8. septembril korraldab Wana-Kolga Tsiklitall Tartus, Puiestee tänaval Eesti selle aasta ühe olulisema vanamootorrataste kokkutuleku, mille raames näeb ka Eesti esimest mootorratast Hildebrand & Wolfmüller.
Rariteetse sõidukiga üritatakse korrata ka 117 aastat tagasi sõidetud Eesti esimest kiirusrekordit sisepõlemismootoriga sõidukitele ühe versta sõidus.
Samuti pannakse verstasõitu proovima valimik Eesti vanimaid ja tähelepanuväärsemaid jalg- ja mootorrattaid.
Lisaks Eesti vanamootorrattaklubidele tuleb üritusele osalejaid ka piiri tagant. Lisaks avatakse kunagist velodroomi ja sellel sõidetud kiirusrekordit märkiv mälestistähis.
1895 a 27. augustil, (uue kalendri järgi 8. septembril) korraldas Tartu baltisaksa spordiklubi "Jurjewi Jalgratta Selts" (Jurjewsche Radfahrer Verein) Tartu väljanäituse raames oma velodroomil Tallinna postitee ääres "Suure Wõidusõitmise".
Kohalikele rattaässadele olid konkurentsi pakkumas mitmed-kümned välisvõistlejad Riiast, Peterburist ja mujalt. Üritus oli ülimenukas (kuni 4000 piletiga pealtvaatajat) ning võistluse lõppakordina esitles noor Revalist (Tallinnast) pärit ärimees John Schümann "motor-jalgratast mille masin 4 ja ¹??puuda raske oli" ja mis ühe versta (1,0668 km, täpselt kolm tolleaegset võistluraja ringi) 1 min ja 45 sekundiga läbida
suutis.
Arvutuslikuks keskmiseks kiiruseks kujunes seega 36,58 km/h, mida peetakse asjaomastes ringkondades Eesti esimeseks kiirusrekordiks sisepõlemismootoriga sõiduvahenditele.
Kinnitamata andmetel on nimetatud tulemus maailmas vanim omasugune maailmas. Esimene automobiilil registreeritud rekordsõit pärineb samuti hilisemast ajast – aastast 1898.
Teada on ka rekordsõidu sooritanud masina mark ja mudel: selleks oli Saksa päritolu "Hildebrand & Wolfmüller" (1894–1897), maailma esimene seeriaviisiliselt toodetud mootorratas.
Ligi 1,5-liitrise töömahu juures arendab Hildebrand & Wolfmülleri hõõgsüütega mootor väga aeglastel pööretel 2,5 hobujõudu, sidur ja käigukast mootorrattal puuduvad.
Sõidukiirust mõjutatakse leistangil paikneva gaasikraaniga ja pidurdatakse jalgratta esipidurit meenutava piduriga. Ometi suutis see riistapuu arendada ajastu kontekstis vaadelduna hullumeelset kiirust: väidetavalt kuni 48 km/h!
Uurimistöö käigus tegid vanamootorrattaklubi Wana-Kolga Tsiklitalli entusiastid kindlaks Schümanni demonstratsioonsõidu täpse toimumiskoha. Pimeda juhuse tahtel on nimetatud paik - Puiestee tänaval asuv "Motohoov" – tänapäevalgi motomaailmaga seotud.
Ka õnnestus Wana-Kolga Tsiklitalli esindajatel Hollandi vanamootorratta-entusiasti, härra Geert Versleyeni lahkel loal Eestisse tuua töökorras "Hildebrand & Wolfmüller".
Eestisse juba jõudnud rariteet on teadaolevalt ainus sõitev seda marki mootorratas maailmas.
Eestis olnud Hildbrand & Wolfmülleri mootorratta saatus on kahjuks teadmata, väidetavalt nähti sarnase mootorratta jäänuseid 60-ndatel aastatel Haapsalus.
KOMMENTAARID