiskumist fikseerivad dünamomeetrid mõõdetud pidurdusjõud. Kui ei oleks piduristendil "rehvi närimise kaitset" siis juhul kui üks ratas on blokkis ja rullikud käivad edasi, oleks võimalik ka nõrga piduri suurem pidurdusjõud mõõta. Tõstke veelkord auto üles ja hakake vähehaaval seisupiduri hooba üles tõmbama, küllap jõuate sellise tulemuseni kus ühel poolel ratas käib raskelt ja teisel poolel veel ei ole alustanud pidurdamist.
Mis puudutab kallakul katsetamist siis see on päris tülikas sest vastavalt katsetuse reeglitele peab masin olema täislastis, teiseks meil veel ei ole määrust mis sellist katsetust ette näeks. Olen vahel soovitanud kahtlejatel enne piduritesti teha kohapeal 10 seisupiduri rakendust koos samaaegselt jalgpiduri kasutamisega ja seejärel ka väikese hoo pealt sama protseduuri. Nii võib mittekasutuses olnud seadme uuesti "üles äratada".
12:53 31.03.2019
Navara3000 (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Ülevaatusel mis mõte nende el. akende üles-alla saagimisel on. Kas seaduses kirjas, et kõik külje aknad peavad ka lahti käima? Nägin sel aastal esimest korda.
16:55 31.03.2019
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Euroopa liidu ülevaatusdirektiiv 2014/45 ei näe ette klaasitõstukite kontrolli kuid see ei tähenda, et meie pädevad ametnikud ei tohiks omapoolseid nõudeid lisada. Ülevaatust reguleeriv MKM 77 lisa 4 https://www.riigiteataja.ee/aktilisa/1040/5201/8016/MKM_2704
2018_m23%20lisa%204.pdf#
sisaldab vastavaid nõudeid 3.7. real. Pärast videosüsteemide alatut pealepressimist (alatus seisneb selles, et "nemad" tellisid muusika ja meie maksime) on olukord paljuski muutunud sest nüüd on võimalus meile peale panna absoluutselt mittevajalikke kohustusi. Iga ülevaataja iga liigutust on võimalik tagantjärele kontrollida ametnikel kahest videokaamerast saadud salvestise järgi ja seda kuni kolm kuud tagasiulatuvalt. Pärast videovalve st. korruptsioonikaamerate tekkimist on näiteks minul PIDEV hirm midagi vaatamata jätta, sellepärast juhtub vahel, et vaatan sama asja kaks korda. On ju ülevaataja töö selline kus pidevalt segavad kliendid oma küsimistega ja siis kui hakkan vastama, tekib 5 minutilise selgituse järel mõte, et kas ma ikka vaatasin seda asja või ei? Meie ülevaatuspunkt on selline, et iga hetk võib igaüks ligi astuda ja küsida: "Kas Teie juures saab ülevaatust teha?" Tänu salvestavatele kaameratele on ametnikel võimalik hoida 300 ülevaatajat pidevas pinges mis aitab muuta meid alandlikeks käsutäitjateks. Ametnike ülbus ja arrogants on ületanud igasugused piirid sest isegi 110 tehnoülevaatuspunkti arvamus ei loe neile mitte midagi, kohe selgitan. Isiklikult viisin läbi üleriigilise küsitluse ja sain 110 ülevaatuspunkti esindaja toetuse mõttele, et tuuleklaasi taguse Vin-koodi tuvastamine täidab koodi leidmise nõuet. Toetudes 110 ülevaatuspunkti ühisele seisukohale ma saatsin ministeeriumisse ja Maanteeameti tehnoosakonnale kirja, et Vin-koodi otsimise kohustus sellisena nagu seda täna nõutakse ei vasta ülevaatuse põhimõttele. Lisasin veel, et see ei ole mitte ainult minu arvamus vaid 110 ülevaatuspunkti seisukoht. Vastus oli minu jaoks ülbe - liiga palju on ülekleebitud vin-koodiga masinaid, kusjuures ei ole mina 24 aasta jooksul kohanud ühtegi vana parsat millel vin-kood võltsitud. Kui tahate teada, millest siin selgitan, siis vaadake videot https://www.youtube.com/watch?v=cuJl4Wh76iA&t
22:53 31.03.2019
Hiugo (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Selge see, et seadus näeb ette ja siis nii peab olema. Ega siin vaielda pole midagi. Ilmselt on viga erineva partii trossides kus üks poole tõmbab pidurit vähem peale.
Aga noh 4 inimest autos 30% kallakul püsis auto paigal. Tuleb jälle uus tross ja siis uuele ringile mis seal ikka.

23:26 31.03.2019
Tšebu Raška (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Vaheta aga vaheta oma trosse :)
07:38 01.04.2019
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Mitte 4 inimest autos, vaid viis pluss pagasniku jagu viina lätist. Probleem ei ole trossis vaid seisupiduri automaatreguleeringu mehhanismi kulumises või seisupiduriseadme võlli/hoova kinnikiilumises.
21:29 01.04.2019
Hiugo (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Sellel autol pole selline süsteem nagu tavalisel trummelpiduriga autol. Trummel näeb seest teist moodi välja ja automaatreguleeringut pole. Kässari klotse tuleb käsitsi peale keerata. Sellel on käsipiduri klotsid ketaspiduri sees olevas trummlis. Niiöelda sõidupidur ei puutu üldse teemasse Ketaspiduri näidud olid väga head. Salongist kangi küljest jooksevad trossid otse trummlisse klotside hoova külge. Reguleerida trossidel pole midagi, nii nagu külge paned, siis nii jääbki. Regullida saab ainult klotside ja trummli vahelist kaugust. Igatahes võtsin asja lahti ja on kohe näha, et vasaku poole trossi hakkab tõmbama alles siis peale, kui parem juba klotsid trummlisse kinni kiilub. Win koodi järgi tellitud, kuid erineva tootja omad ja tulemus on selline nagu on.
14:10 18.10.2019
vin-koodi austaja (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kuidas suhtuda nö "tehnoülevaatajasse" (noor ülbust täis nolk), kes teeb oma suva järgi samal momendil mitu ülevaatusakti (ehk korduv (kuu aega aega teha samas kohas ülevaatus, seejärel aga registreerib veel ühe korduva samal ajahetkel ja sama veaga (nt seisupiduri tõhusus ebapiisav vms)) ja siis selgub, et see kõik oli vale ehk tegelikult oli kõik korras, aga et sellest veel vähe oleks, ta suudab ODO (odomeetri/hodomeetri - valige kumb sõna rohkem meeldib) näidust ühe numbri vahele jätta / tagant ühe numbri ära jätta ehk siis näidu valesti süsteemi sisestada, mistõttu info muutub ebaadekvaatseks. Kuidas autoomanik peaks seepeale reageerima või mida ta omalt poolt saak olukorra normaalsuse nimel ära teha?
15:51 18.10.2019
Ära muretse, hea vin-mees (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Üsna pea muutub selliseks ka meditsiin ja inimesed hakkavad arsti rohkem pelgama kui mingit ülevaatust.
Õnn saabub õige pea õuele, koos rikkusega jne...
Niikaua, kui sellised ei saa mõnda head keretäit, niikaua nii ongi. Riik kaitseb oma persekeerajaid aga viimase veretilgani.
Ei kutsu üles vägivallale, ausalt ei kutsu!
Roosad meeste alukad panen ka jalga, ega ma miski vägivaldur pole!
12:12 19.10.2019
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Oma kurba saatust siin kurtes ei muuda Teie midagi samas informatsiooni jagada ju ikka võib. Minagi siin foorumis viitan rumalatele ülevaatuse reeglitele rohkem kui 10 aastat, siia satuvad ka riigiametnikud ja ega suurt midagi ei ole muutunud, üha elukaugemateks muutuvad reeglid. Kui soovite omalt poolt midagi teha olukorra normaalsuse nimel siis pöörduge oma murega ülevaatuspunkti omaniku poole, kes võtab tööle selliseid ülevaatajaid. Et seisupiduri testimise adekvaatusus tekitab Teis kahtlusi siis vahel harva tõesti juhtub arusaamatusi. Minu firma kodulehel kirjeldan juhtumit kus meil praagiti pidurid ja poole tunni pärast näitas taksopargi ülevaatuse pidurite tester normatiivi mahtuvaid pidureid. Natuke oleneb ka ülevaataja kogemustest. Meil tehakse vajadusel pidurite "äratussõitu", mida võiksite enne ülevaatusele minekut ise teha. Selleks tuleks enne auto andmist ülevaatajale teha 10-15 pidurdust koos seisupiduri kasutusega, et "äratada" pidur mida ei ole kasutatud kaua aega.

Jah riik kaitseb per...jaid sest sellisele ametile ei jätku töötajaid st. on pidev personalipuudus ja kuidas sa siis lased lahti jobu kui uut jobu asemele võtta ei ole? Samas ei saa ju ametlikult tunnistada, et Manteeameti ekspert või prokuratuuri uurija on eksinud, pigem karistatakse ülevaatajat tingimisi vanglakaristusega kui, et tunnistada kontrollijate oskusteabe puudumist... Ei saa väita, et ametnikud on lausrumalad aga nende poolt väljastatud elukaugeid reegleid ja nõudeid jagub igale ülevaatajale kulmukergituseks.
14:12 19.10.2019
Cetrix (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Võiks olla miski süsteem, kus saab hindeid panna tehnoülevaatuspunktidele, kus ikka autoomanikele ainult jamasid korraldakse siis nende punktide mõttemaailmast saaks juba kaugelt aru ja poleks vaja sinna üldse katsetama ja oma sõidukit lõhkuda laskma minna.
23:36 14.05.2020
Sads (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Ja oota et asjalik ülevaataja saaks pluss punkte kui vea avastab...90% jagab miinuseid kui korduva saab....nii et loll mõte.
09:50 15.05.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
90% probleemidest, konfliktidest autoomanikega tekib ikka kui ülevaataja täidab temale ette antud reegleid sest autoomanikku ei koti kui kontrollija on õiguskuulekas ja paneb korduva mitte põleva udutule pärast... Juhendid ja reeglid ja määrusepunktid on kohati absurdsed. See, et üks tsiklimees kukkus haiglasse on näide sellest, et miskit on meie riigis väga valesti selle tehnoülevaatuskorraldusega. Pealegi ei ole tema ainuke kes hiljuti käntsu pannud, lihtsalt ei avalikustata neid kukkumisi - aga siseringis liiguvad jutud ikka. "Asjalik" ülevaataja saab plusspunkte kontrollijate silmis kui täidab ettekirjutusi ja miinuseid klientidelt kui täidab ettekirjutusi ja saadab kliendi oma autoga Maanteeametisse auto kasutusluba taotlema - et saada õigust liigelda ilma andmesildita millel auto kaalud ....
15:50 15.05.2020
Ruudirubla (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Midagi on tõesti valesti, kui ülevaataja või mootorrattur omavad vastava kategooria juhtimisõigust aga ei suuda 30km/h pidurdust teha.
18:26 15.05.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Hr. Ruudirubla, ka Teiega on miskit lahti kui ei taipa elementaarseid asju. Ma selgitan.
1. Euroliidu direktiiv ütleb, et mootorratastele EI pea ülevaatust tegema ja Soomeski ei tehta.
2.Ka kiiruselt 10 km/h on võimalik anda hinnangut tsikli pidurite kohta.
3.Ainult rumalad teevad reegleid mis võimaldavad teha ülevaatust AINULT ideaalsete ilmastikutingimustega.
4.Väga elukauged inimesed teevad reegleid kogu riigi jaoks - mida EI OLE VÕIMALIK täita juba ainuüksi sellepärast, et LIIKLUSSEADUS ei luba suuremat kiirust kui 20 km/h ja minu töökohal on see hoovialas 5km/h loobusin tsiklite kontrollimisest kellegi rumala eeskirja pärast vaatamata sellele, et meil on tsiklitele tehtud ülevaatust 25 aastat?
Teie nagu kaitseksite rumalust või olete ise rumal?
Igaüks suudab tsikli peatama saada ka 150 km/h pealt küsimus ei ole selles vaid ametnikes kes toodavad reegleid mille täitmine on seadusega keelatud!
19:51 16.05.2020
Nurgaadvokaat (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Aga kuidas te siis 25 aastat seda tsiklite ülevaatust tegite? See 35km/h ja vist mingi 7m pidurdusmaa nõue on juba ammu. Vähemalt need aastad, mis olen tsikliga ülevaatusel käinud olen varem alat majakate vahel pidurdanud. Miks see nüüd probleemiks muutus, kui enam kiirusega susserdada ei saa? Kuidas te siiamaani [25 aastat] ülevaatused tegite? Juhul, kui te ausa ülevaatajana ei teinud tsiklile piduritesti nagu nõutud, siis on need ülevaatused ju kehtetud, või kuidas?
09:29 17.05.2020
Imelik on (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
tegelikult see, et meie riik võtab muudel elualadel igasugu eurodirektiivid 110% ulatuses kõhklusteta üle, kuid ülevaatuse kohapealt mõtleb ''iseseisvalt''. Kuna eesti juhiloaga saab liigelda euros ja vastupidi, peaks ka liiklus- ja seda teenindavad seadused olema kogu liidus ühesugused. Liiklemise vahendid peavad olema igal pool olema ühtmoodi korras.
10:10 17.05.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
To:Nurgaadvokaat.
Jah ma tegin ülevaatust tsiklitele ja koolitasin tsikleid kontrollima ka noori ülevaatajaid kuni võeti ära litsents sest minul ei ole tsiklilube. Mis puudutab postide vahel pidurdamist siis ei ole kunagi vaadatud milliselt kiiruselt toimus pidurdamine kuna ülevaataja ise ei istunud tsikli seljas. Kuna kiirusest kinipidamine ja selle jälgimine on võimatu ilma vastava seadmeta siis KÕIK ülevaatajad rikkusid kiiruse nõuet ning tegid või lasid teha pidurdurduse väiksema kiirusega kui nad just ise ei istunud Harley selga. Juuksekarva "lõhki lõikamine" piduriaeglustuse mõõtja kasutuselevõtuga on kaasa toonud kukkumisi ja siit küsimus - milline majanduslik kasu saavutatakse sellega kui toimus pidurdus 30 km/h kiiruse pealt võrreldes 10km/h? Miks peab riik ülevaatajat nii rumalaks, arvates et ta ei oska anda hinnangut piduritele ka kiirusel 10km/h mis on kordades ohutum. Miks peab tegema reeglid mis võimaldavad teha piduritesti mootorrattale sõltuvalt ilmastkutingimustele ja miks nõutakse määrusega liiklusseaduse rikumist. Need on tänased põhjused miks on peatatud piduriaeglustuse mõõtja kasutamine Maanteameti direktori käskkirjaga.

To:Imelik on
Ka minul on imelik, et liikluses ei pea autod korras olema vähemalt 2 kuud kuna vastavalt liiklusseadusele EI OLE KEELATUD teha õppesõitu kui autol on tunnistatud sõidupidurid mitte korrasolevaks. Võib ringi uhada ringi ja tööd teha 24/7 oma kaubikuga millel pidurid tuksis...
14:04 17.05.2020
. (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Väga õige,et litsents ära võeti. Kuidas saab veel teisi õpetada kui ise vastavat kat. Ei oma,müstika.
14:55 17.05.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
just just õige nii peabki dokument on tähtsam kui kompetents.
09:05 18.05.2020
Ülevaataja (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kas mul on jäänud mõni käskkiri kahe silma vahele ,või ajad sa jama. Mootorrataste aeglustuse mõõtmine peatati hoopis tänu kehtestatud eriolukorrale, mitte sinu poolt toodud põhjustele kell 10.10. ja rakendatakse uuesti 60 päeva peale eriolukorra lõppu.
Muidugi võisin ka mina millestki valesti aru saada.
11:35 18.05.2020
Keskvaataja (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Ülevaataja saigi väga valesti aru.
Nimetet geniaalsuse allkirjastaja Maanteeameti boss oli sunnitud avalikkuse huvi, politseipoolse surve jms tõttu selle oma ogaruse lõpetama. Selgituses on toodud, et eriolukorra lõppemiseni ei tehta enam nii + 60 päeva ja arutatakse asja. Pugedes eriolukorra taha sai seda asja pisut siluda ja jätta asjust selline logisev mulje.
Eriolukord võimalik, et päästis Maanteeameti direktori, sest see amet on viimase aasta ja eriti poolaasta jooksul korraldanud asju, millede alusel võiks arvata, et nad on seal narkojoobes.

Juhtkonna ülbus on jõudnud ka büroodesse kahjuks ja loodetavasti viiakse selles ametis lähiajal läbi suurpuhastus.
11:47 17.06.2020
Hõõrdetegur (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Mul oli väga ebameeldiv kogemus Ehitajate tee 116 nn "Profidiagnostik" tehnoülevaatusel, kaabakas väänas korduva et "piduritorud kehvas seisus" ja muu selline möga, mis tõele ei vastanud, aga otsustasin tookord siiski kogu torustiku uute torudega asendada ja läksin siis samma kohta tagasi ja vana vaatab siis kanalis auto põhja ja kiidab:" Oh-oh, oledki lasknud kõik ära vahetada, ilusti helendab, oi-oi see läks sul küll nüüd kenasti kalliks maksma! Jah, nüüd on korras." Ja sõiduk läbis teistkordselt kõik testid täpselt sama puhtalt nagu enne. Milleks või kellele selline porno? Selge, et rohkem pole enam sinna ülevastusele läinud.
12:01 17.06.2020
jee.kim (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Õige Mait, ega load ei sõida WACK
Terve Eesti on neid lubadeta "spetsialiste" täis...
Teiesugused elavadki mälestustes, et "oi kuidas Vene ajal sai IZ'iga ringi lastud.."
12:05 17.06.2020
Hõõrdetegur (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Selge, et autoomaniku jaoks määrab protsessi kvaliteedi see, et kas ta saab läbi või mitte ja kas tema sõidukit asjatult kotitakse või mitte, samuti ka see kas neid lollakaid regulatsioone täidetakse tema kahjuks või kasuks (siin tulebki mängu see sahker-mahker, tõlgendamine, väärtushinnangud, kellegi suva ja ninakuju jne). Kui ollakse heas mõttes kaldu kliendi ehk autoomaniku poole, siis on selgelt ju kliendile meeldiv osa. Kuna kogu see asi on ju pelgalt formaalne lollus ehk sisuliselt liiklusohutus ei mängi ammu enam vähimatki rolli ja mina julgeks panna ohutuse kohapealt vastutuse 100% autoomanikele, sest ma ei kunagi näinud, et siin riigikeses see nn "ohutus" mõnd ametnikku sisulises mõttes huvitaks. Kodaniku jaoks on alati nii, et uppuja aidaku end ise ja päästku end ise ja küllap ta seda ka teeb, aga aastas korra pead sa laskma formaalse protsessi käigus ehk "tehnoülevaatusel" endale näkku sittuda, võõral inimesel oma autos lasta veidi "ratsutada" ja kümnis tuleb kah kindlasti ära maksta ja vahel veel suurte lisakulutustega! Kui regulatsioonid on ülereguleeritud lollus, siis ma ei imestagi üldse miks mõned püüavad senini teadlikult petta ja ei kiirusta isegi selliseid kodanike hukka mõistma. Saan suurepäraselt aru, et vabatahtlikult võib täitsa eeldada, et keegi ei soovi osaleda protsessis, mis juba ise vaikimisi on kuritahtlik ja kus talle veel rahakotti ka s.tutakse.
12:22 17.06.2020
haardetegur raud vastu rauda (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kõige kummalisem ongi see, et selliste lollregulatsioonide koostajatel pole häbi võtta suhu sõna "liiklusohutus", sest parem oleks kui nad täiesti vait selle kohapealt oleks. Pigem näen põhjusena miks Eestis enam 200 laipa liilusest aastas täis ei tule juhtide veidike paremas koolituses ja üldise teadlikkuse tõusus, kindlasti aga mitte mingite ametnike tehtud nö "tohutu suures töös". Naeruväärne. Samas, kõikjal liikluses näen, et potentsiaalsed võimalused laipade kasvuks on endiselt laialdaselt olemas ja selle nimel anetkonnad ka pingutavad jõudsalt, s.h. ka juhtide enda käitumisest tulenevalt ehk et mitte ainult "kavalate" ja samas "tohutult ohutute" ristmike projekteerijate jõupingutuste tõttu. Toredad sügavad kraavid euroteede ääres, kuhu sadeveedel hea koguneda vähemalt, on autojuhile pigem pidevaks hoiatuseks. Noh, ja kuna Eestis ju inimelul vähimatki väärtust pole, siis ametnike ka eriti ei kotti, kas sureb neid olendeid siin riigikeses 50 / 100 / 150 / 200 / 250 ... kui 1000 laipa juba koos, siis jah kipuvad väheke juba kukalt kratsime, sest maksutulu ja andameid-lõive koguneb potentsiaalselt vähem, samas on aga neid vähem, keda kottida või kellele näkku s.ttuda! Pole inimest - pole probleemi, selline ju sadistide mõtteviis ongi! Kokkuvõte: tõprakari, aga põrgus te raisad põlete rsk!
12:23 17.06.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Ülevaatajaid "koolitatakse" Maanteeameti poolt saavutamaks totaalne "Õpitud abitus". Koolitus seisneb seaduseid rikkuvaye juhiste väljastamises mis frustreerib ülevaataja kaalutlusoskust st. kui tean, et rikun seadust aga teen ikka vastavalt juhisele siis muutun iga päevaga rohkem sõltuvaks riigiametnike suvast. Meile väljastatakse juhiseid ja käske tegelemaks "Tühikargamisega", näiteks me tegeleme autodel vin-koodide otsimisega kuigi see kood on nii sildil kui ka tuuleklaasi allservas juba leitud. Meie "kakleme" klientidega kes ei saa aru miks on oluline puudus kui numbritules on LED valgustid. Ülevaatajatele saadetakse maanteametist ähvarduskirju lubades järgmine kord trahvida 150€ kui videos ei ole nähtav kuidas ülevaatja uurib tulekustutil olevat kontrollkleebist. Ülevaatajate suhtes alustatakse kriminaalmenetlusi absurdsete süüdistustega ja 2€ eest (Tagasi pole vaja) istus eeluurimise all ülevataja st, sisuliselt vangis 32 päeva mis on 2 päeva rohkem kui lubab seadus. Riigiametnikud HÄVITAVAD ülevaatuskorda represseerides ülevaatajaid ja väljastades elukaugeid reegleid nii juhtubki, et kergelt roostes piduritoruga vormistatakse kordusülevaatus sest meie ei julge teha teist otsust ehk kaalutleda kas toru peab vastu järgmise ülevaatuseni...
12:27 17.06.2020
... (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
... kuna vanaproual polnud kõiki teadmisi, kuidas tõbraste eest ennast kaitsta, siis tõprad kasutasid ära oma võimaluse jne. See ongi Eesti klienditeenindus? S.ttusid taskusse, ühesõnaga. Loodan, et halb karma lahendab ka tõbraste jaoks ükskord selle probleemi. Selge, et sellist ülevaatuspunkti ei tohiks vähemalt Eestis üldse olemas olla ja selle punkti omanik tuleks kohe vardasse ajada ja tulle pista.
12:32 17.06.2020
Hõõrdetegur (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Misasja, et ikka stiilis : A-osa või B-osa või C-osa ... (?) Tahaks nagu lihtsalt kvaliteetset/ mudelile sobivat / kestvat ja toimivat osa, aga kuna on risk, et detailide vahetamisel keeratakse midagi veel per..sse või lõhutakse ära, on targem töid teostada AINULT usaldusväärses kohas või tee parem ise, siis tead vähemalt täpselt, et mis / kuidas või kas o n tõesti tehtud.
12:45 17.06.2020
... (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Samas, ma usun et kodanik Mait ja autoomanik, kellel numbritules võib olla näiteks üks LED-pirnike, ei hakkaks ju sinna juurde soiguma midagi liiklusohutusest ja muud sellist ja samas ta saaks suurepäraselt aru, et see sõiduki ohutus-tehnilisi omadusi märkimisväärselt ei mõjuta, mistõttu võiks selline sõiduk küll vabalt ülevaatuse puhtalt läbida ja kellegi kinga see ei tohiks pigistada. Küsimus: Miks see päris elus teinekord üldse mõistuspäraselt ei toimi? :)
12:48 17.06.2020
... (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
1. KAHJUKS küll, neil ongi vaja nii, et "statistika" oleks õige, siis ongi vaja laia nimekirja lollidest või põhjendamatutest põhjustest, miks nii või hoopis teisi otsustada.
2. Oluline on ka segadus ja hägustamine, et nt ilma juurahariduseta isikut saaks kottida, ilma et ta teaks täpselt tema võimalused ja õigused jne.
12:59 17.06.2020
Hõõrdetegur (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Olen 100% veendunud, et see piduritoru oleks vabalt veel 12 aastat vastu pidanud! Kuid kuna TÜV = lollus, teater, formaalsus, võimalus kodanikule näkku s.ttuda, siis justkui pole sellelgi mingit tähtsust. Kuid see auto sõitis vapralt veel 2018. aastalgi ringi ja siis läks koos oma uute torudega ja täiskomplektsena (kõik agrekaadid töökorras, iga viimene kui tuli, klaasid, plastdetailid terved) lammutusse ja nii ta siis teeniski vapralt välja kõik "rohe-eesmärgid" , "taaskasutusideed" jne jne, mis veelgi huvitavam kõik 100% seaduslikult. Loomulikult sõiduk veeres surnuaeda tublisti alla oma turuhinna. Suund võib olla see, et sõidukiliiki tuleb valida, aga ega siis riik oma kodaniku kottimata ei jäta, leitakse teised viisid-võimalused? Oleks mina ülevaataja, vot teadlikult lasekski kõik sihilikult läbi, las sõidavad rõõmuga, võimulimukate kisa laseks kõrvust mööda.
13:29 17.06.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kodanik Mait ei hakka soiguma LED tulukese pärast VAID teeb copy/paste Maanteeameti vastavast kirjalikulrt esitatud kohustusest kus kirjas järgmine.

VASTAVALT MAANTEEAMETI 22.03.2018 MÄRGUKIRJALE EI VASTA LATERN NÕUETELE KUI HÕÕGNIITPIRNI ASEMELE ON PAIGALDATUD VALGUSDIOOD.

Koos kordusülevaatuse vormistamisega kodanik Millert palub vabandust kliendilt, et ta "Paneb näkku" kuna on sunnitud täitma kõrgemalt poolt tulevaid suuniseid ka siis kui kodanik Millertile tunduvad need nõuded mõistusevastased.

Väga paljud sülitavad MA inimeste ja nende tehtud märgukirjade peale, mina see ei ole kuna andsin allkirja, et täidan MA ettekirjutusi. Alles pool tundi tagasi saatsin kodaniku Maanteeametisse võtma auto kasutuse luba. Ei Teie ei eksinud ja ei pea uuesti lugema eelmist lauset. Meil on Maanteeamet asutus kuhu peavad mõned kodanikud pöörduma et SAADA AUTO KASUTAMISE LUBA! Reg. tunnistusele tuleb märge - Lubatud kasutada ilma andmesildita...
16:10 17.06.2020
LED-ist nii ja naa (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
"VASTAVALT MAANTEEAMETI 22.03.2018 MÄRGUKIRJALE EI VASTA LATERN NÕUETELE KUI HÕÕGNIITPIRNI ASEMELE ON PAIGALDATUD VALGUSDIOOD."

Kas kõnesolevale määrusele on lisatud ka seletuskiri, et miks ja millisel moel võib liiklusohutust ohustada kõnesolev deemonlik LED valgusallikas?
Välja arvatud lähi- ja kaugtuli.

Siinkohal juhiks taas tähelepanu Põhiseadusele ja nimelt:
*§ 11. Õigusi ja vabadusi tohib piirata ainult kooskõlas põhiseadusega. Need piirangud peavad olema demokraatlikus ühiskonnas vajalikud ega tohi moonutada piiratavate õiguste ja vabaduste olemust.
Rõhk "piirangud peavad olema demokraatlikus ühiskonnas vajalikud".

Ilma vajaduseta ja selle vajaduse põhjenduseta EI tohi väljastada mitte ühtegi haldus- ega õigusakti.
"Lihtsalt niisama" ei kehti.
19:00 17.06.2020
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Maanteeameti ülevaatuse eksperdi Helari Holm 22,03,2018 kell 14:19 saadetud järelvalve kiri

Laternates on lubatud kasutada vaid tüübikinnitust omavaid valgusallikaid. Teadaolevalt pole olemas ühtki vahetatavat LED valgusallikat, mis omaks tüübikinnitust, seega ei ole vahetatavaid LED valgusallikaid lubatud sõiduki välistes valgustusseadmetes kasutada.
20:20 17.06.2020
63amg (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
kui juba vaidlemiseks läks.mis puudutab numbritulesid,siis ei vahetata pirn ledi vastu,vaid vahetatakse terve tuli millel on juba led sees.juriidiliselt peaks ju kõik korrektne olema.samamoodi võin vahetada ka nt. tagatuled.
21:00 17.06.2020
LED-ist nii ja naa (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Siit tekib küsimus, et kui sõidukites kasutatakse tehase poolt paigaldatud LED nö "pirne", kas siis võib ja kui on laternad koos selle "tüübikinnitatud" LED valgusallikaga, kas sealt seest võib koukida neid "tüübikinnitet" vidinaid või on kogu see jant taas:
"Mis teeme täna?"- "Tead- keelame midagi ära!"
Nonii, kas tavalise hõõglambi tüübikinnitus on selle mark, nt T10, BA15 jne?
Kuidas võin olla kindel, et ostetud H7 mis OSRAM NIGHTBREAKER karbis on originaal, mitte barakis nr 8 tehtud eiteakusmaal?
Pmt kuidas nende selle "tüübikinnitusega" on?
Kuidas ikkagi veenduda, et tegemist oleks PÄRIS nt W5W pirniga, aga mitte tüübikinnituseta koopiaga?
Helari Holm kes ametilt ülevaatuse ekspert on, võiks ikkagi nõuda ülevaatusel kõikide pirnide väljavõtmist ja kontrollimist.
Seni, kuni seda ei tehta, ei saa veenduda, kas kõik on õige ja samas mis mõte on siis nende LED gabariidi, piduri jms tuledega jantida?
Mis on selle asja mõte ja otstarve?
Majaneeger kiusab põlluneegreid- muid põhjusi nagu ei ole vist?
19:20 23.06.2020
Cetrix (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Kuidas enne ülevaatust kontrollida rikkepiduri (mõeldakse nn seisupidurit) üldefektiivsust, et see oleks normide piires?
19:43 23.06.2020
Cetrix (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Just nimelt, peale põlluneegrite kiusamise ja majaneegrite lolluse pole neil nõudeil mingit vähimatki mõtet. Kes tahab ikka kedagi surnuks rammida, sellel on ka ilma sõiduõiguseta täielik vabadus seda teostada, ülejäänud ausad lömitavad nunnukesed võivad oma ausas usus säädust edasi täita! :)
19:47 23.06.2020
Cetrix (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Puhas kuld: "Kuna eesti juhiloaga saab liigelda euros ja vastupidi, peaks ka liiklus- ja seda teenindavad seadused olema kogu liidus ühesugused. Liiklemise vahendid peavad olema igal pool olema ühtmoodi korras." No töesti, kuidas küll riik pole veel tulnud selle peale, et normid ja eeskirjad olgu kogu liidus ühesugused vôi ikka ühed on võrdsemad kui teised nagu põllumajandustoetused?
10:42 24.06.2020
63amg (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
siis peaks teede ja tänavate kvaliteet vastama eu nõuetele.sellisel juhul peab 70-80 protsenti teedest üldse liikluseks sulgema
14:28 24.06.2020
izpaania spetsid (registreerimata)
Re: Hirm kordusülevaatuse ees
Huvitav, kas asja juures oli tipp- või madalam, peaspetsialist.
Kontekst meie ametnike tegevusega on vägagi kattuv.
Venekeelne vaste on "kojekakar".
https://kultuur.postimees.ee/7003146/amatoorrestauraator-rik
kus-ara-murillo-barokkmaali

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.